Cetăţenii români cu drept de vot care au domiciliul sau reşedinţa în străinătate îşi vor putea exercita dreptul electoral prin corespondenţă începând cu alegerile parlamentare din acest an, în condiţiile în care Guvernul a adoptat astăzi o hotărâre privind aplicarea legii votului prin corespondenţă, potrivit unui comunicat de presă.
Astfel, actul normativ a fost adoptat de Executiv având în vedere prevederile Legii 288/2015 privind votul prin corespondenţă, precum şi modificarea şi completarea Legii nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente.
Guvernul a stabilit modelele, dimensiunile şi condiţiile de realizare a documentelor necesare exercitării dreptului de vot prin corespondenţă, care sunt transmise alegătorului.
Potrivit Guvernului, acestea sunt:
1. Un plic exterior prevăzut cu elemente de siguranţă care să asigure sigilarea acestuia, în care vor fi introduse plicul interior şi certificatul de alegător;
2. Un plic interior prevăzut cu elemente de siguranţă care să asigure sigilarea acestuia, în care vor fi introduse opţiunea sau opţiunile de vot, după caz. Plicul interior va conţine un autocolant cu menţiunea "VOTAT", prevăzut cu elemente de siguranţă stabilite. Alegătorul lipeşte autocolantul pe opţiunea acestuia din buletinul de vot prin corespondenţă;
3. Certificatul de alegător ce cuprinde numele şi prenumele alegătorului, codul numeric personal, domiciliul sau reşedinţa din străinătate, după caz, seria şi numărul actului de identitate, precum şi declaraţia pe proprie răspundere a alegătorului privind exercitarea în mod liber, direct şi secret a dreptului de vot, datată şi semnată olograf. În conţinutul declaraţiei se vor menţiona tipul şi data scrutinului.
4. Instrucţiuni privind exercitarea dreptului de vot, în care se indică şi termenul în care alegătorul trebuie să depună la cutia poştală sau la oficiul poştal documentele prevăzute mai sus, astfel încât acestea să fie livrate biroului electoral competent, în termenul prevăzut de lege;
5. Buletinul de vot prin corespondenţă.
De asemenea, potrivit Legii privind votul prin corespondenţă, Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale va încheia cu Poşta Română contractul privind confecţionarea documentelor necesare exercitării dreptului de vot prin corespondenţă şi a serviciilor poştale aferente procesului electoral.
"Actul normativ mai reglementează cuantumul indemnizaţiilor pentru activitatea membrilor birourilor electorale pentru votul prin corespondenţă şi a personalului tehnic auxiliar al acestora. Astfel, preşedintele biroului electoral pentru votul prin corespondenţă şi locţiitorul acestuia vor primi câte o indemnizaţie de 85 de lei pentru fiecare zi de activitate, iar membrii birourilor electorale şi personalul tehnic auxiliar câte 65 de lei pentru fiecare zi de activitate", se arată în comunicatul Executivului.