• GM se va transforma într-un grup competitiv
"General Motors" Corp. (GM), cel mai mare producător auto din SUA, a depus, ieri, cererea de plasare sub protecţia Legii falimentului, ca să poată lansa o amplă restructurare, cu ajutor financiar de la stat.
Compania auto, care a fost lider mondial în domeniu timp de 77 de ani, până în 2008, se va transforma într-un grup competitiv, controlat de stat, potrivit anunţului guvernului SUA.
GM a anunţat că are active de 82,29 miliarde dolari şi datorii de 172,81 miliarde. Statul american va converti mare parte din creditele de 50 de miliarde dolari (pe care le-a acordat GM) într-o participaţie de 60% la noua companie.
GM vrea să lanseze noua companie în termen de 60-90 de zile. O curte federală specializată în falimente va supraveghea vânzarea sau lichidarea brandurilor neprofitabile, precum Saturn şi Hummer, respectiv cel puţin 11 unităţi de producţie. Unităţile viabile sunt cele care produc mărcile Cadillac, Chevrolet, Buick şi GMC.
GM a arătat, în petiţia adresată tribunalului, că cei mai importanţi creditori ai săi sunt "Wilmington Trust" Co., reprezentând deţinătorii de obligaţiuni, cu 22,8 miliarde dolari; International Union, United Automobile, Aerospace & Agricultural Implement Workers of America, cu 20,6 miliarde, şi "Deutsche Bank" AG, cu 4,44 miliarde.
Înainte să-şi declare falimentul, GM a primit de la stat credite de 19,8 miliarde dolari. Acum, administraţia SUA, care va controla 60% din noul GM, va asigura încă 30 de miliarde, iar guvernul canadian - 9,5 miliarde dolari, în schimbul unei participaţii de 12%.
Astfel, totalul sprijinului financiar de la cele două guverne se apropie de 60 miliarde dolari. Trezoreria SUA estimează că nu va mai oferi alte ajutoare.
Falimentul GM este al treilea ca mărime din istoria SUA, după cel al "Lehman Brothers Holdings" Inc. şi "WorldCom" Inc. Grupul GM a fost afectat grav de costurile ridicate de producţie, comparativ cu cele ale concurenţei. GM a produs maşini cu un consum ridicat de carburant, în contextul în care benzina şi motorina s-au scumpit. Compania a înregistrat pierderi de circa 88 miliarde dolari din 2004 până în prezent.
Divizia suedeză a GM, "Saab", se reorganizează pe plan local, iar cea germană - "Opel", a fost preluată de "Magna International" Inc. din Canada.
Citiţi articolul "Chrysler a obţinut aprobarea pentru vânzarea activelor către Fiat."