Senatul a adoptat, ieri, în calitate de primă cameră sesizată, un proiect de lege destinat înnoirii parcului auto al administraţiilor publice locale şi centrale, al instituţiilor şi agenţiilor publice.
Conform unui comunicat de presă trimis de ALDE, proiectul a fost iniţiat de preşedintele Senatului, Călin Popes-cu Tăriceanu (preşedinte ALDE ), şi el prevede că autorităţile administraţiei publice vor avea obligativitatea să achiziţioneze minimum 10% maşini electrice sau hibride din totalul vehiculelor pe care le vor cumpăra.
În document se arată că iniţiativa preşedintelui ALDE propune modificarea articolului 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice astfel : "La data intrării în vigoare a prezentei legi se introduce obligativitatea pentru toate entităţile prevăzute în prezenta ordonanţă, care achiziţionea-ză mai mult de 10 autoturisme anual, ca un procent de 10% din totalul acestora să fie autoturisme electrice, al căror preţ unitar nu poate depăşi suma de 35.000 euro, inclusiv TVA".
Prin iniţiativa semnată de Călin Popescu Tăriceanu şi adoptată de Senat, ministerele, organele de specialitate din administraţia publică centrală şi instituţiile din subordinea acestora, precum şi consiliile locale şi judeţene vor fi stimulate în a folosi şi autoturismele acţionate electric. Modificările propuse vor ajuta la reducerea poluării şi vor promova o dezvoltare sustenabilă economică şi ecologică. Liderul ALDE a precizat că va solicita deputaţilor să susţină această iniţiativă, astfel încât să poată fi implementată cât mai repede
Preşedintele Senatului, aşa cum reiese din declaraţiile sale de interese, inclusiv din cele înregistrate în 12 iunie 2019, deţine 85% din acţiunile societăţii Automotive Trading Services SRL, care este un dealer de autoturisme, şi este preşedintele de onoare al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
Cu alte cuvinte, Călin Popescu Tăriceanu a iniţiat, semnat şi votat o lege, şi va interveni pe lângă deputaţi ca acest act normativ să treacă şi de Cameră, în condiţiile în care este implicat direct şi indirect în producţia şi comerţul de autoturisme. Şeful Senatului a luat în mână problema partenerilor săi din APIA, a rezolvat-o, iar acum va face lobby la Camera Deputaţilor pentru ca actul normativ să rămână în forma adoptată de Senat şi parcurile auto ale autorităţilor publice să se înnoiască, în proporţie de 10%, cu autoturisme hibrid şi electrice.
Conform legislaţiei în vigoare, acţiunea lui Tăriceanu este susceptibilă conflictului de interese, iar demersul său pare a fi unul ilegal. Rămâne să vedem ce se va întâmpla cu această lege în Camera Deputaţilor şi dacă ea va fi atacată la Curtea Constituţională sau nu.
Amintim că actualul preşedinte al Senatului nu este străin de asemenea afaceri cu înnoiri ale parcului auto ale unor insituţii publice. În perioada 1996-2000, în care Convenţia Democrată a alcătuit guvernul, Compania Naţională Poşta Română SA şi-a reînnoit parcul auto cu dubiţe Citroen. În acea perioadă, reprezentantul Citroen în România era societatea Automotive Trading Services SRL, adică exact firma unde Tăriceanu deţine 85% din acţiuni.