În condiţiile în care coaliţia PSD-PNL susţine că va tăia 200.000 de posturi neocupate în sistemul bugetar, ceea ce ar însemna o economie de 8 miliarde lei pentru bugetul de stat, Guvernul a aprobat, ieri,norganizarea şi funcţionarea Agenţiei pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP), instituţie care va gestiona companiile de stat şi în care vor fi angajate 100 de persoane. Mai mult, nota de fundamentare a hotărârii de guvern arată că personalul angajat la AMEPIP va primi din start un spor de 50% faţă de salariile normale de încadrare, ceea ce înseamnă că vom avea de-a face cu o nouă categorie de privilegiaţi sau speciali în sistemul bugetar.
AMEPIP a fost înfiinţată printr-un proiect de lege iniţiat de guvernul Ciucă, care a invocat realizarea unui jalon în PNRR prin care ţara noastră şi-a asumat eficientizarea administrării companiilor de stat.
"Deoarece avem un ritm alert pentru îndeplinirea jaloanelor din PNRR, aprobăm astăzi două acte normative, ce închid jaloane cheie din acest plan. Este vorba despre organizarea şi funcţionarea Agenţiei pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice şi adoptăm şi normele metodologice privind guvernanţa corporativă la companiile de stat. Vă reamintesc că acestea nu sunt jaloane numai în PNRR, ci şi obiective majore în procesul de aderare la OCDE. De fapt astăzi îndeplinim două ţinte solicitate atât de Comisia Europeană cât şi de OCDE", a declarat premierul Marcel Ciolacu, la începutul şedinţei de guvern.
Actul normativ adoptat ieri de Cabinetul Ciolacu arată că veniturile AMEPIP vor fi realizate din colectarea unui tarif de monitorizare de până la 0,1% din veniturile totale ale companiilor de stat, plus 30% din amenzile aplicate companiilor de stat care nu îndeplinesc diferite condiţii.
Numărul maxim de posturi al AMEPIP este de 88, la care se adaugă un preşedinte şi doi vicepreşedinţi - fiecare cu cabinet propriu, plus un secretar general. Totodată noua agenţie de stat va avea 8 maşini.
Preşedintele şi vicepreşedinţii AMEPIP sunt numiţi prin decizie a prim-ministrului, la propunerea Secretarului General al Guvernului, după un proces de selecţie realizat de o comisie alcătuită din cinci membri, din care trei sunt aparţin de Executiv - doi sunt numiţi de SGG şi unul de Ministerul Finanţelor.
Pentru a ocupa funcţia de preşedinte al AMEPIP, candidaţii trebuie să aibă diplomă de licenţă în domeniul juridic, economic, al administraţiei publice sau managementului, să aibă o vechime de cel puţin zece ani de experienţă profesională în domeniul economic sau financiar, de management sau juridic, dintre care cel puţin 7 ani în funcţii de conducere executivă în societăţi cu capital privat, în întreprinderi publice sau în funcţii de conducere în administraţia publică, perioadă în care au exercitat atribuţii de conducere sau supraveghere asupra unor întreprinderi publice.
Din păcate, conform construcţiei actului normativ prin care este organizată, AMEPIP pune sub controlul premierului şi al secretarului general al Guvernului absolut toate companii şi regiile autonome cu capital de stat: firme controlate de ministere, primării, consilii judeţene şi agenţii de dezvoltare intercomunitară (ADI). De exemplu, administratorii unei companii cu capital de stat, chiar dacă sunt numiţi pe mandate de patru ani, vor putea fi demişi dacă nu îndeplinesc indicatori-cheie de performanţă, stabiliţi de conducerea AMEPIP, subordonată guvernului.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 28.07.2023, 08:37)
Bine a zis Basescu: Sistemul ticalosit se autoconserva!.