• Iranienii vor ca grupul francez "Renault" să le permită exportul acestui model pe pieţele sale tradiţionale
Iranul a suspendat proiectul constructorului auto francez "Renault" privind producţia modelului Logan, ca urmare a unei dispute pe tema exporturilor aces-tui model, după cum anunţă ministrul iranian al industriei, Ali-Reza Tahmasebi. "Atîta vreme cît < Renault > nu răspunde nevoilor noastre, proiectul va fi oprit", a afirmat Ali-Reza Tahmasebi. La rîndul său, responsabilul cu relaţiile publice din Ministerul iranian al Industriei, Mohammad Karimi, a declarat: "Compania franceză trebuie să pună la dispoziţia Iranului o parte din piaţa de export pentru modelul Logan, iar aplicarea contractului dintre cele două părţi depinde de acest aspect".
Proiectul Logan (L-90) a apărut în anul 2004, prin crearea unei firme mixte, între "Renault Pars", divizia iraniană a grupului francez, şi "Automotive Industry Development", care reuneşte cei mai importanţi producători auto iranieni, deţinuţi de stat - "Saipa" şi "Iran Khodro". Înţelegerea iniţială a fost semnată în martie 2004, partea franceză controlînd 51% din acţiunile proiectului comun, iar partea iraniană restul.
Agenţia iraniană de presă ISNA a citat un oficial al companiei "Renault", spunînd că reprezentanţii producătorului auto francez poartă, acum, discuţii pe marginea condiţiilor de derulare a proiectului L-90. Partea iraniană vrea să poată exporta aproximativ 20% din autovehiculele Logan produse în Iran.
Proiectul "Renault" în Iran valorează 300 de milioane de euro (369 milioane de dolari) şi este cea mai mare investiţie directă şi pe termen lung realizată de o companie franceză după înfiinţarea republicii islamice Iran (1979). Lansarea primului autoturism L-90 era programată pentru luna mai 2006, cu un obiectiv de 300.000 vehicule pe an. L-90 este văzut ca un succesor al modelului Paykan, un fel de maşină naţională a Iranului. Linia de producţie a acestui automobil a fost preluată în 1960, de la "Hillman Hunter" Marea Britanie. Paykan este fabricat de "Iran Khodro", fiind un model similar Trabantului german. Compania urmează să stopeze producţia lansată în 2005.
Majoritatea automobilelor fabricate în Iran au la bază un parteneriat între producătorii locali şi grupurile auto străine, la care se adaugă acorduri separate pentru importul de piese pentru aceste autovehicule. În prezent, Iranul produce autoturisme Peugeot 405 şi Peugeot 206, dar şi autovehicule japoneze sau sud-coreene.