Deputaţii din Comisia de buget au din nou pe ordinea de zi proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, care transpune, practic, mult discutata Directivă din domeniu (17/2014).
Astfel, astăzi ar urma ca această iniţiativă să fie dezbătută de parlamentarii din comisia de specialitate, după ce discuţiile pe marginea proiectului de lege au fost amânate de două ori în ultima perioadă, la solicitarea conducerii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).
Marţea trecută, Bogdan Pandelică, preşedintele ANPC, a motivat că încă nu a avut discuţii cu reprezentanţii băncilor pe unele amendamente aduse textului legislativ.
"Am mai dat o amânare de două săptămâni, cu aceeaşi motivaţie. Sper că peste o săptămână nu veţi veni cu aceeaşi explicaţie", i-a spus Viorel Ştefan, şeful comisiei de specialitate, preşedintelui ANPC.
Conform OUG 52/2016, băncile vor fi obligate prin lege să vină în sprijinul consumatorilor atunci când aceştia au dificultăţi la rambursarea creditului.
Printre altele, noile reglementări cuprind prevederi referitoare la informarea corectă şi completă a consumatorilor care solicită credite imobiliare sau garantate cu ipotecă, anunţa, anul trecut, Executivul, subliniind că informarea se referă atât la publicitatea produselor bancare, cât şi la informarea precontractuală a consumatorilor: "Este vorba atât despre informaţii generale, care trebuie să fie corecte, clare şi să nu fie susceptibile de a induce în eroare, cât şi despre informaţiile personalizate de care consumatorul are nevoie pentru a compara produsele de credit disponibile pe piaţă, a evalua implicaţiile lor şi a decide în cunoştinţă de cauză dacă încheie sau nu un contract de credit".
De asemenea, Ordonanţa mai prevede:
"- Interdicţia creditorilor ca, pe parcursul derulării contractului, să majoreze comisioanele, să introducă noi comisioane, să perceapă comisioane pentru depunerea de numerar (plata ratelor) sau retragerea sumelor creditate, să perceapă comision la rescadenţare sau reeşalonare, precum şi perceperea unor comisioane în situaţiile în care consumatorii solicită schimbarea garanţiilor (în condiţiile în care consumatorul plăteşte toate costurile aferente constituirii şi evaluării noilor garanţii);
- Interzicerea modificării în sens crescător a marjei de dobândă, sau, după caz, a ratei dobânzii fixe, iar în cazul acordării la solicitarea consumatorului de rescadenţări, reeşalonări, perioade de graţie, interzicerea introducerii sau majorării comisioanelor aplicabile sau introducerea unor elemente noi de cost".
Actul normativ prevede dreptul consumatorului să-şi convertească împrumutul, oricând pe parcursul derulării acestuia, în altă monedă (cea în care este retribuit sau cea din ţara de reşedinţă) decât cea în care a contractat creditul, la valoarea cursului de schimb al BNR din ziua solicitării. Noua lege reglementează, de asemenea, şi piaţa recuperatorilor de creanţe.
Băncile trebuie să fie racordate la timpul prezent, iar o direcţie a timpului prezent este umanizarea pieţei creditelor, ne-a spus Adrian Vasilescu, consultant de strategie în cadrul Băncii Naţionale a României (BNR), la începutul anului trecut. Domnia sa sublinia, atunci, că băncile trebuie "îmblânzite" şi că relaţia dintre acestea şi clienţi trebuie să se îmbunătăţească, aşa cum prevede şi Directiva Europeană 17/2014.