Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare a făcut public un proiect prin care stabileşte criteriile de agreere a agenţiilor de rating. O agenţie de rating (AR) este o entitate al cărui obiect principal de activitate este realizarea activităţilor de rating, în scopul evaluării unor riscuri asociate emitenţilor admişi la tranzacţionare sau instrumentelor financiare tranzacţionate pe pieţele reglementate. Totuşi, ratingurile nu constituie recomandări de a cumpăra sau de a vinde instrumente financiare.
În ţara noastră sunt recunoscute agenţiile de rating care respectă criteriile de agreere CNVM sau agenţiile internaţionale recunoscute de autorităţile competente din SUA sau UE.
Instrucţiunea CNVM prevede criterii privind calitatea şi integritatea procesului de ratinguri, criterii privind independenţa AR şi evitarea conflictelor de interese, criterii privind responsabilitatea AR faţă de publicul investitor şi faţă de emitenţi, criterii privind publicarea codului de conduită şi comunicarea cu participanţii din piaţă, criterii privind independenţa acţionarilor şi integritatea morală, criterii privind adoptarea deciziei de rating şi structura organizatorică şi criterii privind publicarea ratingurilor.
Cu alte cuvinte, ratingurile trebuie să fie făcute obiectiv, de către agenţie, şi nu de către un analist individual. Ratingurile trebuie monitorizate şi actualizate permanent. De asemenea, AR nu trebuie să evite să ia o decizie referitoare la un rating, datorită unor potenţiale repercusiuni (economice, politice sau de altă natură) asupra AR, asupra unui emitent, investitor sau participant al pieţei. Niciun angajat al AR nu trebuie să participe la sau să influenţeze în orice fel stabilirea ratingului acordat de AR unei entităţi sau instrument financiar, dacă angajatul are legături cu acea entitate.
Instrucţiunea CNVM va intra în vigoare de la data publicării ei în Monitorul Oficial.