Germania a amendat subsidiarele Hyundai Motor Group cu 58,5 milioane de euro pentru utilizarea unor dispozitive de păcălire a testelor de emisii la vehiculele diesel, dar nu a informat încă alte ţări din Uniunea Europeană (UE), în ciuda promisiunilor de o mai bună coordonare în urma scandalului "Dieselgate" al Volkswagen, afirmă Peter Teffer într-un articol publicat pe site-ul european de investigaţie Follow The Money. Potrivit sursei citate, amenda aplicată în aprilie 2023 de către procurorii din Frankfurt vizează cinci filiale germane ale Hyundai şi implică 90.000 de vehicule diesel. Descoperirea dispozitivelor, care au făcut ca maşinile să pară mai curate decât în realitate în timpul testelor de emisii, a ridicat semne de întrebare cu privire la modul în care diferite state membre ale UE colaborează în astfel de cazuri.
Procurorii germani au confirmat existenţa acestor "dispozitive înşelătoare", dar au precizt că nu pot demonstra o fraudă directă, ci mai degrabă o neglijenţă din partea Hyundai. Amenda a fost aplicată pentru contribuţia la poluarea aerului, fără a se clarifica dacă vehiculele respective pot fi utilizate în continuare sau nu.
Cazul Hyundai a apărut în urma solicitărilor din partea autorităţilor europene de reglementare pentru o mai bună coordonare şi transparenţă după Dieselgate, speţă în care grupul Volkswagen a recunoscut în 2015 că a echipat milioane de vehicule cu software pentru a înşela testele de emisii. Deşi Hyundai a fost amendată şi cazul a fost închis, nici Olanda, nici Suedia, ţările care au aprobat aceste vehicule pentru circulaţie pe piaţa europeană, nu au fost informate oficial despre sancţiune şi, prin urmare, nu au fost întreprinse măsuri de rechemare a vehiculelor, arată sursa citată.
Jurnalistul de la Follow The Money menţionează că autorităţile olandeze şi suedeze, care sunt responsabile de omologarea acestor vehicule, au declarat că nu au fost informate de procurorii germani sau de Autoritatea Federală Germană de Transport Auto (KBA) cu privire la amenzile aplicate. RDW (Autoritatea Olandeză pentru Vehicule) a precizat că nu are cunoştinţă despre rezultatele anchetei şi, prin urmare, nu a luat măsuri pentru a retrage aprobările vehiculelor. Potrivit sursei citate, această lipsă de comunicare între autorităţile de reglementare ridică întrebări cu privire la aplicarea consistentă a reglementărilor privind emisiile în întreaga Uniune Europeană. Deşi Comisia Europeană impune raportarea acestor încălcări printr-un sistem digital comun, autorităţile germane nu au finalizat procesul de informare a celorlalte state membre. Această întârziere pune în evidenţă slăbiciunile persistente în cadrul sistemului de supraveghere al emisiilor în Europa, în pofida eforturilor depuse pentru a preveni repetarea unui alt scandal de tip Dieselgate.
Deşi maşinile implicate sunt modele diesel mai vechi, Hyundai nu a confirmat dacă acestea se află în trafic sau au fost retrase, ceea ce creează incertitudini legate de impactul continuu asupra mediului şi sănătăţii publice. De aceea, sursa citată susţine că reglementările europene privind protecţia mediului par să fie puse sub semnul întrebării, în contextul în care autorităţile naţionale nu comunică eficient între ele, fapt care ar putea permite vehiculelor poluante să continue să fie utilizate fără măsuri privind reducerea noxelor emise.