Acţionarii IAR Ghimbav au fost convocaţi pentru finele lunii viitoare să ia o decizie în ceea ce priveşte solicitarea grupului Airbus Helicopters (fostul Eurocopter Group) de a închiria unei companii membre a grupului, Vadstena SRL, un teren de 15.000 de metri pătraţi din patrimoniul IAR Braşov în baza unui contract de superficie. Propunerea a mai fost pe ordinea de zi a şedinţei de la finele lunii mai, numai că acţionarii au amânat luarea unei decizii la solicitarea Ministerului Economiei de a discuta cu reprezentanţii grupului aeronautic. Acţionarii IAR Braşov vor mai discuta luna viitoare şi utilizarea profitului realizat anul trecut pentru a achiziţiona o participaţie la firma Vadstena din grupul EADS.
Concernul Airbus Helicopters a înfiinţat compania Vadstena SRL cu scopul de a construi o fabrică de elicoptere de tip Super Puma MK1. "În linii mari, proiectul urmăreşte creşterea pieţei de elicoptere Super Puma MK1 de la 8 bucăţi, în prezent, la 19 bucăţi, ca urmare a scăderii costului de fabricaţie şi a unei promovări susţinute", se arată într-un document care va fi supus aprobării acţionarilor IAR Ghimbav. Pentru a atinge acest "deziderat" de scădere a preţului de vânzare, Airbus Helicopters intenţionează să amplaseze linia de montaj pe platforma Parcului Aerospaţial de la Ghimbav. Suprafaţa de teren care va fi preluată de la IAR Ghimbav va fi de 15.000 de metri pătraţi, din care hala se va întinde pe o suprafaţă de 8.500 de metri pătraţi.
Investiţia se va derula în trei etape. În primele două etape este avută în vedere "varianta civilă a elicopterului Super Puma MK1, caz în care autoritatea de proiectare şi a asigurare a aeronavigabilităţii va fi în sarcina Airbus Helicopters, industrializarea elicopterului se va face în România, prin deschiderea unei linii de asamblare finală, care să permită existenţa pe flux a unor elicoptere în diverse faze pentru a permite livrarea de elicoptere la termene scurte". Vadstena SRL va fi responsabilă cu contractarea directă a motoarelor, trenului de aterizare, structurii, cablajelor etc, direct de la furnizori. Susţinerea post-livrare şi service-ul elicopterelor vor fi asigurate pentru flota existentă de către Airbus Helicopters, iar pentru viitorii clienţi de către Vadstena SRL.
În etapa a doua se mai are în vedere şi varianta militară a elicopterului, precum şi o variantă alungită a modelului C1e, precum şi creşterea numărului de componente ce vor fi cumpărate din România. "În etapa a treia de dezvoltare a proiectului se are în vedere ca, pentru aceste modele, autoritatea de proiectare şi de asigurare a aeronavigabilităţii să fie în sarcina Vadstena SRL, iar elicopterul civil să obţină un Certificat de Tip Românesc. Din punct de vedere al industrializării, se are în vedere creşterea numărului de componente asigurate local, structura elicopterului rămânând a fi fabricată la TAI Turcia. Susţinerea post-livrare şi service-ul pentru flota mondială de elicoptere MK1 vor fi asigurate de către Vadstena SRL", se mai arată în documentul supus aprobării acţionarilor IAR.
Airbus Helicopters va lua o decizie cu privire la implementarea acestui proiect în luna iulie, iar, în cazul în care va fi aleasă ţara noastră, în perioada 2014 - 2015 se are în vedere începerea dezvoltării pregătirii de fabricaţie a modelului C1e, şcolarizarea personalului şi construirea clădirilor, astfel încât în 2017 să iasă de pe linia de fabricaţie primul elicopter civil de tip C1e, urmată în 2018 de ieşirea de pe linia de fabricaţie a primului elicopter de tip militar, plus forma alungită a acestuia. Proiectul mai prevede ca în anii 2015 şi 2016 să fie vândute elicoptere Super Puma MK1 produse pe linia de fabricaţie Airbus Helicopters, în perioada 2017 - 2018 să fie vândute elicoptere produse atât de Airbus Helicopters, cât şi pe linia dezvoltată în România, iar din 2019 să fie vândute doar elicoptere de acest tip produse în România.
• IAR Ghimbav trebuie să investească 11 milioane de euro
Pentru IAR Ghimbav deschiderea liniei de fabricaţie a Airbus Helicopters la Braşov va reprezenta posibilitatea unei colaborări importante. Printre acestea se numără "fabricarea din prima zi a unor componente de structură (circa 2.000 de ore de manoperă pe elicopter), cu condiţia ca IAR să îşi execute, cu costuri proprii, pregătirea de fabricaţie aferentă componentelor respective (se estimează o valoare a investiţiei de circa un milion de euro), fabricarea în termen mediu a fuselajului acestui tip de elicopter, cu condiţia obţinerii de către Airbus Helicopters a acordului TAI Turcia (aceasta deţine în prezent drepturile exclusive de a fabrica fuselajul şi alte câteva subansamble). Acest lucru ar presupune din partea IAR Ghimbav o investuiţie de 10 milioane de euro în pregătirea de fabricaţie/şcolarizare/asistenţă tehnică", se mai arată în document. De asemenea, IAR ar putea produce şi cablajele electrice, cu condiţia reducerii cu cel puţin 10% a costurilor nerecurente comparativ cu Labinal Maroc.
Acţionarii IAR Ghimbav vor trebui să îşi dea acordul cu privire la folosirea profitului Eurocopter România rămas nerepartizat în ultimii ani, din care 35,8 milioane de lei doar la nivelul anului 2013, în vederea achiziţiei de acţiuni la societatea Vadstena SRL. IAR Ghimbav deţine 49% din titlurile societăţii Eurcopter România. De asemenea, acţionarii trebuie să îşi dea acordul cu privire la cedarea în superficie a terenului de 15.000 de metri pătraţi, pe o durată de 99 de ani, la un preţ de 10,83 euro/metrul pătrat.