Peisajul staţiunilor de schi din Europa este caracterizat de prezenţa dominantă a Alpilor. Franţa, Elveţia, Italia, Austria şi Germania deţin supremaţia în faţa altor ţări de pe continentul nostru şi oferă o varietate impresionantă de pârtii de schi, cu o lungime totală de peste 26.000 de kilometri. Astfel, acest context restrânge posibilităţile altor destinaţii din Europa de a se remarca, conform studiului "Ski report 2023-2024" al Crosspoint Real Estate.
Potrivit sursei citate, cu toate acestea, România deţine un potenţial considerabil de dezvoltare dincolo de nivelul său actual şi ar putea deveni o alternativă accesibilă pentru turişti, fiind totodată o oportunitate profitabilă pentru investitori. Costurile mai scăzute, dorinţa tot mai accentuată de diversitate a turiştilor, unicitatea culturală şi geografică a României sunt doar câteva din atuurile prin care ţara noastră poate atrage investiţii semnificative în următorii ani.
Dacă în ţările din Alpi, preţul pe metru pătrat pentru un apartament construit în cadrul unui proiect high-end din staţiunile montane variază între 8.000 Euro în Austria şi poate ajunge la aproape 28.000 Euro în Franţa, în România preţurile pornesc de la 3.500 - 4.000 Euro/mp şi nu depăşesc 7.500 Euro/mp pentru proprietăţile ultra prime. În acelaşi timp, o cabană de lux în România aduce un venit săptămânal de peste 4.000 Euro. În plus, staţiunile montane din România nu sunt destinate exclusiv sporturilor de iarnă, astfel investiţia într-o proprietate aflată în zona montană este profitabilă pe tot parcursul anului.
Judeţele cu cele mai mari suprafeţe schiabile (cu peste 10 km de pârtie) au depăşit nivelul înregistrat în 2019 în ceea ce priveşte înnoptările din sezonul de iarnă. Mai mult, în ultimul deceniu, staţiunile montane din judeţe precum Alba, Harghita şi Maramureş au înregistrat o dublare a numărului de înnoptări. În ultimii ani, industria ospitalităţii din zonele montane a cunoscut o creştere notabilă a dezvoltării, determinată în mare parte de diversitatea tot mai mare a facilităţilor de cazare disponibile. Dezvoltarea segmentului de lux, apariţia cabanelor moderne, împreună cu o gamă tot mai largă de facilităţi de cazare, au jucat un rol esenţial în conturarea acestei tendinţe.
"Creşterea economică susţinută a României din ultimii ani, numărul tot mai mare de persoane cu venituri ridicate şi interesul crescut al investitorilor internaţionali au dus la apariţia segmentului high-end al pieţei rezidenţiale şi hoteliere. Deşi limitată în acest moment, oferta de proprietăţi high-end din staţiunile montane ale României corespunde standardelor de calitate întâlnite în Europa de Vest, oferind investitorilor randamente competitive cu potenţial semnificativ de dezvoltare.", spune Ilinca Timofte, Head of Research Crosspoint Real Estate
În plus, similar cu restul ţării, turismul din România este majoritar intern, ceea ce face ca piaţa să fie mai puţin vulnerabilă la schimbări bruşte ale pieţei şi mai bine pregătită pentru a se redresa după o criză. De exemplu, sectorul turismului din România a cunoscut o redresare post-pandemică mai rapidă comparativ cu ţările care se bazează pe turismul internaţional.
"Un alt avantaj al României este poziţia geografică. Încălzirea globală este cea mai mare ameninţare pentru industria turismului de iarnă însă, datorită poziţionării, România este relativ protejată de schimbările climatice majore. Proiecţiile climatice actuale indică o scădere a temperaturii medii anuale a României în urmatorii 25 de ani, aceasta urmând să se situeze între -1,3°C şi -4,1°C.", adaugă Timofte.