Guvernul trebuie să recupereze de la compania Blue Air ajutorul de stat acordat ilegal în valoare de aproape 33,8 milioane euro (163,8 milioane lei) plus dobânda aferentă, a anunţat vineri Comisia Europeană, prin intermediul unui comunicat de presă. Executivul comunitar a concluzionat că planul de restructurare a companiei aeriene Blue Air nu a fost în măsură să restabilească viabilitatea pe termen lung a companiei aeriene, fiind, aşadar, incompatibil cu normele UE privind ajutoarele de stat.
Decizia Comisiei reprezintă finalizarea investigaţiei detaliate demarată în aprilie 2023 cu privire la respectivul plan de restructurare în urma ajutorului de stat acordat în anul 2020 companiei aeriene la intervenţia guvernului Orban.
În august 2020, Comisia a aprobat două măsuri în favoarea companiei aeriene: o garanţie publică de aproape 28 milioane euro (aproximativ 137 milioane lei) pentru a acoperi daunele cauzate direct de pandemia de coronavirus şi o garanţie publică de aproximativ 33,84 milioane de euro (163,8 milioane lei) aferentă unui împrumut de salvare, destinat să acopere parţial nevoile de lichidităţi ale Blue Air în următoarele şase luni.
Guvernul PNL condus de premierul Ludovic Orban a fost de acord ca, în cazul în care garanţia publică aferentă împrumutului pentru salvare nu va înceta după şase luni de la prima plată a ajutorului care a avut loc în octombrie 2020, să comunice Comisiei fie un plan de lichidare, fie un plan cuprinzător de restructurare a Blue Air.
În 26 octombrie 2020, SIF Banat-Crişana (SIF 1), al cărei preşedinte este Bogdan Drăgoi, a anunţat la bursă că a încasat integral contravaloarea în monedă naţională a sumei calculată pentru sfârşitul zilei de 21 octombrie 2020 reprezentând crerditul principal şi dobânda aferente emisiunii de obligaţiuni corporative Blue Air Aviation, urmând a proceda la ridicarea ipotecilor imobiliare instituite la data emisiunii. SIF 1 nu a menţionat despre ce sumă era vorba, dar în raportul din iunie 2020, conducerea SIF 1 arăta că Blue Air avea de rambursat 6 milioane de euro din cele 9 milioane euro acordate prin emisiunea de obligaţiuni încheiată în 16 decembrie 2019.
Practic din prima plată a ajutorului de stat acordat către Blue Air prin intermemediul EximBank, compania aeriană a achitat debitul către SIF 1, fără a încerca măcar o negociere a plăţii sau stabilirea unui grafic de plată în rate, dat fiind faptul că se confrunta cu o situaţie financiară complicată.
Toate aceste operaţiuni s-au făcut cu complicitatea guvernului Orban, dar şi a PNL, ştiut fiind faptul că Bogdan Drăgoi a fost secretar de stat la Ministerul Finanţelor în guvernul Tăriceanu şi ministru al finanţelor (n.red. - timp de aproape două luni) în guvernul Ungureanu. Probabil că, prin prisma relaţiilor pe care şi le-a făcut cu unii lideri ai PNL în perioada în care a deţinut funcţiile anterior menţionate, Bogdan Drăgoi a reuşit să îşi vadă votat un proiect legislativ privind SIF-urile, dar şi să beneficieze de prima tranşă din ajutorul de stat acordat companiei Blue Air, tranşă ce a fost virată în mare parte în conturile SIF1.
Astfel că, acum, după decizia Comisie Europene, statul român trebuie să recupereze de la Blue Air ceea ce nu mai există, dar familia Drăgoi, în speţă SIF 1, rămâne cu toţi banii restituiţi de operatorul aerian în octombrie 2020.
Amintim că, în aprilie 2021, guvernul Cîţu a comunicat un plan de restructurare care a fost apoi actualizat de mai multe ori. În noiembrie 2022, statul român a rambursat împrumutul şi a preluat o participaţie de 75% în societatea Blue Air, după ce compania aeriană şi-a suspendat activitatea în septembrie 2022.
În urma investigaţiei sale aprofundate iniţiate în aprilie 2023, Comisia a concluzionat că planul de restructurare a Blue Air nu era fezabil, coerent şi suficient de amplu pentru a restabili viabilitatea pe termen lung a companiei aeriene într-un termen rezonabil şi fără să denatureze în mod nejustificat concurenţa pe piaţa unică. Această concluzie a fost coroborată de incapacitatea Blue Air de a-şi menţine activitatea şi de cererea sa, din martie 2023, de deschidere a procedurii de insolvenţă.
Planul de restructurare nu a fost actualizat nici în urma încetării activităţii, nici a iniţierii investigaţiei aprofundate.
Măsurile care sprijină un plan de restructurare inadecvat şi nerealist, care nu este susţinut de finanţări suficiente de pe piaţă din partea investitorilor după perioada de salvare, sunt ilegale conform normelor UE privind ajutoarele de stat.
1. Sa plateasca vinovatii !
(mesaj trimis de Theraflu în data de 19.02.2024, 07:15)
Cine a semnat de la Finante, s.a.m.d. ? Sa platesca !
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.02.2024, 11:03)
Este o practica facuta de UE cu acordul politicienilor din Romania.Asa au procedat la Oltchim, Termocentrala Mintia, CFR si altele. Primesc ajutoare apoi UE il declara ilegal si baga aceste companii in faliment. Dupa sunt date pe gratis sau rase de pe fata pamantului. Totul cu acordul conducatorilor Romaniei.
3. fără titlu
(mesaj trimis de mitica în data de 19.02.2024, 12:38)
Sa plateasca Ludovic Orban si gasca lui.