(Interviu cu Violeta Ciurel, preşedinte şi CEO AXA Asigurări)
Reporter: Cum a evoluat piaţa asigurărilor odată cu introducerea creditelor bancare cu asigurare ataşată?
Violeta Ciurel: Piaţa asigurărilor de viaţă a fost impulsionată în perioada în care băncile au recomandat clienţilor să încheie asigurări de viaţă în cazul accesării unui credit imobiliar. Însă, aşa cum a venit acest "ajutor", tot la fel s-a şi retras, mai ales că în ultimii ani, din cauza crizei economice, achiziţiile de locuinţe au scăzut, implicit şi cererea de credite şi asigurări de viaţă ataşate creditelor imobiliare.
Reporter: Ce schimbări a provocat introducerea pachetelor care conţin asigurări ataşate creditelor?
Violeta Ciurel: Asigurările de viaţă ataşate creditelor sunt de obicei produse simple, care acoperă doar riscuri standard, cu sume şi perioade asigurate legate de condiţiile de acordare a creditului.
Reporter: Cum s-au modificat vânzările după introducerea asigurărilor în pachetele bancare, comparativ cu perioada anterioară?
Violeta Ciurel: În perioada de boom imobiliar, când creditele erau frecvent accesate, tot mai mulţi clienţi s-au arătat interesaţi să încheie şi asigurări de viaţă aferente. În ultimii ani, criza economică s-a acutizat, interesul pentru asigurările de viaţă venind din altă direcţie. În acest sens tot mai mulţi oameni consideră protecţia financiară o necesitate. Având în vedere că oricând ceva neprevăzut se poate întâmpla, este important să fim pregătiţi pentru astfel de situaţii.
Reporter: Consideraţi că evoluţia favorabilă a creditelor ipotecare se datorează şi acestor oferte?
Violeta Ciurel: Românii îşi doresc o locuinţă a lor şi, pentru cei mai mulţi, creditul ipotecar este singura soluţie. Putem spune că, într-o oarecare măsură, cererea de asigurări de viaţă a fost impulsionată de accesarea creditelor bancare, românii conştientizând că bucuria achiziţiei unei locuinţe vine împreună cu noi responsabilităţi, mai ales faţă de cei dragi. Cu siguranţă, nimeni nu îşi doreşte ca, în caz de boală gravă, accident sau invaliditate, povara datoriilor să rămână pe umerii celor dragi.
Reporter: Care este profilul clienţilor acestor produse de asigurare?
Violeta Ciurel: Persoanele care accesează credite bancare pentru achiziţia unei locuinţe şi implicit cei care încheie asigurările de viaţă aferente au diferite profiluri: există segmentul de tineri cu vârste cuprinse între 25 şi 35 ani, în cele mai multe cazuri sunt cupluri care au luat în considerare creditele de tip prima casă şi apoi există segmentul de populaţie mai extins din punct de vedere al categoriilor de vârstă, respectiv tineri singuri cu venituri peste medie, familiile cu copii ale căror venituri nu au fost afectate în această perioadă şi care şi-au permis să se extindă la spaţii mai generoase. Sunt persoane care au stabilitate pe toate planurile, bucurii pe măsură dar şi responsabilităţi în consecinţă. Sunt cei care îşi fac planuri dincolo de ziua de mâine.
Reporter: În ce măsură apelează clienţii la acest tip de produse?
Violeta Ciurel: În România, asigurările de viaţă nu sunt, din păcate, accesate precum în alte ţări din Occident. Cei mai mulţi români nu conştientizează încă importanţa protecţiei propriei familii: nu se gândesc că, aşa cum este important să îşi asigure maşina, este important să îşi asigure şi propria viaţă.
Dacă luăm în considerare numai asigurările de viaţă, în ultimii ani se observă că cei care contractează astfel de poliţe o fac nu doar pentru că există o recomandare a băncii în acest sens, ci fiindcă simt nevoia să protejeze stabilitatea financiară de situaţii neprevăzute.
Reporter: Vă mulţumesc!