O nouă lege, publicată deja în Monitorul Oficial, permite angajaţilor (actuali şi foşti) să acceseze online Revisal (Registrul general de evidenţă a salariaţilor) pentru a intra în posesia informaţiilor care îi vizează. Măsura nu poate fi pusă în practică momentan, fiind necesare ample modificări tehnice şi digitalizări pentru ca salariaţii să îşi poată vizualiza şi descărca date din contractele lor de muncă.
Legea 144/2022, intrată în vigoare în luna mai, a stabilit posibilitatea angajaţilor sau foştilor angajaţi să acceseze online Revisal - sistem unde apar informaţii complete despre toate contractele de muncă din România, pentru a consulta nerestricţionat datele proprii, care privesc raporturile lor de muncă. Modificarea este o premieră absolută, până acum sistemul fiind accesibil exclusiv angajatorilor şi autorităţilor
Cadrul legal anterior nu permitea angajaţilor să îşi acceseze singuri informaţiile personale de salariat, iar pentru a putea obţine un extras din registrul de evidenţă al salariaţilor cu datele lor, cu care să îşi poată dovedi vechimea, spre exemplu, angajaţii depindeau fie de angajatori, fie de Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM), în ambele situaţii, extrasul fiind emis doar în urma depunerii unei cereri scrise, ce se soluţionează în termen de 15 zile.
Pe noua legislaţie, şi salariaţii primesc drept de acces în Revisal, acesta urmând să fie limitat la vizualizarea, descărcarea şi tipărirea datelor care îi privesc în mod direct, precum şi la generarea online şi descărcarea unui extras din registru cu aceste informaţii.
Procedura de acces online a salariaţilor în Revisal trebuie stabilită de Ministerul Muncii, care, în termen de 60 de zile, este obligată să emită un act normativ prin care să detalieze modul cum vor accesa salariaţii sau foştii salariaţi datele din Revisal, care e modalitatea de generare şi descărcare a extrasului de Revisal şi alte asemenea informaţii tehnice.
Totuşi, chiar şi după apariţia acestei proceduri, programată să fie emisă în cursul lunii iulie, este greu de crezut că modificarea se va putea pune prea curând în practică, având în vedere că modul actual de organizare a Revisal necesită ample modificări pentru ca accesul salariaţilor în acest sistem să fie posibil. În prezent, nu există o platformă centralizată, gestionată de autorităţile de muncă, care să permită accesul terţilor în baza de date cu informaţiile tuturor salariaţilor din România.
Actualmente, fiecare angajator îşi organizează singur, prin intermediul unei aplicaţii tehnice create de Inspecţia Muncii, registrul de evidenţă al salariaţilor. Aplicaţia este instalată exclusiv pe dispozitivul angajatorului, care generează un tip special de fişier (.rvs), ce trebuie transmis ulterior pe o platformă naţională a Inspecţiei Muncii. Astfel, ori de câte ori are loc o modificare în structura de personal a unui angajator (fie apar noi salariaţi, fie contractele de muncă existente suferă modificări - schimbări de salarii, de norme de lucru etc.), acesta e obligat să îşi actualizeze, din aplicaţia sa, registrul de evidenţă a salariaţilor cu noile date, să genereze un nou fişier, iar pe acesta să îl depună ulterior şi la autorităţile de muncă prin transmiterea fişierului pe platforma de depunere a Revisal.
Pe această structură actuală de funcţionare a Revisal, nici măcar angajatorii nu pot vizualiza, altundeva decât pe propriile lor dispozitive, registrul de evidenţă a salariaţilor, neexistând o platformă integrată şi centralizată la nivel naţional, unde firmele să poată consulta datele din registrele transmise.
Prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, România şi-a asumat într-adevăr un proiect amplu de digitalizare pentru Inspecţia Muncii ce vizează Registrul general de evidenţă a salariaţilor, dar digitalizarea ar urma să înceapă în 2023 şi să fie implementată etapizat pe durata a doi ani, până în 2024.