Redacţia ziarului BURSA a solicitat poziţia autorităţilor şi a oficialilor pieţei de capital în două probleme controversate, legate de Oferta publică a acţiunilor statului la "Petrom", aflată în derulare.
Cele două întrebări adresate tuturor acestora sunt reproduse mai jos:
1) Articolul 189 din Legea 297/2004 prevede precizarea unui preţ maxim al acţiunilor din Ofertă, dacă nu au fost incluse în ea preţul şi numărul acţiunilor oferite; deşi nu îndeplineşte teza acestui articol de lege, deoarece numărul acţiunilor "Petrom" a fost precizat în Oferta publică, totuşi Oferta stabileşte un preţ maxim.
Cum apreciaţi această inadvertenţă?
2) Codul Bursei de Valori Bucureşti (BVB) prevede ca subscrierile din Oferta publică să fie introduse în sistemul BVB pe perioada derulării Ofertei; totuşi, Consorţiul de intermediari ai Ofertei publice de acţiuni "Petrom" aflate în derulare nu introduce subscrierile în sistemul BVB.
Cum apreciaţi această abatere?
În BURSA de vineri, am publicat răspunsurile transmise de CNVM prin Serviciul Purtătorului de Cuvânt, care, în rezumat, susţine că:
1. Legea nr.297 permite derularea Ofertei publice, fără precizarea preţului acţiunii, de vreme ce o permite în situaţia când nu doar preţul, ci şi numărul acţiunilor oferite nu sunt precizate şi, deci, unde necunoscutele sunt chiar mai multe (argumentul juridic "a fortiori rationae").
La rândul nostru, am contraargumentat că subiectul întrebării puse nu se referea la legalitatea derulării unei oferte publice cu preţ necunoscut, ci la încadrarea unei astfel de oferte în Articolul 189 din Legea 297/2004, care, de fapt, nu permite o distincţie disjunctivă între cele două condiţii - număr de acţiuni şi preţ necunoscute - astfel că, în realitate, Oferta "Petrom" nu a fost silită de lege să menţioneze un preţ maxim al acţiunilor oferite (cum ar cere-o Articolul 189).
În opinia noastră, soluţia legală adoptată de Consorţiul de intermediari ai Ofertei "Petrom" este improprie intenţiei Statului (ca vânzător al acţiunilor) să obţină cel mai bun preţ, căci încadrarea Ofertei în Articolul 189 este greşită.
În definitiv, ceea ce este important pentru Stat, ca vânzător, este să obţină cât mai mulţi bani pe acţiunile sale (bani necesari la Bugetul aflat în nevoie - acesta este motivul oficial al vânzării), iar soluţia legală a derulării Ofertei, prin stabilirea unui preţ maxim, nu serveşte acestui lucru.
Aceasta este o evidenţă.
2. În numele egalităţii de tratament a investitorilor şi al unei cât mai largi acoperiri a serviciilor intermediarilor, CNVM a explicat că a permis ca subscrierile din Oferta publică "Petrom" să nu fie introduse în sistemul BVB pe perioada derulării Ofertei, din cauză că unii membri ai Consorţiului de intermediari nu sunt case de brokeraj şi nu au acces direct la sistem.
La rândul nostru, am exprimat opinia contrară că egalitatea de tratament a investitorilor nu mai poate fi garantată în momentul când nu este utilizat sistemul BVB, deoarece numai un terţ autorizat (cum este sistemul BVB) poate asigura certitudinea că a fost respectat principiul de alocare a acţiunilor "primul venit, primul servit", care este afişat în Prospectul de Ofertă Publică "Petrom".
Am arătat, în ziarul BURSA de vineri, că nesiguranţa regimului în care se derulează Oferta "Petrom", sub acest aspect al garantării corectitudinii alocării, alimentează zvonurile că, de fapt, acţiunile sunt deja plasate unui investitor neagreat de Uniunea Europeană (care a cerut solidaritatea statelor membre, în încercarea să obţină un grad mai ridicat de independenţă energetică faţă de Federaţia Rusă), iar această derulare viciată a Ofertei prin Bursa de Valori Bucureşti a fost aleasă ca să acopere această alunecare românească de la politica Uniunii, sub pretextul "transparenţei".
Care, de fapt, nu este respectată.
Reproducem răspunsurile la cele două întrebări, formulate de "Asociaţia Brokerilor", care, în bună măsură, converg cu opiniile noastre, întărindu-le.
MAKE
•
• Asociaţia Brokerilor
Asociaţia Brokerilor susţine iniţiativa Statului de a derula Oferte Publice şi ne dorim ca Oferta Publică Secundară de Vânzare a 10% din acţiunile " Petrom" să se închidă cu succes.
De succesul Ofertei depinde nu numai dezvoltarea Pieţei de capital româneşti, dar şi continuarea în ritm susţinut a programului Statului de privatizare prin piaţa de capital.
Tocmai de aceea, considerăm că derularea Ofertei publice secundare "Petrom" în bune condiţii este esenţială.
Prin aceasta înţelegem că oferta trebuie să fie clară, accesibilă investitorilor, şi mai presus de toate să se desfăşoare cu respectarea regulilor înscrise în Lege, emise de CNVM şi de Bursa de Valori Bucureşti.
Referitor la aspectele sesizate de Dvs.:
1. Numărul acţiunilor oferite publicului este inclus la pagina 2 şi pagina 186 din Prospect.
Considerăm că opţiunea introducerii unui preţ maxim nu are justificare în baza Art. 189 din Legea pieţei de capital, pentru simplul motiv că acest articol stabileşte reguli pentru "situaţia în care preţul şi numărul valorilor mobiliare oferite publicului nu pot fi incluse în cadrul prospectului, la data aprobării acestuia".
2. Oferta publică de vânzare cu acţiuni "Petrom", este afişată pe site-ul Bursei de Valori Bucureşti (BVB) la secţiunea Oferte Publice în derulare.
Şi, cu toate că tranzacţia de închidere a Ofertei Publice va fi procesată utilizând platforma BVB, este dificil de înţeles motivul pentru care este evitată cu bună ştiinţă înregistrarea şi publicarea subscrierilor prin intermediul platformei Bursei.
Nu trebuie omis faptul că precedentele Oferte Publice efectuate de Statul Român la BVB - Transelectrica, Transgaz - au avut calitatea de a fi succese reale în privatizare şi pentru faptul că s-au derulat integral prin BVB, ceea ce a oferit investitorilor maximum de transparenţă.
Cu stimă, Dan Paul Preşedintele Asociaţiei Brokerilor
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.07.2011, 00:25)
treaba asta se cheama rezistenta la manipulare