Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat, marţi, după o vizită pe şantierul tronsonului II al centurii ocolitoare a Zalăului, că termenul realist de finalizare a proiectului este la jumătatea anului viitor, studiul actual al lucrărilor fiind de circa 60%, relatează agerpres.ro.
Sorin Grindeanu a precizat că una din problemele proiectului este faptul că antreprenorul chinez este asociat cu o companie românească, ce nu doreşte să îşi dea acordul pentru solicitarea de actualizare a preţurilor, conform Ordonanţei 64 din mai 2022.
"Aici e vorba de o asociere într-o companie chineză şi o companie din România, această companie din România fiind de un procent undeva sub 1%. În acest moment stadiul lucrărilor este undeva peste 50%, poate chiar spre 60%. Aşa cum ştiţi, pe toate lucrările din România noi am aplicat Ordonanţa 64 prin care se actualizează preţurilor materialelor. Ştiţi că datorită pandemiei, datorită războiului din Ucraina, preţurile au explodat. (...) Surprinzător, pe această centură de la Zalău, această Ordonanţă 64 nu se poate aplica, ceea ce duce la pierderi de câteva zeci de milioane. Noi dorim legal să putem să aplicăm această Ordonanţă 64. Dar acest lucru este este blocat în acest moment. Din ce-mi spun colegii mei, care ştiu foarte bine situaţia, această companie românească care, deşi e sub 1%, are un fel, nu mă feresc să spun, că nu e altceva decât ceea ce spun, un soi de şantaj asupra companiei mari", a declarat Sorin Grindeanu.
Ministrul Transporturilor a atenţionat pe această cale compania românească să nu folosească această pârghie, pentru a avea beneficii mai mari decât ar merita.
Grindeanu a adăugat faptul că nu se doreşte rezilierea contractului, ci căutarea unor soluţii pentru rezolvarea problemelor, precizând că termenul realist pentru finalizarea proiectului este la jumătatea anului viitor.
"N-aş vrea să înţeleagă compania chineză că acum poate să stea la plajă, că şi aşa suntem într-o perioadă în care e cald şi să înţeleagă foarte bine că trebuie să continue şi să-şi facă treaba şi să respecte termenele, fiindcă astăzi, când vorbim, da, nu e o soluţie rezilierea. Asta nu înseamnă că dacă ne culcăm pe o ureche, nu se va întâmpla acest lucru. Asta e ca şi atenţionare şi e normală atenţionarea", a conchis Sorin Grindeanu.
Contractul de finanţare pentru proiectul 'Varianta de ocolire a municipiului Zalău, etapa 2, între DN1F, km 79+625-DJ 191C' a fost semnat în 27 octombrie 2020 prin Programul Operaţional Infrastructura Mare 2014-2020, constructorul fiind asocierea Synohidro Corporation Limited din China şi Good Prod SRL, din România, cu preţul de 185.538.106,56 de lei fără TVA.
Obiectul contractului îl reprezintă proiectarea şi execuţia lucrărilor pentru construcţia şoselei de centură a municipiului Zalău, între DN 1F, km 79+625 şi DJ 191C, în lungime de 5,535 km, care include proiectarea şi execuţia a cinci viaducte şi două poduri, precum şi a intersecţiilor giratorii cu DN1F şi cu DJ 191C.