Importul de motorină prin "Oil Terminal", 40% din business-ul societăţii

Aristică Brânzan
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 19 noiembrie 2012

Importul de motorină prin "Oil Terminal", 40% din business-ul societăţii
  • document ataşat Rezultate financiare (lei) şi evoluţia acţiunilor "Oil Terminal" Constanţa
    apasă aici pentru a descărca.

    Înfiinţată în anul 1990, ca urmare a reorganizării Întreprinderii pentru Condiţionarea Ţiţeiului şi Produselor Petroliere Constanţa, societatea OIL Terminal S.A. prestează servicii în domeniul petrolier, fiind una din principalele companii româneşti cu acces la Marea Neagră prin care se face importul/exportul de ţiţei, produse petroliere, petrochimice şi produse chimice lichide. În prezent, OIL Terminal S.A. Constanţa are un capital social de 58.243.025 lei, împărţit în 582.430.253 acţiuni cu valoarea nominală de 0,1 lei, principalii săi acţionari fiind statul român, prin intermediul Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri (59,62%) şi Fondul Proprietatea S.A. Bucureşti (10%), în cursul aces­tei luni desfăşurându-şi activitatea cu 1.150 salariaţi.

    "Un important punct de analiză îl constituie pentru noi relaţia cu rafinăria Nis din Serbia"

    (Interviu cu domnul Sorin Ciutureanu, director general OIL Terminal Constanţa)

    Reporter: Cum comentaţi evoluţia activităţii sale în acest an?

    Sorin Ciutureanu: În anul 2012, ca şi în ultimii 3 ani, datorită închiderii/opririi rafinăriilor Arpechim Piteşti şi Rafo Oneşti, societatea şi-a redus semnificativ volumul de pres­taţii, dar a reuşit printr-o reorientare a pieţei să atragă clienţi externi importanţi care să suplinească o parte din deficitul de produse necesare pieţei interne.

    Activitatea de exploatare a societăţii Oil Terminal Constanţa în semes­trul I 2012 s-a confruntat cu o scădere semnificativă, înregistrând un nivel scăzut al cantităţilor de produse derulate. Cu toate acestea, s-au res­pectat toate prevederile Contractului Colectiv de Muncă (acordarea de ajutoare, prime, salariile achitate la termen, tichete de masă, echipamente de protecţie, îmbunătăţirea condiţiilor de muncă) şi nu s-au înregistrat datorii restante faţă de bugetul statului şi bugetul asi­gurărilor sociale, personal, acţio­nari, instituţii financiare.

    Reporter: Ce investiţii s-au făcut în anii 2010-2011 pentru modernizare, retehnologizare şi diversificarea ofertei?

    Sorin Ciutureanu: În ultimii doi ani, investiţiile societăţii (37.660.100 lei, din care 22.680.070 lei 2010 şi 14.980.000 lei în 2011) s-au axat pe lucrări necesare conformării la cerinţele de protecţia mediului (modernizare instalaţie recuperare vapori rampă CF), asigurarea de capacităţi de depozitare (construirea unui rezervor de capacitate 10.000 mc în depozitul port, modernizare rezervoare de capacităţi mari - 50.000 mc-28/S şi 35.000 mc- 23/S), dotarea laboratoarelor proprii cu echipamente de încercare, modernizări de instalaţii (instalaţia electrică şi acţionare vane ţiţei depozit sud, legături supraterane parc de rezervoare 8X5000 depozit sud), instalarea unor sisteme de monitorizare TVCI în depozitele nord şi sud.

    Reporter: Ce investiţii se vor efectua în perspectivă?

    Sorin Ciutureanu: Ca perspective investiţionale, se va continua acţiunea de mărire a capacităţilor de depozitare în depozitul port (începută cu rezervorul de 10.000 mc recepţionat anul acesta) prin construirea a încă 2 rezervoare de 5.000 mc şi 10.000 mc, se va continua programul de scoatere la suprafaţă a conductelor tehnologice prin pozarea supraterană a fascicolului de conducte dintre claviatura port şi podul MIM, modernizarea sis­temelor de contorizare şi extinderea acestora, lucrări de modernizare rezervoare prin dotarea lor cu telemăsuri şi etanşări duble ce corespund normelor de mediu în vigoare, extinderea sistemelor de acţionare electrică a vanelor şi comanda lor centralizat din camera de comandă.

    De asemenea, dorim consolidarea sistemului antiefracţie prin extinderea sistemelor de monitorizare TVCI şi supraînălţare împrejmuiri.

    Ca o analiză de viitor, se are în vedere mutarea în etape a capacităţilor tehnologice şi de depozitare din depozitul Nord (care se află aproximativ în centrul oraşului) în depozitul Sud.

    Reporter: Care este ponderea principalelor grupe de servicii în veniturile societăţii?

    Sorin Ciutureanu: Cea mai importantă pondere în activitatea noas­tră este, la ora actuală, importul de motorină şi încărcarea acesteia în mijloace de transport pentru consumul intern. Acest serviciu, apărut în ultimii 3-4 ani ca urmare a scăderii cantităţilor de motorină produse de rafinăriile româneşti (urmare închiderii unora dintre ele) a generat interes pentru importatori, precum şi pentru importanţi traderi internaţionali. Piaţa românească este considerată o piaţă atractivă ca şi consum, aşa că această activitate care are o pondere de circa 40% din volumul nostru total, va mai continua o bună perioadă de timp. Cu o pondere de 25-30%, importul de ţiţei prin Oil Terminal constituie cea mai importantă scădere din întreaga grupă de produse pe care Oil Terminal le rulează prin instalaţiile sale. Societatea noastră a pierdut un rulaj extrem de mare de ţiţei, care îi asigura principala sursă de investiţii prin închiderea rafinăriei Arpechim Piteşti şi construcţia terminalului marin de la Midia, care alimentează rafinăria Petromidia. Urmare a intervenţiei acestor factori, redevenţa statului a scăzut semnificativ cu volumul de ţiţei care nu a mai fost rulat prin Oil Terminal. Tocmai datorită acestor factori, în calitatea mea de director general, consider că cei ce conduc această ţară, indiferent de culoare politică, trebuie să aibă în vedere pentru viitor să urmeze nişte interese clare naţionale pentru conservarea societăţilor strategice ale statului român. Doresc să vă informez că această societate a menţinut aceste instalaţii deosebit de ample numai din surse proprii, neutilizând nicio sursă guvernamentală sau subvenţie de la statul român de la revoluţie până în prezent. Totdeauna s-au plătit integral participaţiile statului (MECMA) şi dividendele acţionarilor la sfârşitul fiecărui an financiar, fără ca aceste sume semnificative să fie reinvestite.

    Reporter: Cum a evoluat piaţa internă pe segmentul dumneavoastră de activitate în acest an, care sunt tendinţele acesteia şi ce soluţii folosiţi spre a vă face cunoscuţi?

    Sorin Ciutureanu: Aşa cum am menţionat, piaţa internă a început să devină mult mai independentă de terminalul petrolier (aici mă refer la companiile petroliere româneşti). Scopul nostru principal este să menţinem această societate de renume internaţional în standardele de func­ţionare şi să aducem îmbunătăţiri echipamentelor existente, deşi situaţia actuală nu ne este prielnică din cauza crizei economice care ne-a afectat şi pe noi. Oil Terminal Constanţa este o entitate recunoscută pe plan internaţional. Bănci cu o mare acoperire pe piaţa ţiţeiului acceptă fără discuţii orice certificat de depozit pe care Oil Terminal Constanţa îl semnează. Ca tendinţe, un important punct de analiză îl constituie pentru noi relaţia cu rafinăria Nis din Serbia, încărcările şi descărcările de produse ale acesteia putând creşte semnificativ prin Oil Terminal. Acest lucru va atrage, poate, pe viitor şi programe clare privind navigaţia pe Dunăre pe teritoriul României, ţinând cont de creşterile de volume de mărfuri transportate. La ora actuală, când e secetă, circulaţia pe Dunăre e îngreunată, când e frig, Dunărea îngheaţă şi barjele rămân blocate. Este foarte important pentru noi, pe viitor, această colaborare cu rafinăria din Serbia. Soluţia pentru a ne face cunoscuţi? Ne cunoaşte lumea, mai ales cei din zona Mării Negre, precum şi din ţările vecine. Nu ne aşteptăm ca să vină marfă de peste ocean sau să îşi depoziteze marfa în vederea reîncărcării. Avem un serviciu de Marketing care este activ, cu oameni pregătiţi, care cunosc bine piaţa unde putem atrage noi clienţi.

    Reporter: Care sunt principalii dumneavoastră clienţi?

    Sorin Ciutureanu: Ca principali clienţi, cu pondere importantă în veniturile societăţii noastre, menţionez OMV Petrom, Lukoil-Petrotel, Litas­co, Oscar Downstream, Vitol Geneva, Interagro. Gama de clienţi este foarte largă, aşa că mai bine îi enumăr doar pe cei foarte importanţi cu procent semnificativ în veniturile societăţii noastre.

    Reporter: Cu ce gen de greutăţi vă confruntaţi în activitate, raportat la mediul economico-financiar intern şi internaţional?

    Sorin Ciutureanu: Greutăţile sunt din toate părţile, important e să ştii să treci peste ele cu calm şi cu profesionalism. Avem, în primul rând, un număr foarte mare de angajaţi. Mă refer aici strict faţă de nivelul de venituri al societăţii. Avem probleme cu conştientizarea oamenilor că numai prin disciplină şi interes faţă de societatea unde lucrează putem merge mai departe împreună.

    Avem probleme legislative legate de anularea unor autorizaţii de către ANAF, iar la această oră societatea noastră nu mai poate realiza în condiţii de maximă eficienţă exportul României în domeniul petrolier. Nu vreau să intru în detalii. Sperăm să convingem legiuitorii că ceea ce au făcut este un deserviciu adus României. Nu contează, din punctul meu de vedere, să îţi stabileşti un target de încasări la buget dacă nu asiguri o legislaţie permisivă dezvoltării economice. Sperăm ca mediul politic actual şi viitor să analizeze atent toate aceste lucruri.

    La ora actuală, Oil Terminal este antrepozit vamal, sub supravegherea DJAOV Constanţa, cu care avem o relaţie deosebită şi cărora le punem la dispoziţie toate datele necesare verificării atente a agenţilor economici care rulează produse accizabile prin Oil Terminal.

    Dorim să avem o activitate trans­parentă şi să colaborăm cu autorităţile centrale şi locale pentru a asigura un mediu de afaceri curat, fără derapaje de la litera legii.

    Reporter: Proiecte de viitor?

    Sorin Ciutureanu: Viitorul societăţii Oil Terminal S.A. Constanţa depinde de abilitatea noastră de a analiza care ne sunt priorităţile. Ce ne dorim din ce avem şi ce nu ne mai dorim. Ce considerăm că este productiv şi ce nu.

    Ne dorim, normal, atragerea de noi clienţi pentru a reuşi să ne acoperim deficitul de activitate din ultimii ani. Datorită rulajului extrem de redus, precum şi a realităţii de pe piaţă privind situaţia rafinăriilor şi combinatelor petrochimice din România (vezi situaţia Arpechim Piteşti, Rafo Oneşti, Oltchim Rm. Vâlcea, Viromet Făgăraş, conducerea societăţii este obligată să caute noi surse de finanţare pentru investiţii şi retehnologizare a instalaţiilor operaţionale.

    Trebuie să analizăm şi să decidem care depozite mai sunt productive şi care nu. Pentru cele care nu sunt, trebuie să luăm cele mai bune măsuri care pot include închiderea, conservarea sau de ce nu, chiar vânzarea, în scopul obţinerii surselor financiare pentru modernizarea instalaţiilor de pe urma cărora pot rezulta venituri semnificative.

    Sursele generate din valorificarea activelor care nu mai sunt utile activităţii operaţionale pot fi utilizate pentru îmbunătăţirea parametrilor instalaţiilor operaţionale ale societăţii (investiţii şi dezvoltări în depozitele Sud şi Port), automatizarea fluxurilor tehnologice, contorizarea integrală a instalaţiilor, modernizarea danelor de încărcare, reducerea consumurilor tehnologice prin instalaţii reproiectate la necesarul de operare actual, repararea rezervoarelor de mare capacitate şi asigurarea siguranţei în exploatare, societatea confrun­tându-se cu unele probleme legate de siguranţa în exploatare.

    În concluzie, consider o prioritate a mandatului meu găsirea unor surse de finanţare pentru modernizarea terminalului petrolier care are o vârstă venerabilă (114 ani). Evident, toate hotărârile privind viitorul companiei Oil Terminal Constanţa vor fi decise de către acţionari în conformitate cu statutul societăţii şi prevederile legale.

    Reporter: Vă mulţumesc!

    Oil Terminal Constanţa dispune de o vastă reţea de conducte şi rezervoare de mare capacitate, rampe CF pentru descărcarea/încărcarea cazanelor, o infrastructură complexă care necesită investiţii şi mentenanţă permanentă. Societatea deţine în portul Constanţa 7 dane de mare adâncime, acestea fiind dotate cu braţe de încărcare/descărcare nave. Având 3 depozite separate operaţionale, activitatea în acestea variază ca operaţiuni, cât şi ca tipuri de produse manipulate.

    Oferta terminalului constă în servicii de descărcare/încărcare nave maritime sau barje, depozitarea mărfurilor în rezervoare terestre, condiţionarea mărfurilor, încărcare/descărcare vagoane CF şi autocisterne. Societatea deţine şi 3 laboratoare autorizate RENAR care asigură analiza produselor vehiculate într-un timp foarte scurt, cu maximă rigurozitate. Societatea mai deţine şi echipamente de contorizare pentru fiecare produs petrolier, acestea fiind omologate conform legislaţiei în vigoare.

    Societatea Oil Terminal S.A. Cons­tanţa este cel mai mare operator de produse petroliere lichide din Portul Constanţa. Societatea prestează servicii de manipulare, depozitare şi condiţionare produse petroliere, petrochimice şi chimice lichide. Având o capacitate de depozitare de peste 1,2 milioane tone, Oil Terminal este una din cele mai mari companii care funcţionează pe raza judeţului Cons­tanţa, având şi statut de societate de interes strategic la nivel naţional.

    Cotaţii Internaţionale

    vezi aici mai multe cotaţii

    Bursa Construcţiilor

    www.constructiibursa.ro

    Comanda carte
    danescu.ro
    boromir.ro
    Mozart
    Schlumberger
    arsc.ro
    domeniileostrov.ro
    Stiri Locale

    Curs valutar BNR

    18 Dec. 2024
    Euro (EUR)Euro4.9755
    Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
    Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
    Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
    Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

    convertor valutar

    »=
    ?

    mai multe cotaţii valutare

    Cotaţii Emitenţi BVB
    Cotaţii fonduri mutuale
    petreceriperfecte.ro
    novaplus.ro
    Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
    The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
    BURSA
    BURSA
    Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
    The Kingdom of God on Earth
    Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
    Carte - The crisis solution terminus a quo
    www.agerpres.ro
    www.dreptonline.ro
    www.hipo.ro

    adb