Mai mult de 560 de dosare de conciliere au fost constituite în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), faţă de cele 550 de dosare formate în tot anul trecut, anunţă un comunicat de presă.
Acesta arată: "Primele trei trimestre ale anului 2019 reflectă o evoluţie importantă a activităţii CSALB. Cererile înregistrate în primele 9 luni arată o creştere cu 38% în raport cu numărul cererilor înregistrate în întreg anul trecut. O categorie aparte o reprezintă înţelegerile amiabile dintre consumatori şi bănci, după sesizarea CSALB. Părţile au încheiat 197 de astfel de înţelegeri până în prezent, faţă de 97 de înţelegeri în tot anul anterior".
Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB, a declarat: "Rezultatele CSALB la 9 luni ne arată două lucruri importante: tot mai mulţi consumatori află de existenţa CSALB şi au încredere să depună cereri pentru a intra în negociere cu băncile şi IFN-urile. În al doilea rând, vedem o deschidere mai mare a băncilor spre conciliere. Instituţiile financiar-bancare au acceptat mai multe cereri decât în tot anul trecut, chiar dacă ritmul de formare a dosarelor nu este la fel de ridicat precum cel al solicitărilor venite de la consumatori. Pe de altă parte, numărul de dosare a fost completat cu înţelegerile amiabile, de peste două ori mai multe decât în 2018. Acest lucru arată că multe bănci au înţeles avantajele concilierii şi nevoia de a reechilibra contractele încheiate în trecut, prin actualizarea lor la condiţiile sociale şi economice ale consumatorilor. Aspectele pe care le dorim îmbunătăţite în perioada următoare sunt legate de activitatea de conciliere în rândul IFN-urilor şi rata de respingere a cererilor în cazul unor bănci comerciale. Ne dorim ca, la finalul anului, la nivelul întregului sistem bancar, aproximativ 70% din cererile de conciliere să fie acceptate de bănci şi transformate în dosare de conciliere".
În 2019, până în luna octombrie, 350 de consumatori s-au împăcat cu băncile sau IFN-urile, prin intermediul CSALB, cu 39% mai mulţi faţă de situaţia de la finalul celui de-al treilea trimestru al anului trecut. În aceeaşi perioadă din 2018, doar 252 de români au beneficiat de soluţii favorabile în urma negocierilor purtate cu instituţiile financiar-bancare. Anul acesta, în 90% din negocieri părţile au acceptat soluţia propusă de conciliatori, iar în 10% din cazuri cel puţin una dintre cele două părţi a refuzat-o.
În primele trei trimestre din 2019, consumatorii au trimis 284 de cereri pentru a intra în negociere cu IFN-urile. Dintre acestea, doar opt au fost transformate în dosare, dintre care numai în trei cazuri părţile s-au înţeles. Alte 24 de cereri au fost soluţionate amiabil de cele două părţi, fără a mai trece prin procedura concilierii.
Conform sursei citate, 90% din cererile primite se referă la creditele contractate. Diminuarea soldului, eliminarea sau reducerea comisioanelor, recalcularea dobânzii, eliminarea unor clauze contractuale sau restituirea unor sume de bani sunt cele mai frecvente solicitari. 10% din cereri se referă la probleme cu depozitele, plăţile, cardurile sau leasing. 85% dintre cei care trimit cereri către CSALB aleg modalităţile online.
Principalele motive de clasare a unor cereri de către bănci sau IFN-uri sunt:
- comerciantul îşi menţine punctul de vedere transmis consumatorului anterior sesizării CSALB (157 de cazuri);
- s-au făcut mai multe oferte şi demersuri pentru soluţionare, dar toate ofertele transmise anterior sesizării de către consumator a CSALB, au fost refuzate de acesta (59 de cazuri);
- din cauza existenţei unui dosar în instanţa de judecată (34 cazuri);
- deoarece au fost iniţiate procedurile de executarea silită (23 cazuri).