Simulacrul celei de-a treia audieri parlamentare a miniştrilor propuşi de Partidul Naţional Liberal a continuat, ieri, când doar doi candidaţi au fost avizaţi, ridicând la cinci numărul celor care au trecut cu bine de comisii, din cei 12 audiaţi în primele două zile.
Dezbaterile au fost aprinse doar în cazul audierii lui Victor Costache, ministrul propus pentru Sănătate - din cauza ordonanţei privind alocarea fondurilor publice de sănătate şi către unităţile medicale private şi din gestionarea, ineficace în primă fază, a epidemiei de coronavirus - şi Violetei Alexandru, ministrul propus pentru Muncă şi Protecţia Socială - prin prisma situaţiei neclare privind majorarea, de la 1 septembrie, a pensiilor, alocaţiilor pentru copii şi a salariilor cadrelor didactice, conform legislaţiei în vigoare. De altfel, cei doi miniştri au fost avizaţi negativ, pentru a doua oară în ultimele două săptămâni. La fel este şi cazul Monicăi Anisie - propunerea pentru funcţia de ministru al Educaţiei, care nu a trecut de comisiile de specialitate. Nici Bogdan Gheorghiu, propunerea pentru şefia Ministerului Culturii nu a primit aviz pozitiv. Membrii comisiilor nu au fost impresionaţi de restructurările pe care Gheorghiu le-a făcut în cadrul ministerului de resort, de continuarea procedurii de înscriere a sitului Roşia Montană în patrimoniul universal UNESCO, preluarea vilei Florica, ce a aparţinut familiei liberale Brătianu, şi reabilitarea mănăstirii Putna. În schimb, Lucian Bode - ministrul propus pentru Transporturi şi Ionuţ Stroe - cel propus pentru şefia Ministerului Tineretului şi Sportului au obţinut aviz favorabil din partea colegilor din Parlament.
Lucian Bode, propunerea pentru funcţia de ministru al Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, fost preşedinte al Comisiei pentru Transporturi din Camera Deputaţilor a fost avizat pozitiv de colegii săi din comisiile reunite - cu 22 de voturi pentru, din 33 exprimate.
Lucian Bode a prezentat lista cu procedurile de achiziţie aflate în derulare pentru lucrările din infrastructura rutieră, iar în domeniul infrastructurii feroviare a anunţat că astăzi urmează să semneze contractul pentru modernizarea celor două tronsoane de cale ferată existente pe ruta Sighişoara-Braşov, unde lucrările au termen de finalizare 40 de luni.
În ciuda acestui succes, ministrul de resort s-a declarat nemulţumit că România a pierdut 330 de milioane euro alocaţi prin Connecting Europe Facility de Uniunea Europeană pentru proiectele de infrastructură, pentru perioada 2014-2020.
Lucian Bode a precizat: "Nu am reuşit să încheiem la timp contractele necesare pentru mai multe proiecte şi de aceea am pierdut finanţarea respectivă. Cu toate acestea, tot pe CEF, am depus în luna februarie 13 proiecte noi în valoare totală de 247 milioane euro, astfel încât pierderea iniţială se reduce la 83 milioane euro".
În privinţa domeniului aerian, Bode a precizat că în curând vom avea o nouă echipă managerială în fruntea Companiei Naţionale de Aeroporturi Bucureşti şi că, pentru modernizarea aeroporturilor din Capitală, au fost emise 783 de notificări de expropriere pentru utilitate publică.
Ministrul interimar al Transporturilor s-a referit şi la măsurile luate pentru combaterea epidemiei de coronavirus şi a arătat că primele cinci termoscanere vor fi livrate până mâine de compania producătoare, urmând a fi instalate la aeroportul Henri Coandă.
Lucian Bode a precizat că prioritatea alocărilor în domeniul naval o reprezintă consolidarea malului Canalului Dunăre-Marea Neagră în zona localităţii constănţene Cumpăna, unde o parte importantă din faleză s-a prăbuşit anul trecut în canalul din apropiere, punând în pericol gospodăriile cetăţenilor.
Ministrul de resort a spus: "Cei care erau responsabili cu rezolvarea problemei alunecărilor de teren au încurcat şi mai mult situaţia din cauza opririi plăţilor către firma care a început să lucreze în zona respectivă. Avem acum pe circuitul de avizare un proiect de hotărâre de guvern, prin care vom aloca 25 milioane lei din fondul de rezervă, pentru rezolvarea acestei probleme, deoarece riscăm să alunece tot malul şi pământul respectiv să ajungă în Canal, în şenalul navigabil".
• Implementarea 5G, printr-un proiect legislativ aprobat de Parlament
Actualul ministru interimar al Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor susţine că demersurile privind tehnologia 5G trebuie să se înscrie în prevederile memorandumului semnat anul trecut la Washington, în urma întâlnirii dintre preşedinţii Donald Trump şi Klaus Iohannis.
Lucian Bode a susţinut: "În legătură cu 5G, nu vreau să intru în dispută cu cei care şi-au propus în 2019, la rectificarea bugetară, să obţină 500 milioane euro din vânzarea spectrelor respective. Interesele ţării noastre ca stat membru al NATO, membru al UE şi partener al SUA sunt legate de securitate. Trebuie să transpunem în realitate Memorandumul de la Washington încheiat pentru 5G, în legislaţia din ţara noastră. Consider că este nevoie să avem un proiect de lege discutat şi dezbătut în Parlament. De procedură se va ocupa ANCOM şi sper să nu mai avem blocajele înregistrate anul trecut".
Problemele ridicate de ministrul interimar au fost reiterate de membrii comisiilor de specialitate, unii dintre ei fiind mai virulenţi la adresa fostului lor coleg. Printre aceştia s-a numărat şi Cătălin Drulă de la USR care i-a repoşat ministrului liberal faptul că nu reformează Ministerul Transporturilor care, în companiile din subordine, nu are "aşezate bine competenţele şi responsabilităţile".
"De aceea există blocaje şi întârzieri în derularea proiectelor şi contractelor. Nu v-am auzit vorbind despre reformă, despre reformarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (n.r.- CNAIR)", a afirmat Cătălin Drulă.
Lucian Bode a precizat că membrii Consiliului de Administraţie al CNAIR au aprobat o nouă organigramă prin care se înfiinţează un departament de evaluare a ofertelor la procedurile de achiziţie publică, în care vor lucra 40 de angajaţi, fapt ce va reduce considerabil timpul finalizării acestor proceduri.
Ministrul interimar al Transporturilor a spus: "Nu este posibil să stăm luni de zile cu evaluările nefinalizate deoarece comisiile de licitaţie nu îşi fac treaba sau nu se întrunesc. De asemenea, am creat o unitate de implementare a proiectelor pentru autostrada A8 şi un departament de realizare a unor lucrări în regie proprie. Reforma CNAIR este obligatorie".
• Scenarii diferite pentru autostrada Comarnic-Braşov
Două dintre temele fierbinţi de infrastructură rutieră sunt autostrăzile Comarnic-Braşov şi Sibiu-Piteşti. Deputatul Cătălin Drulă a dezavuat planul ministrului interimar Lucian Bode privind devierea traficului de pe Valea Prahovei, prin Valea Doftanei şi a declarat că pasul Predeluş situat la 1300 metri este aproape inutilizabil, în zona respectivă fiind mai degrabă un drum forestier decât un drum accesibil tuturor categoriilor de vehicule.
Ministrul interimar Lucian Bode a spus că a preluat proiectul privind tronsonul de autostradă Comarnic-Braşov de la Comisia Naţională pentru Strategie şi Prognoză şi a avut o întâlnire cu primarii localităţilor din zona respectivă.
Lucian Bode a spus: "Cel mai mare duşman al nostru este timpul. Avem în vedere în acest moment două scenarii. Pe scenariul unu, adică tronson prin albia râului, dacă actualizăm studiile de fezabilitate şi proiectele tehnice, termenul de realizare a acestor documentaţii este de 24 luni, la care se va adăuga perioada de implementare a proiectului tehnic. Dacă vom alege scenariul al doilea, cu asumarea tuturor riscurilor, adică revizuirea studiilor de fezabilitate şi realizarea proiectului tehnic pe un niu aliniament, cu tunele în zona Buşteni, termenul estimat pentru finalizarea documentaţiei este de 36 de luni. La acesta se va adăuga perioada de implementare a lucrărilor prevăzute în proiectul tehnic. Putem să împărţim acest proiect în cinci loturi. Lotul 1, Comarnic-Posada şi lotul 3 Sinaia-Buşteni Nord pot fi realizate rapid, dar loturile 2, 4 şi 5, adică tronsoanele Posada-Sinaia Sud, Buşteni Nord-Predeal Sud şi Predeal Sud-Râşnov vor cunoaşte o implementare dificilă. (...) Finanţarea autostrăzii Comarnic-Braşov se va face în funcţie de scenariul pe care îl vom aproba".
În privinţa variantei ocolitoare, ministrul de resort a precizat că speră ca în acest an să înceapă modernizarea drumului care trece prin pasul Predeluş.
Lucian Bode a mai spus că pentru autostrada Sibiu-Piteşti a fost finalizat răspunsul - privind problemele de mediu - către Comisia Europeană şi va fi trimis către Bruxelles împreună cu răspunsul pentru autostrada Braşov-Bacău. Ministrul de resort susţine că este încrezător că va obţine avizul favorabil pentru finanţarea tronsoanelor 1, 4 şi 5 din Sibiu-Piteşti.
Domnia sa a făcut referire şi la problemele întâmpinate de participanţii la trafic cu privire la DN 15, din cauza închiderii tronsonului Poiana Largului-Bicaz, unde lucrările de modernizare trenează. Lucian Bode a spus: "Lucrările trebuia să fie finalizate la data la care eu am fost învestit, adică pâna pe 14 noiembrie 2019. S-a prelungit termenul, dar acum execuţia este suspendată din cauza condiţiilor meteo nefavorabile. Constructorul mai are termen de două săptămâni din momentul reluării lucrărilor. Stadiul fizic al lucrărilor este realizat în proporţie de 83%, iar stadiul financiar este de 50%, din cauza lipsei documentelor pe care constructorul trebuia să le predea pentru virarea sumei restante".
În privinţa A8, pe secţiunea Târgu Neamţ-Iaşi - 78 kilometri -ministrul susţine că va fi realizată, din fonduri europene, revizuirea studiului de fezabilitate şi că estimează că, pe toate cele trei tronsoane, lucrările vor fi finalizate, etapizat, în perioada 2024-2026.
• Restructurarea - soluţia de rezervă în cazul Tarom
Chestionat de fostul ministru de resort, Lucian Şova cu privire la situaţia companiei aeriene Tarom, Lucian Bode a precizat că, în cazul în care ajutorul de salvare, de 36,7 milioane euro, nu va fi restituit după şase luni, se poate recurge la un ajutor de restructurare şi eficientizare a companiei până la suma de 100 milioane euro.
Bode a declarat: "Nu se pune problema lichidării companiei Tarom. Noi suntem obligaţi să restituim banii respectivi, dar nu vom lichida compania. Finalizăm procesul de evaluare a companiei, avizăm la ANAF evaluarea bunurilor mobile, ale aeronavelor, am reuşit să garantăm acest credit cu aeronavele. (...) În trei luni acordăm împrumutul de la Trezorerie. Ajutorul de salvare se va transforma în ajutor de restructurare şi nu se mai rambursează. Planul de restructurare va fi trimis către Comisia Europeană. Dacă va fi aprobat acest plan, ajutorul nu se mai rambursează, se transformă in ajutor de restructurare a flotei, a direcţiei tehnice, de eficientizare a direcţiei comerciale, a agenţiilor care produc, din păcate, pierderi".
Ministrul de resort a spus că noile aeronave ATR îşi susţin leasingul din ce produc, dar că, din păcate, nu se întâmplă acelaşi lucru cu cele patru aeronave Boeing. Bode a precizat că a fost încheiat, pe vremea guvernării Dăncilă, un contract pentru aeronave Boeing Max, fără sursă de finanţare, pentru care s-a prevăzut acordarea unui avans de 15%, restul plăţii urmând a fi efectuat la livrare.
Audierile miniştrilor propuşi de premierul desemnat Florin Cîţu se vor încheia astăzi, urmând ca la începutul săptămânii viitoare plenul Parlamentului să se pronunţe cu privire la votul de învestitură.