CDR: "Eliminarea plafonării bazei de calcul a CAS şi CASS afectează mai ales angajaţii înalt calificaţi"

Andrei Stan
Macroeconomie / 10 ianuarie 2017

"Eliminarea plafonării bazei de calcul a CAS şi CASS afectează mai ales angajaţii înalt calificaţi"

Eliminarea plafonării bazei de calcul a CAS şi CASS este o măsura care afectează, în primul rând, angajaţii înalt calificaţi din sectoarele cu valoare adăugată ridicată, consideră Coaliţia pentru Dezvoltarea României (CDR) cu privire la Ordonanţa de Urgenţă nr. 3/2017 pentru modificarea şi completarea Codului Fiscal adoptată de Guvernul Grindeanu.

Într-un comunicat de presă trimis Redacţiei se arată: "Coaliţia pentru Dezvoltarea României (CDR) îşi exprimă îngrijorarea cu privire la măsurile adoptate recent de Guvernul României prin intermediul Ordonanţei de Urgenţă nr. 3/2017 pentru modificarea şi completarea Codului Fiscal. (...) Pe fond, considerăm că eliminarea plafonării bazei de calcul a CAS şi CASS este o măsura care afectează în primul rând angajaţii înalt calificaţi din sectoarele cu valoare adăugată ridicată (e.g. industria IT). În fapt, această măsură excede şi chiar contravine programului guvernamental care promite întărirea clasei mijlocii, precum şi expunerii de motive a actului normativ: «promovarea acestui act normativ este determinată în principal de necesitatea susţinerii mediului de afaceri (...), încurajarea activităţii de inovare, cercetare şi dezvoltare în vederea creării de locuri de muncă bine plătite (...) »".

Având în vedere efectele măsurilor cuprinse în prevederile textului de Ordonanţă, CDR consideră oportună iniţierea unei sesiuni de consultare publică în cadrul căreia măsurile propuse în proiectul de Ordonanţă să fie dezbătute cu reprezentanţii mediului de afaceri.

Organizaţia subliniază: "Procedura de convocare a Comisiei de Dialog Social nu reflectă intenţia unor consultări temeinice, ignorând practic mediul de afaceri care asigură în mare parte veniturile bugetului de stat.

CDR îşi exprimă speranţa că noul guvern va îmbunătăţi dialogul şi procesul de consultare publică cu specialiştii din mediul de afaceri, în vederea asigurării predictibilităţii în implementarea programului de guvernare asumat, dialog menit să duca la creşterea transparenţei şi eficientizarea procesului de elaborare a actelor normative.

Guvernul a adoptat, vineri, o ordonanţă de urgenţă (OUG) de modificare a Codului Fiscal prin care este eliminată plafonarea contribuţiilor la asigurările sociale şi la cele de sănătate la nivelul echivalentului a cinci salarii medii brute.

Contribuţia de asigurări de sănătate şi cea de asigurări sociale se va face, pe viitor, în funcţie de veniturile fiecărei persoane. Până acum, nivelul acestora era plafonat la nivelul a cinci salarii medii brute.

"Se urmăreşte eliminarea inechităţilor privind plata contribuţiilor în procente egale, pentru toţi salariaţii, prin renunţarea la actualele plafoane privind contribuţiile de asigurări sociale şi contribuţiile de asigurări sociale de sănătate", a motivat Guvernul decizia, într-un comunicat de presă.

De asemenea, Executivul a introdus excepţia potrivit căreia, persoanele care realizează venituri din investiţii şi/sau din alte surse nu datorează contribuţie de asigurări sociale de sănătate pentru aceste venituri dacă, în cursul anului fiscal realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor, venituri din pensii, venituri din activităţi independente, venituri din cedarea folosinţei bunurilor, venituri din asocierea cu o persoană juridică sau venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură.

Opinia Cititorului ( 4 )

  1. Să luăm istoricul plafonării CAS.

     

    In forma initiala legea 19/2000, prin art 23 alin (3), a limitat bazei de calcul a contributiei lunare de asigurari sociale si implicit salariul luat in calculul punctajului pensiei la de 3 ori salariul mediu brut pe economie utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat. 

     

    Urmatoarea modificare a fost facuta prin OU 147/2002 publicata in MO 821/13 noiembrie 2002 si OU 9/2003 publicata in MO 167/17 martie 2003 la de 5 ori salariul mediu brut pe economie utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de statcare a fost aplicata pana in luna iunie 2007. 

     

    Prin legea 250/2007 publicata in MO 486/19 iulie 2007 a fost eliminata limitarea, luandu-se in calculul pensiei toata suma castigata. 

     

    Prin art. 33 alin (3) din legea unitara a pensiilor 263/2010 se introduce din nou incepand cu 01 ianuarie 2011 limitarea bazei de calcul a contributiei lunare de asigurari sociale si implicit a sumei luate in calculul punctajului lunar, la de 5 ori salariul mediu brut pe economie utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat. 

     

     

    Să vedem despre ce vorbește CDR. Salariul mediu brut pe 2016 va ieși, probabil, undeva pe la 2900 lei / lună. Plafonarea ar fi intervenit la salarii mai mari de 14,500 lei / lună (brut). Adică salarii de peste 3200 €/lună. 

     

    "Datele Institutului National de Statistica aratau ca, in anul 2015, salariul mediu net in industria de servicii informatice era in luna August de circa 4.424 de lei, acesta fiind domeniul cu cel mai mare castig lunar. 

     

    Cele mai mici salarii in IT&C sunt intre 500 si 850 de euro pe luna pentru angajatii fara experienta in domeniul asigurarii calitatii si administrare de retea. Pe de alta parte, un dezvoltator de software fara experienta castiga lunar intre 750 si 1.000 de euro pe luna. In domeniul software cel mai bine castiga seniorii, acestia avand salarii intre 1.800 si 3.000 de euro pe luna." 

     

     

    Să revenim la CDR care minte. Industria IT încă nu beneficiază de suficient de multe salarii peste 3000 €. 

     

    Să luăm în considerare un salariu de 4000€/lună (brut). 18000 lei, deși statistica ne arată că nu există astfel de ingineri (poate doar directori). Contribuția la CAS suplimentară va fi de 10.5% pentru 18000-14500 lei. Adică 367 lei / lună. 

     

    Pentru CDR, limitarea contribuției CAS la 5 salarii nu era un cadou. Era o limitare. Cu fiecare contribuție la CAS (dar nu și la CASS), contribuabilul acumulează o parte dintr-un punct de pensie care se va întoarce cândva în viitor. Sau/și acumulezi în fondurile private obligatorii. Randamentele acestora sunt mult superioare produselor de investiție obișnuite. 

     

    Ce vreau să spun este că, dacă cineva ar avea perspectiva economisirii, și-ar dori să poată contribui mai mult la pilonul 2 dar nu îl lasă legea. Chiar și contribuția la fondul public nu este rea, punctul de pensie având o valoare stabilită în raport cu restul societății... crește ea, crește și valoare punctelor de pensie. .... Una peste alta, suma care merge la CAS este o investiție care se va întoarce către corporatiști cu mult profit peste câteva zeci de ani. Este un avantaj faptul că vor fi lăsați să contribuie cu mai mulți bani la cele două fonduri (public și privat) obligatorii. 

     

    Deci, cei 367 lei în plus pe lună vor ajunge pe mâinile pricepute ale managerilor de fonduri private. Directorilor de multinaționale aflați în spatele comunicatului CDR, lucrurile nu sunt atât de negre pe cât le zugrăviți voi. 

    Marea majoritate a angajatilor inalt calificati care muncesc in societatile comerciale private nu au salarii atat de mari incat sa depaseasca 10.000 - 15.000 lei net / luna. Din cei 36.000 afectati, vreo 80% sunt "manageri" adica niste figuranti care nu fac mare lucru, uneori nici nu au calificari in posturile in care sunt angajati, dar s-au descurcat mai bine sa ajunga unde trebuie, pot fi rapid inlocuiti, muncesc altii pentru ei. Unii au ajuns acolo pentru ca au adus clienti de la concurenta, altii pentru ca stiu "autoritati" care le pot usura sau ingreuna activitatea firmei, etc. Deci mai usor cu plangerile pentru "inaltii calificati" care au salarii exorbitante de peste 10-15.000 lei net. Nu o sa vedeti in categoria asta multi chirurgi care isi rup spatele in sala de operatie, ingineri din cercetare dezvoltare care au idei valoroase, profesori exceptionali sau alte categorii socio-profesionale valoroase pentru societate.

    1. daca vor fi supra tacxati vor gasi metode sa nu plateasca

      nu au nici o lagatura cu supracalificarea

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

13 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9737
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4826
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2884
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8899
Gram de aur (XAU)Gram de aur370.5328

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb