Metaversul, o lume virtuală în care utilizatorii acţionează sub forma unor avatare şi pot interacţiona cu alţii, a devenit un subiect de actualitate dincolo de grupurile tradiţionale ale împătimiţilor de jocuri pe calculator. Pentru a-şi asigura un loc în noile universuri virtuale, giganţii din domeniul tehnologiei au început sa investească masiv în Metavers, iar Facebook a decis chiar să-şi schimbe brandul în Meta.
"De ce avem nevoie de pereţi şi tavane pentru a avea o întâlnire?", se întreabă Michael Ackerbauer de la IBM, care construieşte lumea virtuală a companiei, numită Metaverse. "Am avut întâlniri sub apă şi în aer. Întâlnirile sunt acolo unde vrei să fie". O echipă IBM (IBM) din Europa foloseşte Metaverse în mod constant, deoarece membrii ei nu se văd de obicei în persoană, a continuat Ackerbauer. S-ar putea crede că aceste cuvinte au fost rostite astăzi, dar, de fapt, acest interviu datează din 2007, cu mult înainte de prezentarea de anul trecut despre Metaverse a lui Mark Zuckerberg de la Facebook.
După aproximativ 15 ani, Metaversul se află tot într-o fază incipientă, dar companiile se grăbesc să fie primele care îi ocupă spaţiile virtuale, în speranţa de a monetiza acest trend. Potrivit analiştilor de la Bloomberg, metaversul ar putea deveni o piaţă de 800 de miliarde de dolari americani, de care ar putea beneficia industrii diverse, de la jocuri şi publicitate, la NFT şi modă de lux. De când Facebook s-a transformat în Meta Platforms, Microsoft (MSFT) creează Mesh, un metavers folosind platforma sa de comunicare, Teams, Unity Software (U) vine cu platforma sa de conţinut tridimensional, apare platforma Omniverse a NVIDIA (NVDA), Tencent (TCEHY), cea mai mare companie de jocuri de noroc din lume şi Adobe (ADBE) care îşi foloseşte instrumentele de creaţie pentru a proiecta conţinut pentru metaverse, intră, de asemenea, pe această piaţă. Însă acestea nu sunt singurele companii.
Războaiele pentru metavers au început deja. Meta Platforms (FB), IBM, Microsoft (MSFT), HTC (2498.TW), Didi(DIDI), dar şi Disney (DIS) şi Nike (NKE) au depus o multitudine de cereri pentru brevete şi mărci comerciale legate de diferite aspecte ale metaversului şi ale tehnologiilor sale. Disney a brevetat deja o personalizare a unui avatar într-un mediu virtual, IBM a solicitat o mulţime de brevete şi a primit în urmă cu câţiva ani brevetul care permite unui avatar să se deplaseze între lumile virtuale - "teleportarea în lumea virtuală" şi un brevet pentru un sistem şi pentru metode de control al grupurilor într-o aplicaţie de tip metavers.
Nike a depus mai multe cereri de înregistrare a unor mărci comerciale prin care îşi declară intenţia de a produce şi vinde îmbrăcăminte virtuală şi adidaşi de marcă. Dolce & Gabbana, Gucci, Adidas (ADS.DE) îşi creează deja liniile de modă şi îmbrăcăminte pentru metavers. Zara - Inditex Group (ITX-U.TI) a lansat pe platforma Zepetto o colecţie de modă care se vinde şi în magazinele sale din lumea reală şi care are aceleaşi preţuri în magazinele virtuale.
Metaversul este văzut ca fiind următoarea dezvoltare a internetului. Comercianţii cu amănuntul nu doresc să fie lăsaţi deoparte. Walmart (WMT) a depus mai multe cereri de înregistrare a unei mărci comerciale care explorează "furnizarea unei monede digitale şi a unui token digital de valoare" pe care membrii ar putea să le folosească într-o comunitate online. Walmart are în vedere servicii în cadrul magazinelor online de retail care oferă mărfuri virtuale, "cu o listă lungă de categorii de produse, de la produse de uz casnic de bază până la jocuri video şi instrumente muzicale".
O căutare pe google legată de patente pentru "metaverse" arată brevete care datează din 1995. O privire mai atentă asupra numărului de brevete depuse care conţin cuvântul metaverse plasează IBM pe primul loc, cu 13% din totalul cererilor de brevete depuse, urmată de Didi cu 10,5% şi HTC cu 5,4%. Microsoft se află doar pe locul 8 cu 2,1%, iar Facebook - Meta Platforms nu se regăseşte nicăieri în această statistică.
Meta este foarte prezentă în tehnologiile AR/VR care ar putea fi bazele unui metavers imersiv. În ultimii ani, Meta a depus sute de cereri de brevete şi a primit recent brevete pentru mişcările pupilei, identificarea poziţiilor corpului şi a expresiilor umane pe care compania doreşte să le folosească în construirea metaversului său. Purtătorul de cuvânt al Meta, Nick Clegg, a confirmat pentru FT că Horizon Worlds se va baza pe acelaşi model de bază de publicitate şi comerţ direcţionat. Cele mai recente brevete ale sale ne dau o idee despre modul în care Meta vrea să monetizeze metaversul prin intermediul publicităţii, care este în prezent cea mai mare sursă de venit a Facebook. O veste bună pentru investitori, dar consumatorii s-ar putea teme că, folosind tehnologia, compania ar putea fi capabilă în viitor să ne interpreteze starea de spirit şi să ne alimenteze cu publicitate direcţionată în momentele noastre vulnerabile.
În timp ce metaversul încearcă să îşi găsească drumul şi propune noi moduri de interacţiune socială, atrăgând investiţii importante în cercetare şi dezvoltare, acesta vine cu un nou set de riscuri cibernetice, unele dintre ele deja experimentate în jocurile online. La începutul lunii noiembrie 2021, Apple (AAPL) a depus cererea pentru un brevet american care poate face "invizibili" anumiţi subiecţi din metavers. Soluţia constă în oferirea unei modalităţi prin care viitorii utilizatori ai metaversului să excludă din experienţa lor virtuală subiecţii care jignesc sau atacă în diverse moduri avatarul altuia, prin "blocarea" acestora, aşa cum se întâmplă deja în mediile sociale actuale. Un alt brevet interesant al companiei Kyndryl Inc, partener Microsoft, vizează identificarea avatarurilor spam pe baza caracteristicilor multimedia ale acestora, deschizând căi de blocare a conţinutului nedorit.
În prezent, metaversul este marcat de o avalanşă de companii care încearcă să blocheze concurenţa cu brevete şi mărci comerciale şi care doresc să fie primele care să umple spaţiile virtuale cu oameni dornici să rămână acolo, să interacţioneze social şi gata să cheltuiască bani reali pentru proprietăţi virtuale. Dar metaversul de tipul "Ready, Player One" este încă foarte departe în viitor.