Raiffeisen Bank prezintă studiul "Provocările financiare ale românilor", realizat ca parte a programului de educaţie financiară Money Bistro, pentru al treilea an consecutiv, conform unui comunicat remis redacţiei. În această perioadă, marcată de lipsa de predictibilitate economică, principala îngrijorare a cetăţenilor o reprezintă preţurile tot mai mari la produse şi servicii, generate de creşterea inflaţiei, relevă studiul realizat în perioada ianuarie-februarie 2022.
Potrivit sursei citate, numărul cetăţenilor care au spus că îşi pot acoperi toate cheltuielile zilnice şi reuşesc să economisească a crescut în ultimul an de la 24% la 34%. Această creştere se observă în principal în rândul tinerilor profesionişti şi a familiilor moderne. Aproape 4 din 10 respondenţi au declarat că fac faţă cheltuielilor zilnice, dar nu mai reuşesc să pună nimic deoparte, în timp ce 25% dintre ei au dificultăţi în a-şi gestiona cheltuielile sau chiar nu reuşesc să facă faţă şi atunci renunţă la unele dintre ele.
Pentru aproximativ jumătate din populaţie, creşterea inflaţiei şi a preţurilor pentru produse şi servicii, alături de cheltuielile neprevăzute, pun în dificultate bugetul personal, inclusiv planurile de economisire. Prin urmare, lipsa de predictibilitate economică îi face pe cetăţeni să fie tot mai atenţi la modul în care îşi gestionează banii. Cei mai mulţi dintre ei aleg să-şi analizeze mult mai atent opţiunile înainte să facă o mare achiziţie, evită risipa alimentară sau şi-au redus cheltuielile pentru anumite categorii cum sunt călătoriile sau ieşirile în oraş.
În 2022 se evidenţiază o creştere de 8 procente în ceea ce priveşte interesul cetăţenilor de a urma programe online de educaţie financiară, pentru a-şi gestiona mai bine finanţele. Adulţii fără partener (între 35 şi 55 de ani) arată un interes mai mare faţă de aceste programe (27%), comparativ cu restul eşantionului de respondenţi.
Într-un context economic atât de imprevizibil, www.moneybistro.ro, platforma de educaţie financiară a Raiffeisen Bank, oferă informaţii uşor de parcurs despre cum românii pot să-şi gestioneze veniturile, cum să-şi echilibreze cheltuielile, cum să facă primii paşi în investiţii etc.
"Educaţia financiară repezintă un obiectiv important al Raiffeisen Bank, iar prin programele pe care le-am lansat în ultimii ani am urmărit să oferim instrumente prin care oamenii pot să-şi crească bunăstarea materială. Am început acum 12 ani în şcolile din România cu Asociaţia Junior Achievement, pregătind generaţii întregi să facă primii paşi spre independenţă financiară. Şi am continuat cu Money Bistro, un program dedicat tuturor românilor care vor să ia decizii financiare înţelepte. După trei ani în care am oferit conţinut relevant în format video şi audio, Money Bistro este considerat de români ca fiind un program financiar atractiv, uşor de înţeles şi util nevoilor lor", a spus Corina Vasile, director de Comunicare şi Sustenabilitate la Raiffeisen Bank, se menţionează în comunicat.