Conferinţa Internaţională IENE 2022 care a avut loc în Cluj-Napoca între 19-23 Septembrie a reunit 276 de oameni de ştiinţă, ingineri din sectorul construcţiilor şi factori de decizie politică din 46 de ţări din întreaga lume, conform unui comunicat de presă remis Redacţiei.
Potrivit sursei citate, acest forum care are loc o dată la doi ani militează pentru o reţea paneuropeană de infrastructură de transport sustenabilă din punct de vedere ecologic. Această conferinţă a fost prima care a avut loc într-o ţară din Europa de Est, unde circumstanţele diferă substanţial de cele din ţările din Europa de Vest. Vorbim aici despre evitarea fragmentării în peisaje complexe cu biodiversitate bogată şi mamifere mari, spre deosebire de Occident, unde fragmentarea a avut loc deja de-a lungul secolelor şi unde trebuie găsite soluţii pentru defragmentare.
"Diversitatea subiectelor abordate de către invitaţii prezenţi online şi în persoană a pus în perspectivă provocările pe care le înfruntăm cu toţii când vorbim despre natură în contextul infrastructurii de transport. De la strategii şi acţiuni pentru conservarea biodiversităţii aflate în calea autostrăzilor şi căilor ferate europene, atât în ceea ce priveşte fauna cât şi flora, la tehnologii noi pentru a monitoriza accidentele rutiere care implică animale sălbatice, studii din Suedia, Africa de Sud şi din Nepal sau Statele Unite ale Americii, am avut reprezentanţi care şi-au împărtăşit munca şi descoperirile cu speranţa că putem schimba în bine viitorul tuturor", ne spune Ioana Ismail, managerul proiectului SaveGREEN, WWF România.
Dezvoltarea economică şi infrastructura gri în creştere în sud-estul Europei a reprezentat un punct cheie în discuţiile care au avut loc în timpul conferinţei. Elaborarea de metodologii de evaluare a coridoarelor ecologice şi strategii de colaborare pentru a diminua prezenţa ursului brun de-a lungul autostrăzilor propuse în România sunt doar două dintre temele abordate, arată sursa citată.
Cooperare pe toate planurile
Pentru a facilita cooperarea între sectoarele relevante (transporturi, protecţia naturii, agricultură, silvicultură, gestionarea apei, gestionarea vânatului, turism, amenajare teritorială etc.) în vederea elaborării de soluţii pentru integrarea biodiversităţii în infrastructura de transport s-au organizat workshop-uri hibride, atât live cât şi online.
Realitatea din teren
Pe lângă cele trei ateliere de lucru găzduite de echipa SaveGREEN, în cadrul cărora a prezentat realizările proiectului până în prezent, ea a organizat una dintre cele patru excursii care au avut loc în teren.
Participanţii au explorat zona pilot din Valea Mureşului, un peisaj complex, important atât din punct de vedere economic, cât şi al biodiversităţii, unde au traversat un ecoduct şi au interacţionat cu un păstor care foloseşte podul verde pentru oile sale.
Excursia a evidenţiat diferite aspecte ale conectivităţii la nivel de peisaj şi importanţa cooperării cu diferiţi factorii cheie din sectorul de transport, silvicultură, agricultură, gestionarea apei, vânătoare, turism, gestionarea deşeurilor şi ariilor protejate în contextul în care planurile noii autostrăzi Lugoj-Deva sunt în plină desfăşurare.
Sustenabilitatea infrastructurii de transport
Nevoia urgentă de cooperare pentru a asigura sustenabilitatea infrastructurii de transport şi pentru a integra biodiversitatea în sectorul transporturilor prin intermediul planificării integrate se regăseşte în declaraţia Conferinţei Internaţionale IENE 2022 care este susţinută de participanţii săi şi de 400 de experţi din reţeaua IENE, se mai arată în comunicat.
"După mai bine de 2 ani de pandemie de COVID-19, Conferinţa IENE 2022 de la Cluj Napoca a oferit sectoarelor implicate în infrastructură şi ecologie o ocazie extrem de necesară, fructuoasă şi mult apreciată de a face schimb de noi informaţii din cele mai recente cercetări ştiinţifice, de a învăţa din experienţele de lucru ale celorlalţi şi de a închega noi conexiuni", spune Christophe Janz, Assistant de proiect în SaveGREEN, WWF-Central and Eastern Europe.