• Mihai Alecu, şeful ARR, a fost numit şef al ISCTR de ministrul Dan Vîlceanu • Într-un raport întocmit de Corpul de Control, document ignorat de ultimii doi miniştri ai transporturilor, Mihai Alecu este acuzat de casări "cu dedicaţie" şi de încheierea de contracte cu firme inexistente
Haos total la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii sub conducerea ministrului interimar Dan Vîlceanu, care este şi ministru interimar al Finanţelor Publice. Vîlceanu a dispus, ieri, prin Ordinul 1361/28.10.2021 ca Mihai Alecu, cel care a deţinut funcţia de director general al Autorităţii Rutiere Române (ARR), să devină inspector de stat şef şi preşedinte al al consiliului de conducere al Inspectoratului de Stat pentru Control în Transportul Rutier (ISCTR).
Actul emis de ministrul interimar pare cel puţin hilar la prima vedere, ţinând cont de faptul că Mihai Alecu este incriminat alături de secretarul de stat Sandor Gabor într-un raport întocmit de funcţionarii Direcţiei Corp Control din cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, pentru săvârşirea unor fapte în privinţa cărora ar fi incidente dispoziţiile Codului Penal. Verificările cu privire la faptele respective au fost făcute de inspectorii din cadrul Corp Control în perioada mai-iunie 2021 şi raportul a fost înaintat fostului ministru Cătălin Drulă în 29 iunie. Din păcate, de la sfârşitul lunii iunie şi până în 8 septembrie când a demisionat din guvernul Cîţu, fostul ministru al Transporturilor nu a găsit timp pentru a aproba raportul respectiv în care, la concluzii, inspectorii Direcţiei Corp Control arătau că ar trebuie sesizat Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1, Agenţia Naţională de Integritate şi Curtea de Conturi în privinţa secretarului de stat Sandor Gabor şi lui Mihai Alecu, şeful ARR.
Acelaşi raport (pe care îl puteţi citi pe site-ul nostru aici) se află din 8 septembrie pe masa ministrului interimar al Transporturilor, Dan Vîlceanu, care nu a găsit de cuviinţă să îl citească, să îl răsfoiască şi să îl trimită mai departe, instituţiilor competente din punct de vedere penal să verifice ceea ce susţin cei de la Corp Control.
Mai mult, după ce Vîlceanu l-a reconfirmat în funcţia de secretar de stat pe Sandor Gabor, ieri l-a mutat Mihai Alecu de la conducerea ARR la cea a ISCTR, pe modelul rotaţiei de cadre din vremuri pe care le credeam demult apuse. Asta deşi urma acţiunii de control "au fost constatate indicii cu privire la săvârşirea de către persoanele responsabile, nominalizate în cadrul raportului, a unor posibile fapte de natură penală, prevăzute de Codul penal, fapt pentru care Raportul de control va fi transmis, imediat după aprobarea acestuia de către conducerea ministerului, organelor de cercetare penală, în vederea efectuării cercetărilor care se impun, potrivit competenţelor", aşa cum susţine, într-o adresă din luna august, Mihaela Sandu, director al Corpului de Control din cadrul Ministerului Transporturilor.
• Casare "cu dedicaţie" pentru... tatăl şefului ARR
Conform raportului, conducerea Ministerului Transporturilor ar fi trebuit să sesizeze Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti, Agenţia Naţională pentru Integritate şi Curtea de Conturii cu privire la modul în care directorul general al ARR, Mihai Alecu, a dispus casarea şi transmiterea cu titlu gratuit a unor automobile din cadrul Autorităţii, precum şi încheierea unui contract cu o firmă care nu se afla în catalogul SEAP/SICAP la data consultării acestuia de către funcţionarii instituţiei publice.
În raportul întocmit de Direcţia Corp Control sunt confirmate informaţiile prezentate de ziarul BURSA în articolele "Conducerea ARR - suspectată de imoralitate" şi "Achiziţie suspectă la ARR" , cu privire la transmiterea cu titlu gratuit, de către Autoritatea condusă de Alecu Mihai, a unui autoturism Skoda Octavia către Primăria Odobeşti (judeţul Dâmboviţa), condusă de Alecu Nicolae, tatăl şefului instituţiei publice. Funcţionarii de la Corp Control arată că autoturismele respective nu trebuiau casate, ci valorificate şi că prin decizia sa Mihai Alecu a păgubit bugetul ARR.
Inspectorii Corpului de Control mai susţin că echipa din fruntea ARR, atunci când a decis mutarea sediului agenţiilor Bucureşti şi Ilfov într-un alt imobil, a încredinţat contractul privind serviciile prestate cu ocazia mutării unei societăţi comerciale care nici măcar nu era înfiinţată la data consultării catalogului SEAP de către angajaţii instituţiei publice.
"Firma Blexy Move SRL, operatorul economic ales de către ARR să presteze serviciile de «mutare a echipamentelor, mobilierului şi documentelor de serviciu» nu era înfiinţată la data consultării pieţei de către ARR (ofertă preţ relocare/21.12.2020), aceasta fiind înregistrată la Registrul Comerţului cu J23/6288/24.12.2020, adică la trei zile după procesul de consultare a pieţei realizat de ARR", se arată în raportul întocmit de Direcţia Corp Control din cadrul Ministerului Transporturilor.
Şi în acest caz echipa de control consideră că s-a efectuat o operaţiune sau o acţiune cu caracter ilicit, care poate atrage răspunderea penală şi de aceea solicită conducerii Ministerului Transporturilor ca documentele privind mutarea sediului agenţiilor ARR Bucureşti şi Ilfov să fie trimise procurorilor.
Acuzaţi de cei nominalizaţi în raport că datele din respectivul document sunt "fabricate", funcţionarii Corpului de Control au declarat, sub criteriul protejării surselor, pentru ziarul BURSA: "Raportul este un document al Ministerului Transporturilor şi totodată o notă de informare adresată domnului ministru. Din punct de vedere al realităţii informaţiilor conţinute de respectivul document, nu credem că îşi poate permite cineva să spună că membrii echipei de control au inserat informaţii false. Toate datele conţinute de raport sunt corecte, probate cu anexele acestui document, anexe care am văzut că nu au apărut în presă - probabil că nu au fost furnizate încă reprezentanţilor mass-media -, aşa că afirmaţiile privind întocmirea acestui raport după dictare reprezintă o jignire adusă Corpului de Control şi inclusiv directorului acestuia, care a aprobat documentul respectiv şi l-a înaintat ministrului transporturilor".
Faţă de toate aceste date, de precizările făcute de inspectorii Corpului de Control, care afirmă că toate informaţiile din raport sunt reale, probate cu documente, şi faţă de deciziile ministrului interimar Dan Vîlceanu şi de ignorarea acestui raport, timp de trei luni, de către fostul ministru Cătălin Drulă, reprezentanţii Confederaţiei Operatorilor de Transport Autorizaţi din România (COTAR) au declarat că vor înainta plângere penală pe numele celor doi înalţi oficiali pentru săvârşirea infracţiunii de favorizare a infractorului.
Conform dispoziţiilor articolului 269 Cod Penal, infracţiunea de favorizare a infractorului înseamnă "ajutorul dat făptuitorului în scopul împiedicării sau îngreunării cercetărilor într-o cauză penală, tragerii la răspundere penală, executării unei pedepse sau măsuri privative de libertate" şi se pedepseşte cu închisoare de la unu la 5 ani sau cu amendă.
La această infracţiune, Parchetul ar mai putea reţine şi dispoziţiile articolului 267 Cod Penal care prevăd infracţiunea de omisiunea sesizării şi care arată că "funcţionarul public care, luând cunoştinţă de săvârşirea unei fapte prevăzute de legea penală în legătură cu serviciul în cadrul căruia îşi îndeplineşte sarcinile, omite sesizarea de îndată a organelor de urmărire penală se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă".