Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) organizează în data de 10 decembrie 2015, între orele 10:00 - 14:00 un miting de protest în faţa Guvernului României, urmat de un marş de protest în faţa Primăriei Municipiului Bucureşti şi în faţa Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), arată un comunicat remis azi redacţiei.
La acţiunea de protest vor fi mobilizate aproximativ 7.000 de autobuze, autocare şi taxiuri care aparţin patronatelor cu activitate în domeniul transportului public de persoane.
Vasile Ştefănescu, Preşedinte COTAR: "Prezentăm scuzele noastre bucureştenilor pentru acţiunea de protest care va afecta circulaţia în zona centrală a oraşului, însă aceasta este singura cale prin care autorităţile pot fi determinate să înţeleagă că instituţiile trebuie să fie în slujba cetăţenilor şi nu invers".
Principalele revendicări ale COTAR sunt:
"1. Solicităm consultări în regim de urgenţă între Autoritatea Metropolitană de Transport Bucureşti (AMTB) şi organizaţiile reprezentative ale transportatorilor rutieri pentru întocmirea noului program de transport din zona metropolitană Bucureşti, a criteriilor de atribuire şi a metodologiei de punctare, în vederea atribuirii traseelor dintre Municipiul Bucureşti şi localităţile Judeţului Ilfov.
Patronatele atrag atenţia Ministrului Transportului şi chiar Primului Ministru că, deţin informaţii că se face trafic de influenţă în interesul unor potentaţi ai zilei pentru modificarea Legii nr.92/2007 astfel încât, transportatorii privaţi care îşi desfăşoară activitatea pe traseele dintre Bucureşti şi Ilfov şi nu răspund la comenzile politice, să poată fi scoşi de pe aceste trasee fară a da socoteală nimănui şi pentru a putea atribui aceste trasee celor loiali politicului sau grupurilor de interese. ,«Prin aceleaşi modificări se urmăreşte desfiinţarea Autorităţii Metropolitane de Transport Bucureşti, autoritate care a reuşit într-un sfârşit să îşi intre în atribuţii, precum şi înfiinţarea unei Asociaţii de transport între Bucuresti şi Ilfov», a declarat Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR.
2. Acţiuni drastice în cazul autobuzelor RATB care, în mod ilegal, efectuează transport de persoane în judeţul Ilfov ţinând cont de faptul că potrivit legilor în vigoare ele nu pot depăşii raza administrativă a Municipiului Bucureşti.
3. Urgentarea parcursului legislativ din partea Ministerului Transporturilor pentru proiectele actelor normative discutate şi aprobate în Comisiile de dialog social (HG 69), documente care ar trebui înaintate la Guvern sau la Monitorul Oficial pentru publicare;
4. Să se deblocheze toate plăţile către transportatori şi aici ne referim la banii pe acciză si plata cupoanelor de pensionari sau persoane cu handicap. Transportatorii nu mai pot face protecţie socială în locul statului şi nu vor să intre în faliment şi să pună în pericol mii de locuri de muncă făcând, astfel, presiune pe Bugetul social al Statului.
5. Alături de protestatarii s-au aflat şi operatorii de transport din domeniul Taximetriei. Cei ce oferă mii de locuri de muncă şi dau miliarde de lei la stat ca taxe şi impozite cer să se pună capăt corupţiei din Primăria Capitalei, un audit la Direcţia de transporturi din PMB şi luarea măsurilor care se impun împotriva celor vinovaţi care şi-au făcut propiile interese in cadrul Directiei de Transport a PMB. ,«Mai exact, se ştie că, autorizaţiile taxi trebuiau vizate până în data de 28.02.2015 dar acest lucru nu s-a întâmplat, în acest moment fiind nevizate şi în analiză aproximativ 4.700 de autorizaţii din care peste 2.000 sunt în instanţă, din cauza incompetenţei şi ambiţiilor prosteşti ale lui Dedu Ion şi Mădălin Dumitru, foştii directori ai acestei Direcţii care si-au permis să interpreteze legile după bunul lor plac şi să comită numai infracţiuni şi abuzuri în această direcţie. Dar, cum în cazul lor sunt deschise dosare penale lăsăm legea să-şi facă datoria, noi avem probe concrete care arată si probează abuzurile făcute de aceste persoane», spune Ştefănescu.
Pentru a proba acuzaţiile făcute la adresa celor doi foşti angajaţi ai Direcţiei de transporturi din PMG, transportatorii susţin că: Din 2006 şi până în prezent, nu s-au eliberat toate contractele de gestiune delegată. Din 2010 nu s-au făcut acte de prelungire a contractelor de gestiune delegată, deci conform legilor în vigoare toate autorizaţiile sunt nule. De ce?? De ce tot noi transportatorii să fim mereu vinovaţi din cauza abuzurilor făcute de nişte persoane incapabile să gestioneze activitatea de taximetrie în Bucureşti, dar culmea, foarte capabile când este vorba de buzunarul si interesul lor propriu!
Neîncheierea unui Protocol între Primăriile din Ilfov şi Primăria Municipiului Bucureşti, conform Legii nr. 38/2003 - a dus la extinderea pirateriei în domeniul taximetriei în Bucureşti. Astfel, peste 4.000 de taxiuri desfăşoară activitate în Bucureşti, în baza autorizaţiilor emise de localităţi limitrofe Municipiului Bucureşti făcând concurenţă neloială celor care plătesc taxe şi impozite în Bucureşti.
6. Solicităm intervenţia urgentă din partea Guvernului României pentru modificarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, astfel încât operatorii de transport să fie exoneraţi de obligaţia de a plăti drepturile de autor numai pentru simplu fapt că autovehiculul este dotat cu un aparat de radio. În prezent, în cadrul Uniunii Europene, un astfel de operator pentru transportul de persoane, achită o singură taxă la înmatricularea autovehiculului.
7. Tariful RCA a crescut cu peste 300% în ultimele 6 luni pentru activitatea de transport persoane şi marfă, inclusiv Taxi.
În acest sens, solicităm următoarele:
a. schimbarea urgentă a algoritmului de calcul a poliţei RCA, după criterii relevante profilului de risc al asiguratului, astfel:
- 50% din tariful RCA să fie determinat de către caracteristicile tehnice ale autovehicului;
- 50% să fie determinat de cazierul auto al şoferul autovehiculului (identificat dupa CNP)
Un asemenea mod de calcul al poliţei RCA atrage după sine modificarea comportamentului unui asigurat RCA, în sensul creşterii responsabilităţii în trafic şi implicit, a creşterii siguranţei rutiere.
b. Posibilitatea de a fi efectuată reparaţia unui autovehicul în cazul unui eveniment rutier acoperit de o poliţă RCA, în baza propriei asigurări RCA, ulterior, asigurătorul RCA care a achitat dauna să aiba posibilitatea de regres asupra asigurătorului RCA a persoanei vinovate.
În acest fel, se vor modifica criteriile de selecţie în momentul achiziţiei unei poliţei RCA, responsabilizând pentru prima data, cumpărătorul unui astfel de produs de asigurare cu caracter obligatoriu.
«Membrii ASF, în loc să supravegheze cu adevărat această piaţă, care pe noi ne duce la faliment, domniile lor sunt interesaţi numai cum să-şi asigure salariile fabuloase. În România anului 2015 Piaţa liberă în domeniul RCA nu funcţionează», mai spune Ştefănescu.
Reamintim cele mai importante contraperformanţe ale ASF din ultimele 12 luni:
- O importantă societate de asigurări aflată în faliment, ai cărei asiguraţi nu sunt despăgubiţi nici în prezent de către Fondul de Garantare a Asiguraţilor;
- Alte două societăţi de asigurări aflate în perioada premergătoare falimentului;
- Creşterea cu 600% a preţului RCA în ultimele 12 luni pentru transportatori;
- Creşterea preţului RCA pentru tineri la valori nesuportabile în raport cu puterea lor de cumpărare;
- Plata daunelor achitate doar parţial şi în afara termenului legal;
- Nerezolvarea petiţiilor adresate ASF cu privire la abuzurile societăţilor de asigurări.
"Între ASF-ul domnului Ruşanu şi ASF-ul domnului Negriţoiu nu există nici o diferenţă. ASF a rămas aceeaşi instituţie anti-cetăţean, preocupată de bunăstarea firmelor de asigurări care le cumpără complicitatea angajaţilor ASF prin salarii astronomice şi nejustificate în raport cu performanţele obţinute. Parlamentul trebuie să analizeze performanţele acestei instituţii şi să dispună Demiterea de urgenţă a preşedintelui ASF şi prim-vicepreşedintelui ASF pentru dezastrul existent în piaţa de asigurări si angajarea unor tehnocraţi în locul unor numiţi politic", a conchis preşedintele COTAR.