Krupp şi Deutsche Waffen au dat în judecată fabrica britanică de armament Vickers, după primul Război Mondial, susţinând că nu le-a plătit îndeajuns patentul pentru obuze cumpărat de la ei.
Tranzacţia prevedea ca, pe lângă suma fixă plătită pentru patent, Vickers să le plătească un "fee" la fiecare obuz produs.
La proces, Krupp şi Deutsche Waffen au invocat statisticile privitoare la soldaţii germani morţi în atacurile cu obuze britanice. Din calculele lor, rezulta că, la numărul de soldaţi germani morţi, numărul de obuze Vickers fusese mai mare decât plătise fabrica britanică.
Am dat acest exemplu istoric ca să ne facem o idee (nu ca să înţelegem!) asupra perspectivei din care privesc războaiele producătorii şi negustorii de armament.
Imaginaţi-vi-l pe Krupp frecându-şi mâinile, în primul Război Mondial: "Ha!, au mai murit o mie de soldaţi germani - asta face cât o haină de blană!"
Evident, Krupp câştiga nu numai la morţii germani, ci şi la cei britanici ori alţi inamici - morţi să fie!
Războiul este o afacere. O afacere cu morţi.
Războiul seamănă, întrucâtva, cu industria extractivă care furnizează materie primă siderurgiei; războiul oferă materie primă pompelor funebre. Morţii impulsionează Produsul Intern Brut.
Ca ziar de afaceri, "BURSA" nu poate ignora afacerile de război, iar cititorii noştri trebuie să dispună de o imagine asupra pieţei armamentului.
Pentru multe motive.
Unul dintre motive este că producătorii şi comercianţii de armament sunt prezenţi şi în afaceri civile. Să menţionăm ciudata lor prezenţă în mass-media românească, într-un moment sau altul al istoriei postrevoluţionare: "Adevărul" - "Gândul", PROTV, postul de radio "Europa FM", postul de televiziune "U", reţele de cablu de televiziune, reţele de distribuţia presei.
Dar, desigur, sunt implicaţi în producţia de automobile, în industria aeronautică, după cum producători absolut civili sunt furnizori de alimente, textile, încălţăminte pentru armată ori implicaţi în proiecte ale ei.
Aceasta este raţiunea ediţiei de faţă a ziarului "BURSA".
Am apreciat că, în condiţiile zarvei provocate de dezvăluirea ziarului "BURSA" - că fratele preşedintelui este acţionar într-o firmă proiectată pentru domeniul militar - în condiţiile schimbării de strategie americane în estul Europei, în condiţiile nevoilor pe care le avem în calitate de membru NATO, ei bine!, în aceste condiţii, o ediţie a ziarului "BURSA" dedicată industriei militare este oportună pentru cititorii noştri, oamenii de afaceri.
Dar, pentru că respingem absolut cinismul caracteristic domeniului, am situat această ediţie în afara ciclului săptămânal al ziarului "BURSA" şi o distribuim sâmbăta.
Week-end plăcut!