Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) atrage atenţia asupra faptului că societăţile City Insurance şi Euroins, intâmpină probleme grave care au fost aduse la cunoştinţa Parlamentului României, Autorităţii de Supraveghere Financiară, Guvernului României şi a celorlalte autorităţi care au competenţe de control. COTAR a semnalat toate aceste probleme prin memorii transmise către autorităţi, în ultimii doi ani, conform unui comunicat de presă.
"Nimeni, absolut nicio instituţie nu a luat nicio măsură atunci când încă se mai putea face ceva, deşi toţi cunoşteau situaţia societăţii City Insurance. Mai mult, domnul Cristian Roşu, vicepreşedintele sectorului de asigurări al ASF, numit de Parlament, a transmis în mod public şi repetat informaţii care s-au dovedit a fi nereale, cu privire la "soliditatea" societăţilor de asigurări care au probleme, adică City Insurance şi Euroins" - a declarat Vasile Ştefănescu, Preşedinte COTAR.
Iată câteva exemple de asemenea luări de poziţie ale vicepreşedintelui ASF, manifestate cu ocazia unor scandaluri care au vizat aceste societăţi:
- 29 august 2019, Cristian RoŞu (ASF):
"Nu există niciun motiv care să ducă spre o idee de faliment a City Insurance"; "City Insurance îndeplineşte toţi indicatorii de solvabilitate"
- 22 noiembrie 2019, Cristian RoŞu (ASF):
"Un noucaz Astra este puţin probabil să se repete"
"Referitor la situaţia Euroins şi City Insurance, acesta a menţionat că ambele companii au avut o evoluţie importantă, au înregistrat creştere pe cota de piaţă, în special pe asigurarea de răspundere civilă auto, deţinând, fiecare, peste 30% din cota de piaţă. Creşterile înregistrate au avut loc, însă, pe situaţii financiare sustenabile."
- 10 octombrie 2019, Cristian Roşu (ASF):
"Vă asigur că ASF supraveghează cu toată responsabilitatea piaţa asigurărilor şi că va lua, dacă va fi cazul, măsurile permise de lege, pentru a nu ne confrunta cu dezechilibre care să afecteze drepturile şi interesele consumatorilor. Piaţa RCA se află în echilibru."
"În anul 2019 a continuat îmbunătăţirea indicatorilor de solvabilitate la nivelul agregat al pieţei asigurărilor. La sfârşitul lunii decembrie a anului 2019, o singură societate de asigurare nu îndeplinea cerinţele necesarului de capital de solvabilitate (SCR) şi cerinţele minime de capital (MCR), compania deţinând o cotă de piaţă scăzută şi neavând expunere pe piaţa RCA." - pagina 10, Raport privind evoluţia pieţei asigurărilor - Anul 2020, publicat de ASF.
"Şi în anul 2020 indicatorii de solvabilitate la nivelul agregat al pieţei asigurărilor au continuat pe un trend ascendent. Ratele SCR şi MCR calculate la nivelul pieţei ca raportul dintre totalul fondurilor proprii eligibile să acopere cerinţele de capital şi valoarea totală a necesarului de capital au înregistrat valori supraunitare. Rata SCR la nivelul pieţei s-a situat la un nivel de 1,89, iar rata MCR la o valoare de 4,66." Pagina 14, Raport privind evoluţia pieţei asigurărilor - Anul 2020, publicat de ASF.
"Şi iată că am fost contrazis de evenimente, de evoluţia vieţii pe parcursul anului 2020 şi am putut constata cu foarte multă surprindere - şi o surprindere pozitivă - faptul că absolut toţi actorii acestei pieţe s-au adaptat nu bine - aş spune extraordinar de bine - acestei situaţii prin care am trecut cu toţii." - declara Cristian Roşu unei publicaţii, în 26 ianuarie 2021.
"Am putut constata cu toţii în ultimele zile cât de < < extraordinar de bine > > s-a comportat actorul principal al pieţei de asigurări din România .Am văzut cu toţii cât de bine a fost supravegheată această piaţă a asigurărilor şi rolul toxic pe care vicepreşedintele sectorului de asigurări din ASF l-a jucat prin acoperirea până în ultimul moment a problemelor firmelor Euroins şi City Insurance. Din informaţiile noastre, ambele societăţi înregistrează găuri de ordinul sutelor de milioane de euro, iar vicepreşedintele sectorului de asigurări din ASF îi este teamă să facă publice cifrele rezultate în urma exerciţiului de auditare Balance Sheet Revue, desfăşurat în parteneriat cu EIOPA. Din păcate, toate informaţiile duc spre conturarea unui nou episod Astra, dar de dimensiuni triple." - a declarat Vasile Ştefanescu, Preşedinte COTAR.
Amintim faptul că societăţile de asigurări Astra şi Carpatica deţineau, împreună, o cotă de 33% din piaţa RCA, în momentul falimentului. Astăzi, numai City Insurance deţine singură peste 43% din piaţa RCA, situaţie la care s-a ajuns în timpul "atentei supravegeheri" a ASF.
Reamintim şi faptul că tocmai această concentrare fără precedent, despre care s-a apreciat că generează un "risc sistemic", a stat la baza celor mai recente modificari legislative în domeniul RCA, menite (cel puţin iniţial) să corecteze derapajele pieţei, cauzate de aceşti asiguratori.
Informaţii cu privire la acest risc fără precedent au fost cunoscute de mult timp, fără ca cei îndreptăţiţi să ia vreo măsură. Evenimentele recente arată că problemele pieţei RCA, care pot genera consecinţe deosebit de grave pentru milioane de cetăţeni români, nu mai pot fi ignorate.
COTAR solicită din nou Parlamentului României şi celorlalte autorităţi competente să implementeze de urgenţă măsuri concrete pentru stabilizarea pieţei şi pentru atragerea răspunderii celor care au contribuit la situaţia creată.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.06.2021, 09:52)
Atat timp cat autoritatile dorm ( mai ales Parlamentul si DNA ) tara se fura bucata cu bucata populatia sufera si deconteaza.
2. fără titlu
(mesaj trimis de Ionut în data de 07.06.2021, 10:01)
Din pacate cu conducerea actuala asta se vrea , ca fiecare bucata romaneasca sa nu mai existe . Suntem sclavii multinationalelor , suntem vanduti pentru 500 de generatii occidentului .
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.06.2021, 11:57)
Intrebare, de ce Robert Turcescu si-a facut asigurare la City Insurance pentru Tiguanul lui? Chiar asa de analfabet este? De ce nu isi face asigurare la un asigurator serios?
4. fără titlu
(mesaj trimis de Tibi în data de 08.06.2021, 15:25)
Concurența bato vina.normal sînt firme de asigurari care au vrut sa faca rapid profit,nu cele 2 din caza,ca atare au avut prețuri la Rca de 4 - 5 ori mai ridicat iar modul de solutionare a dosarelor cam același.normal lumea sa orientat spre asig mai ieftina.daca coborau preturile,TIriac,Omniasig etc nu se ajungea la monopol dar de ce sa nu plateasca fraierii o gramada de bani asa ca i eliminam