Guvernul a revenit asupra deciziei de anulare a licitaţiei de selecţie a intermediarului pentru listarea a 20% din acţiunile Tarom, după ce consorţiul format din firmele de brokeraj Carpatica Invest şi Swiss Capital a revizuit oferta şi a redus comisionul la jumătate din suma solicitată iniţial. La începutul lunii noiembrie, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, anunţa că licitaţia pentru selectarea intermediarului la listarea unui pachet reprezentând 20% din acţiunile Tarom va fi anulată, întrucât a existat o singură ofertă, "şi aceea neconformă şi scumpă". Oferta a fost depusă de consorţiul format din firmele de brokeraj Carpatica Invest şi Swiss Capital, fostă KBC Securities România.
Anularea licitaţiei şi repetarea procedurii în vederea obţinerii unei oferte mai avantajoase a fost decisă în urma unei discuţii în şedinţa de guvern din 9 noiembrie. După nouă zile de la această decizie, la 18 noiembrie, consorţiul format din cele două firme a prezentat ministerului o nouă ofertă financiară, în care comisionul solicitat scade la jumătate din valoarea solicitată iniţial.
În urma ultimelor negocieri dintre Guvern şi FMI din toamna aces-tui an, termenul de finalizare a procedurii de vânzare a acţiunilor Tarom, stabilit iniţial pentru finele acestui an, a fost reprogramat pentru sfârşitul lunii aprilie 2012.
Iniţial, consorţiul format din firmele de brokeraj Carpatica Invest şi Swiss Capital a solicitat, potrivit Mediafax, un comision de 3,99% dacă statul obţine cel mult 20 milioane euro pentru pachetul de acţiuni Tarom vândut pe Bursă, la care se adăugau în plus, în mod cumulat, între 1% şi 3% pentru diferenţele de bani suplimentare rezultate din tranzacţie.
Astfel, intermediarul ar fi încasat până la 798.000 euro (reprezentând un comision de 3,99% din valoarea tranzacţiei) dacă statul obţinea maximum 20 milioane euro pentru pachetul de acţiuni Tarom vândut pe Bursă, dar ar fi primit puţin peste un milion euro (reprezentând comisionul plus 3% din diferenţa de peste 20 milioane euro) dacă statul încasa între 20 şi 30 milioane euro.
Pe baza aceluiaşi algoritm, intermediarul ar fi încasat 1,3 milioane euro (comisionul de 3,99% plus 3% din diferenţa de peste 20 milioane euro şi încă 2,5% din diferenţa de peste 30 milioane euro) dacă statul ar primi între 30-40 milioane euro şi ar fi putut primi peste 1,5 milioane euro (comisionul de 3,99% plus 3% din diferenţa de pes-te 20 milioane euro, plus 2,5% din diferenţa de peste 30 milioane euro şi încă 1% din diferenţa peste 40 milioane euro) dacă statul ar încasa între 40-60 milioane euro.
Ulterior, după anunţul de anulare a licitaţiei, consorţiul a "reanalizat" oferta financiară şi a solicitat un comision unic de 1,99% din valoarea tranzacţiei. Astfel, prin noua ofertă, intermediarul va primi 398.000 euro dacă statul ar obţine 20 milioane euro pentru acţiunile Tarom, 597.000 euro pentru o tranzacţie de 30 milioane euro, 796.000 euro pentru 40 milioane euro şi 1,1 milioane euro pentru 60 milioane euro.
Un document guvernamental precizează: "Din tabel (în care sunt prezentate comparativ comisionul iniţial şi cel din noua ofertă - n.r.) rezultă că, în cazul noii oferte, pentru o valoare a tranzacţiei de 40 milioane euro, comisionul cuvenit intermediarului va fi de 796.000 euro, faţă de oferta iniţială în care comisionul era aplicat diferenţiat pe tranşe şi pentru care, la aceeaşi valoare a tranzacţiei de 40 milioane euro, comisionul intermediarului ar fi de 1,3 milioane euro", se arată în document.
Sursele citate au declarat că înţelegerea pentru intermedierea listării pe Bursă a pachetului de 20% din acţiunile Tarom urmează să fie semnată până la sfârşitul acestei săptămâni.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 11.12.2011, 01:53)
Orice oferta care nu are legatura cu realitatea, ar trebui ferm respinsa de guvern!