Investiţii în comunitate, taxe şi impozite, valoare adăugată de-a lungul întregului lanţ valoric - acestea sunt principalele coordonate ale prezenţei Nestle în România, se arată într-un comunicat remis redacţiei. Cu ocazia aniversării a 25 de ani de activitate pe piaţa locală, cea mai mare companie de produse alimentare şi băuturi din lume prezintă primul studiu de impact socio-economic.
"Pentru noi, un sfert de secol se măsoară în valoarea pe care o aducem în economia şi comunităţile din România. Cifră de afaceri, joburi şi nivel de salarizare, contribuţii la bugetul de stat, toate trasează clar impactul direct pe care îl avem în economia României. Amprenta noastră economică produce efecte de-a lungul întregului lanţ valoric. Împreună cu partenerii noştri generăm creştere în economia naţională, o creştere pe care o măsurăm în acest studiu de impact în economie. La 25 de ani vrem să le mulţumim tuturor celor care au fost în echipa noastră - angajaţi, parteneri de business, furnizori, autorităţi, parteneri sociali şi tuturor celor care au rămas fideli produselor noastre. Vă mulţumim pentru că am crescut împreună!", declară Leszek Wacirz, Country Manager Nestle România.
Cifrele cumulate la nivel de 25 de ani: 11 miliarde de lei cifra de afaceri, 500 de milioane de lei plătite la bugetul de stat ca şi contribuţii plătite angajaţilor, 650 de milioane de lei impozite şi contribuţii, 122 de milioane de lei impozit pe profit, 2900 milioane de lei valoare adăugată brută generată.
Plecând de la doar 5 angajaţi, compania numără astăzi sute de oameni care ajută la misiunea companiei de a contribui la un viitor mai sănătos. Prima responsabilitate rămâne întotdeauna cea faţă de aceştia, motiv pentru care salariul mediu brut la nivelul Nestle România a fost în 2020 de peste 11 mii de lei/lună, aproximativ dublu faţă de media salariului brut la nivel de sector de activitate. Iar acest lucru antrenează, în lanţ, un nivel ridicat de contribuţii. Contribuţiile la bugetul de stat aferente angajaţilor reprezintă 30 de mililoane de lei în 2020, valoarea contribuţiilor generate de angajaţi în ultimii 25 ani ajungând la peste 500 de milioane de lei.
Potrivit comunicatului, Nestle a plătit impozite şi contribuţii de peste 650 de milioane de lei în 25 de ani de activitate în Romania, dintre care 41 de milioane de lei numai în 2020. Valoarea totală a impozitului pe profit generat de companie în ultimii 25 ani a fost de aproximativ 122 de milioane de lei. Valoarea adăugată brută generată de Nestle este estimată la 254 milioane de lei în 2020. În ultimii 25 de ani, valoarea adăugată brută a fost de peste 2.900 milioane de lei.
Nestle a achiziţionat produse şi servicii în valoare de 153 milioane lei de la 322 de furnizori locali în 2020, iar în ultimii 5 ani a realizat achiziţii de 790 milioane lei de la furnizori locali.
• Investiţii
Conform comunicatului, Nestle România a investit peste 250 milioane de lei doar în ultimii 10 ani. Investiţiile efectuate se referă atât la modernizarea clădirilor, cât şi la achiziţii de echipamente şi mobilier. În anul 2020, Nestle România a realizat investiţii de 17,4 milioane de lei. Investiţiile realizate de Nestle România în perioada 2011-2018 au reprezentat aproximativ 0,5% din totalul investiţiilor efectuate la nivel naţional în sectorul de comerţ cu ridicata.
• Efecte directe, indirecte şi induse
Conform studiului de impact, 1 leu cifră de afaceri realizată de către Nestle generează alţi 5,4 lei pe întregul lanţ valoric, datorită efectelor directe, indirecte şi induse. Iar 1 leu valoare adăugată brută generează 6,6 lei în termeni de valoare adăugată brută în economia României. În acelaşi timp, 1 milion lei cifra de afaceri realizată de Nestle România generează 10 locuri de muncă în economia României, inclusiv în sectorul de comerţ.
Valoarea adăugată brută generată de Nestle pe întregul lanţ valoric este de 1.678 milioane lei, reprezentând aproximativ 0,16% din PIB-ul României în 2020. Nestle România antrenează 5,06 miliarde lei cifră de afaceri la nivelul întregii economii.
Fiecare loc de muncă creat de Nestle România determină ca alte 18 locuri de muncă noi să fie create în economia României.
Profitul generat de Nestle la nivelul întregii economii este de 466 milioane lei. În ceea ce priveşte impactul total asupra taxelor colectate la bugetul de stat, Nestle antrenează la nivelul economiei 120 milioane lei.
• Impactul social
Pe lângă impactul economic, Nestle a dezvoltat de-a lungul timpului o serie de iniţiative sociale în direcţii precum: protecţia mediului - Nestle for a Waste Free World, orientarea spre o viaţă mai sănătoasă - Iniţiativa Nestle for Healthier Kids, dezvoltarea tinerilor şi a comunităţilor locale - Nestle Needs Youth.
"Sub umbrela Nestle for a Waste Free World, în drumul nostru către zero emisii nete, am introdus ambalaje 100% reciclabile sau reutilizabile, am dezvoltat proiecte de ecologizare şi plantare (POPAS) şi campanii de conştientizare privind importanţa ocrotirii mediului (Less Waste More Love). Prin Nestle for Healthier Kids inspirăm părinţii şi copiii să adopte un stil de viaţă sănătos şi implicăm în proiectele noastre 210.000 de elevi, 2 milioane de părinţi, 6.744 de învăţători din 346 de şcoli. Am lansat o serie de instrumente prin care părinţii pot măsura porţiile copiilor (Nutriporţia), iar VeggiePorţia care ajută adulţi să ducă un stil de viaţă mai sănătos, ajutând în acelaşi timp şi planeta. În cadrul iniţiativei Nestle Needs Youth, în România, până în prezent, împreună cu partenerii noştri am reuşit să implicăm în activităţile noastre peste 18.000 de tineri la nivel naţional, promovăm stagiile de practică şi internshipurile, organizăm traininguri digitale şi încurajăm tinerii cu abilităţi culinare. Nu în ultimul rând, susţinem Banca de Alimente, comunităţile aflate în nevoie în perioada pandemiei şi vrem să contribuim la redresarea României după pandemie prin lansarea platformei concurs "Creştem împreună", prin care premiem 10 idei care vor ajuta la restartarea vieţii comunităţilor mici şi mari, de la nutriţie la infrastructură şi colectare selectivă", spune Irina Siminenco, Corporate Affairs Manager, Nestle România.
• Perspective de viitor
Nestle are ca ţintă dublarea activităţii sale în România în următorii 5-10 ani, atât prin creştere organică, prin mixul de produse oferite pe piaţă, cât şi prin potenţiale fuziuni şi achiziţii.
În cadrul Nestle s-ar putea crea peste 170 de noi locuri de muncă în următorii ani, ajungându-se la un număr mediu de 661 angajaţi comparativ cu 483 la finalul anului 2020.
Cifra de afaceri a Nestle ar putea creşte până la peste 1.800 mil. lei în următorii 5-10 ani, comparativ cu 933 milioane lei în 2020. Considerând o dublare a activităţii, cifra cumulată de afaceri ar putea ajunge la 7.500 milioane lei, iar taxele plătite la bugetul de stat (exceptând contribuţiile suportate de angajaţi aferente salariilor) ar putea atinge peste 110 milioane de lei.