Cererea pe piaţa hotelieră din Bucureşti, în prima jumătate a anului în curs comparativ cu aceeaşi perioadă din 2023, a avut o creştere de 3%, dar cu toate acestea nu a reuşit să recupereze complet scăderile din pandemie, arată datele companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield. În perspectivă, conform Oxford Economics, se preconizează că numărul înnoptărilor în unităţi de cazare din Bucureşti îşi va reveni complet până în 2025 şi va depăşi cu 3% nivelul din 2019. Această creştere va fi determinată în primul rând de creşterea înnoptărilor turiştilor români.
În acelaşi timp, piaţa hotelieră din capitalele CEE-6 (Bucureşti, Varşovia, Praga, Bratislava, Budapesta şi Sofia) a înregistrat o creştere a cererii cu 0,6% faţă de prima jumătate a anului 2019, în timp ce oferta de noi spaţii hoteliere a crescut cu 7,7%, în perioada analizată. Această tendinţă pozitivă este determinată de redresarea impresionantă a cererii din Varşovia, care a înregistrat o creştere de aproximativ 17%.
Între 2024 şi 2026, Bucureştiul va înregistra cea mai mare creştere a ofertei de noi spaţii hoteliere dintre capitalele din CEE-6, cu un avans de aproximativ 5,8%, ceea ce înseamnă că vor fi livrate încă 2.400 de camere, rată care depăşeşte creşterea medie a CEE-6, de 3,2%.
Mai multe branduri noi vor intra pe piaţa din Bucureşti, inclusiv Corinthia, Swissotel, Mondrian, Adagio, Handwritten Collection şi The Crest Collection. În plus, jucătorii existenţi precum Radisson Blu Bucureşti vor reintroduce pe piaţă în următorii ani camere renovate.
Acest aflux de noi oferte va contribui la diversificarea şi îmbunătăţirea ofertei hoteliere din centrul oraşului. Cu toate acestea, se aşteaptă ca, pe fondul unui mediu concurenţial crescut, redresarea pieţei va avea un ritm mai lent.
În ceea ce priveşte peformanţa pieţei hoteliere, RevPAR (venitul pe camera disponibilă) din Bucureşti a crescut cu 9,2% în primul semestru din 2024 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, depăşind atât media europeană, cât şi pe cea a capitalelor CEE-6. Acest rezultat a fost determinat în primul rând de o creştere cu 5,6% a ADR (tariful mediu zilnic), comparativ cu prima jumătate a anului 2023, în ciuda majorării TVA începând cu ianuarie 2023.
Deşi ADR în Bucureşti a crescut cu 15,7%, în primele şase luni ale anului curent, creşterea este încă sub rata inflaţiei. Acest lucru se datorează recuperării lente a cererii, combinată cu o creştere a ofertei de camere în aceeaşi perioadă.
Rata de ocupare în Bucureşti a crescut cu 3,4%, parţial determinată de diverse evenimente, cum ar fi concertul Coldplay din iunie. Rata de ocupare va continua să se îmbunătăţească, susţinută de aderarea României la Spaţiul aerian Schengen în martie 2024.
Sevda Cadîr, Associate Director Cushman & Wakefield, apreciază: "Bucureştiul s-a confruntat cu numeroase provocări, în ultimii ani, dar, cu toate acestea, performanţa hotelieră a oraşului a avut o revenire sănătoasă, cu o creştere a RevPAR-ului, în perioada analizată, depăşind media europeană. Deşi majorarea semnificativă de 5,8% a ofertei poate tempera această creştere, afluxul mai multor mărci de prestigiu va creşte paleta de opţiuni de cazare şi va poziţiona oraşul pe harta hotelieră a Europei".
RevPAR în capitalele CEE-6 a crescut cu 8%. Acest lucru a fost determinat de o creştere de 4,2% a ADR, cu cele mai mari câştiguri înregistrate la Praga, Bucureşti şi Varşovia.
Rata de ocupare a hotelurilor pe pieţele CEE-6 a atins 67% în primele şase luni ale anului, cu 3,6% mai mult decât anul trecut, deşi sub nivelurile pre-pandemice în toate centrele, cu excepţia Varşoviei. Privind în perspectivă, creşterea ADR este de aşteptat să se modereze, în timp ce ratele de ocupare sunt proiectate să-şi continue redresarea.
România a înregistrat o creştere de 13% a volumului tranzacţiilor, ajungând la un total de 20 de milioane de euro. Această creştere a fost determinată în principal de activitatea din Bucureşti, evidenţiată de vânzarea Hotelului Ambassador către Julius Meinl Group. Hotelul urmează să fie renovat şi va fi redeschis ca un aparthotel upper-upscale sub brandul Julius.
În prezent, conform sursei citate, aproximativ 400 de camere sunt disponibile pe piaţa din România, ceea ce indică oportunităţi continue pentru investitori.
Volumul tranzacţiilor cu proprietăţi hoteliere în ţările din CEE-6 (România, Polonia, Republica Cehă, Slovacia, Ungaria, Bulgaria) a ajuns la 122 milioane de euro în prima jumătate a anului 2024, cu 27% mai puţin decât în prima jumătate a lui 2023. Acest lucru s-a datorat în primul rând lipsei activelor hoteliere de vânzare în regiune, incertitudinii geopolitice şi costului ridicat al finanţării. Acest lucru s-a schimbat, însă în ultimele luni, astfel că vedem mai multe proprietăţi care se află în diverse etape de vânzare, iar acest lucru, combinat cu o performanţă a sectorului pe un trend ascendent, cu accesul îmbunătăţit la finanţare şi creşterea interesului investitorilor va conduce la o creştere a volumului în următoarele 12 luni, conform estimărilor din piaţă.
După o decomprimare notabilă în 2023, randamentele au rămas în general stabile în prima jumătate a anului 2024, cu valorile activelor susţinute în continuare de creşterea veniturilor. "Cu reducerea ratei dobânzii de către BCE în iunie şi creşterea lichidităţii pe piaţa obligaţiunilor, ne aşteptăm să vedem o stabilizare a randamentelor până la sfârşitul anului 2024 şi, pe măsură ce avansăm în 2025, la o îmbunătăţire treptată a acestora pentru activele prime (de referinţă)", conchid analiştii citaţi.
Articol preluat din revista BURSA COMSTRUCTIILOR
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 16.10.2024, 12:19)
Dacă practicăm prețuri de Elveția…