ÎN PROBLEMA CREDITELOR ÎN FRANCI ELVEŢIENI Băncile par să rămână inerte şi după oferta BT

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 10 aprilie 2015

Băncile par să rămână inerte şi după oferta BT

Bancpost şi OTP Bank refuză negocierile colective, iar Banca Românească nu răspunde în niciun fel invitaţiei la aceste negocieri

Oferta Băncii Transilvania (BT) pentru conversia în lei sau euro a creditelor acordate de Volksbank (achiziţionată de BT) în franci elveţieni (CHF) ar fi trebuit, potrivit specialiştilor, să le scoată din amorţeală şi pe celelalte bănci cu portofoliu de împrumuturi în CHF.

Însă lucrurile nu par să stea chiar aşa, cel puţin pentru moment, având în vedere că doar Piraeus Bank şi Raiffeisen Bank au răspuns solicitării BURSA de a prezenta soluţiile cu care vin în faţa consumatorilor, din cele cinci bănci cărora le-am transmis întrebări după anunţul făcut de BT. Bancpost, Credit Europe Bank şi Banca Românească nu ne-au transmis nicio informaţie, până la închiderea ediţiei, referitoare la strategiile de rezolvare a problemei legate de creşterea francului elveţian.

Nici cele două bănci care ne-au răspuns la întrebări nu se gândesc, însă, la abordarea unui plan similar cu cel de la Banca Transilvania, iar Bancpost şi OTP Bank i-au anunţat pe împrumutaţi că nu vor participa la negocierile colective. Mai mult decât atât, Banca Românească nu a transmis niciun fel de răspuns la invitaţia grupului de negociere, potrivit unui comunicat al Asociaţiei Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF).

Oferta BT presupune, pe scurt, că debitorii care s-au împrumutat în CHF de la Volksbank vor beneficia de conversie în lei sau euro, la cursul zilei, cu o reducere de 22,5% la sold, la care "se adaugă comisionul de risc plătit efectiv de clienţi pe tot parcursul derulării creditului", comision care va fi eliminat din contractele de credit încheiate între bancă şi consumatori.

"Strategia Piraeus Bank România pentru clienţii care au împrumuturi în franci elveţieni vizează identificarea unor soluţii optime, individualizate situaţiei cu care se confruntă fiecare client în parte", ne-au spus reprezentanţii acestei bănci, menţionând că debitorii "se pot prezenta oricând la sediile băncii pentru înţelegerea detaliilor ofertelor prezentate".

Sursele citate ne-au precizat: "Ca soluţie generală aplicabilă tuturor clienţilor săi retail, începând cu 03.02.2015 banca a modificat în avans indicele Libor la 3 luni pentru CHF, decizie care a dus la o scădere netă a dobânzii plătite de clienţi cu 0,8% faţă de nivelul din 31.12.2014. În plus, în ultimii ani, banca a pus la dispoziţia clienţilor săi soluţii de temperare a efectului aprecierii monedei elveţiene şi a iniţiat o serie de acţiuni adresate portofoliului existent.

De asemenea Piraeus Bank România participă în mod activ la elaborarea şi definitivarea programului ce implică măsuri de protecţie cu privire la creşterea cursului valutar, iniţiat de Ministerul Finanţelor Publice şi Banca Naţională a României, împreună cu băncile comerciale care au acordat credite în CHF".

Strategia Raiffeisen Bank este să discute cu clienţii "soluţia potrivită pentru situaţia concretă a fiecăruia", după cum ne-a spus Cătălin Munteanu, director executiv, Aria Persoane Fizice din cadrul băncii, în cadrul unui scurt interviu pe care îl prezentăm alăturat.

AURSF: "Refuzul băncilor contravine mesajelor publice ale respectivelor bănci"

Refuzul Bancpost şi OTP Bank să discute pe marginea situaţiei creditelor în CHF (transmiţând că nu consideră oportun să se întâlnească, cel puţin în acest moment, cu grupul de negociere colectivă) înseamnă, "în fapt, un refuz de a discuta cu clienţii proprii, ceea ce contravine tuturor mesajelor lansate public de reprezentanţii respectivelor bănci, precum şi tuturor îndemnurilor la negocieri făcute de instituţiile care reglementează activitatea bancară", consideră Alin Iacob, preşedintele AURSF.

Domnia sa consideră: "Ne putem imagina doar că respectivele bănci nu au înţeles bine esenţa demersului nostru şi faptul că avem un mandat direct de reprezentare, prin procură autentică, a unui număr de consumatori ai respectivelor bănci.

Am trimis în cursul zilei de astăzi (n.r. ieri) scrisori către cele trei bănci (n.r. Banca Românească, Bancpost şi OTP Bank), prin care am explicitat toate aceste aspecte şi în care am furnizat un set complet de argumente, inclusiv juridice, care să îi determine pe reprezentanţii băncilor respective să îşi schimbe abordarea.

Dacă, totuşi, acest lucru nu se va întâmpla, băncile vor demonstra atât o lipsă de bună-credinţă în raport cu proprii clienţi, cât şi o lipsă manifestă a responsabilităţii contractuale.

În calitate de împuterniciţi ai consumatorilor, vom duce şi mai departe aceste dovezi concrete către toate instituţiile abilitate, care pot demara acţiuni în vederea soluţionării situaţiei în care se află zeci de mii de familii - Parlament, Ministerul Finanţelor Publice, ANPC, BNR etc.

Dacă şi aceste instituţii, împotriva evidenţei, vor refuza să ia măsuri, vom iniţia şi alte demersuri, atât la nivel naţional, cât şi internaţional, pentru a asigura respectarea drepturilor consumatorilor utilizatori de servicii financiare".

Andreea Cristoforidis, unul dintre iniţiatorii Grupului clienţilor cu credite în franci elveţieni, a postat, ieri, pe pagina de socializare a grupului: "Băncile nu au argument legal să nu vină la negociere. Există un mandat, nu e o negociere opţională. Chiar şi aşa, laţul se strânge în jurul lor. Sunt procesele celor care se luptă de ani mulţi, e ANPC-ul, sunt avocaţi, suntem noi, cei cu negocierea, care putem demonstra, cu hârtii şi dovezi concrete, realitatea şi poziţia băncilor. E primul pas dintr-un drum pe care îl ştiam anevoios. Primul. Mai sunt mulţi. Eu ştiu că vom ajunge la destinaţie dacă perseverăm. Iar băncile nu mai au argumente legale. Deja toate acţiunile lor sunt în ilegalitate şi în zona de abuz. Asta e prima noastră victorie. Una pe care o putem califica drept constructivă şi care a presupus acceptarea invitaţiei noastre".

Volksbank a fost prima instituţie financiară care a răspuns invitaţiei AURSF, solicitând ca întâlnirea să aibă loc după data de 10 aprilie. "Având în vedere oferta anunţată marţi, 7 aprilie, de Banca Transilvania către clienţi, considerăm că amânarea a fost benefică, pentru că ne va permite o discuţie mai eficientă cu reprezentanţii Volksbank/Banca Transilvania - analizarea concretă a ofertei, simulări, clarificarea eventualelor neclarităţi şi formularea unui punct avizat de vedere către consumatorii pe care îi reprezentăm", apreciază Alin Iacob.

Domnia sa a subliniat că întâlnirea cu Raiffeisen Bank (singura întâlnire dintre grupul de negociere colectivă şi bănci care a avut loc până acum) a avut loc la sediul băncii.

Comunicatul AURSF precizează: "Întâlnirea a avut loc în după-amiaza zilei de 3 aprilie, pe durata a aproape trei ore, în care părţile şi-au exprimat propria viziune asupra situaţiei. Având în vedere că reprezentanţii Raiffeisen Bank şi-au exprimat dorinţa de a nu face, în această etapă, declaraţii publice cu privire la discuţiile purtate, înţelegem să avem o atitudine constructivă, în beneficiul consumatorilor pe care îi reprezentăm, atât timp cât banca va răspunde, la rândul ei, cu propuneri care să vină în întâmpinarea aşteptărilor clienţilor care ne-au mandatat să negociem în numele lor".

Conducerea Piraeus Bank a transmis consumatorilor, la finalul săptămânii trecute, că este deschisă la discuţii, dar că, din motive de program, nu poate onora invitaţia în ziua şi la ora propuse de ei, mai arată AURSF. Asociaţia a transmis, ieri, o scrisoare în care şi-a exprimat disponibilitatea să discute cu banca în perioada următoare, cu precizarea că se aşteaptă ca întâlnirea să aibă loc cât mai curând, "pentru că trecerea timpului nu face decât să înrăutăţească situaţia debitorilor cu credite în CHF".

Şi reprezentanţii Credit Europe Bank şi-au exprimat deschiderea să discute cu reprezentanţii consumatorilor, solicitând un plus de informaţii, în vederea evaluării modului în care o asemenea întâlnire ar putea să fie cât mai eficientă. Şi în acest caz, AURSF a transmis o scrisoare în care a oferit toate informaţiile solicitate, în speranţa că va primi un răspuns pozitiv într-un termen cât mai scurt.

Demersul consumatorilor de constituire a unui grup care să negocieze cu băncile în numele împrumutaţilor în CHF (operaţiune condusă de AURSF şi mediată de ANPC) a fost declanşat oficial în data de 17 martie.

La finalul procesului de înregistrare, numărul celor care au parcurs toate etapele aferente este de 1.473 (320 la Volksbank, 275 la OTP Bank, 265 la Bancpost, 212 la Raiffeisen Bank, 153 la Banca Românească, 141 la Piraeus Bank şi 107 la Credit Europe Bank).

Printre altele, AURSF aminteşte, în comunicat, că a avut întâlniri atât cu reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice, pe marginea proiectului propus pentru rezolvarea problemei creditelor în CHF, cât şi cu oficialii Fondului Monetar Internaţional, cărora le-a prezentat situaţia, discutând inclusiv despre clauzele considerate abuzive din contractele de credit şi despre elaborarea unei legi a falimentului personal.

"Soluţiile colective nu sunt recomandabile"

Interviu cu Cătălin Munteanu, director executiv, Aria Persoane Fizice din cadrul Raiffeisen Bank

Reporter: Raiffeisen Bank are în vedere adoptarea unei strategii similare cu cea pe care Banca Transilvania o va aplica celor care au contractat împrumuturi în CHF de la Volksbank?

Cătălin Munteanu: Strategia noastră, aşa cum am anunţat, este să discutăm cu clienţii noştri soluţia potrivită pentru situaţia concretă a fiecăruia.

Reporter: Ce soluţii propune banca în prezent clienţilor săi care se află în această situaţie?

Cătălin Munteanu: Toţi clienţii noştri cu credite în CHF pot opta pentru conversia creditului lor în lei, pentru eliminarea riscului valutar, în cele mai bune condiţii de preţ pe care le avem pentru creditele noi în lei la produsul respectiv (preţul oferit clienţilor noştri de casă). În general, în funcţie de produs, suma rămasă de rambursat din credit, durata creditului şi condiţiile de preţ actuale, aceasta (n.r. soluţia) poate însemna o reducere semnificativă a ratei lunare, fără mărirea duratei creditului sau a sumei de rambursat, fără costuri şi garanţii suplimentare. Această soluţie a fost deja accesată de circa 200 de clienţi în ultimele săptămâni, alte câteva sute s-au interesat de condiţii, au primit o ofertă şi urmează să ia o decizie în curând.

În acelaşi timp, pentru clienţii care întâmpină probleme în rambursarea creditelor (fie în CHF sau altă monedă), avem soluţii personalizate în funcţie de situaţia concretă a clientului, care pot deriva din şapte metode diferite de restructurare a creditelor şi combinaţii dintre acestea. De asemenea, în aceste cazuri, soluţiile oferite sunt favorabile clienţilor, principiul fiind ca aceştia să poată rambursa în mod sustenabil creditul, ştiut fiind că interesul băncii nu este să execute garanţia imobiliară, ci să coopereze cu clienţii pentru rambursarea creditului. În ultimă instanţă, noi plasăm în credite banii depunătorilor, astfel încât trebuie să ne asigurăm că banii plasaţi în credite acordate clienţilor se întorc la depunători (de cele mai multe ori clienţii noştri sunt atât în ipostaza de depunători, cât şi de împrumutători). Tot în ultimele săptămâni, astfel de soluţii au fost agreate de circa 50 de clienţi cu credite în CHF - aici trebuie adăugat că procesul este mai de durată, dată fiind necesitatea individualizării soluţiilor şi o analiză cu grad mai mare de complexitate, care nu se poate desfăşura în agenţii, ci în departamente specializate din administraţia centrală.

Reporter: Câte negocieri colective au fost derulate până în prezent şi câte au fost soluţionate?

Cătălin Munteanu: Atât creditele (sumă, produs, durată, alte caracteristici), cât şi situaţiile clienţilor cu credite în CHF sunt extrem de diverse, astfel că soluţiile colective nu sunt recomandabile. Sigur că abordarea individualizată este mai costisitoare pentru bancă în termeni de analiză şi procesare, de durată a procesului şi, în anumite cazuri, chiar şi în termeni absoluţi. Totuşi, credem că este corect faţă de clienţi să luăm în considerare toate aspectele individuale atunci când le propunem o soluţie sau alta.

Reporter: Veţi colabora cu consumatorii în cadrul negocierilor colective care au loc la sediul ANPC?

Cătălin Munteanu: Noi discutăm atât cu asociaţiile şi grupurile de consumatori, cât şi cu reglementatorii pe subiecte din aria comună de interes, respectiv de reglementare. Considerăm că acesta trebuie să fie un dialog continuu. După cum ştiţi, noţiunea de negociere colectivă nu există în materia drepturilor consumatorilor. În cazul particular al creditelor într-o valută sau alta, am prezentat la nivel de principii şi exemple, atât grupurilor de consumatori, cât şi ANPC, care sunt soluţiile pe care le oferim.

Reporter: Câte astfel de credite a acordat Raiffeisen?

Cătălin Munteanu: Aşa cum am spus, la începutul acestui an aveam în sold circa 8.800 de credite în CHF (toate cu garanţii imobiliare). În prezent, numărul (n.r. împrumuturilor în franci elveţieni) a scăzut până la circa 8.400. Ne aşteptăm ca, prin aplicarea combinată a tuturor soluţiilor, numărul acesta să scadă într-un ritm mai accelerat în următoarele 18-24 de luni. Ne bucurăm că mesajul nostru către clienţi, de a nu lua decizii pripite într-o piaţă turbulentă (cum a fost în ianuarie pe CHF) pentru credite pe termene lungi, de 20 de ani şi peste, a fost recepţionat, astfel că putem găsi împreună soluţii mai potrivite, cu mintea limpede.

Reporter: Mulţumesc!

Opinia Cititorului ( 17 )

  1. bancile grecesti daca reduc obligatiile debitorilor vor incasa niste gauri operationale semnificative, ce nu vor putea fi acoperite de actionari - statul grec - care abia daca mai respira, iar o sustinere din partea statului roman este exclusa ... in schimb ungurii si austriecii au de unde, fara mila

    E clar ca bancile grecesti si unguresti sunt dificile si nu vor sa faca nimic in depasirea situatiei.

    Solutii se pot gasi, nu perfecte, fiindca e imposibil,dar aici e vorba de rea vointa sau de dorinta de a pastra situatia in forma actuala pana la capat. 

    Raiffeisen sunt cei mai mari ipocriti si mincinosi. Fac in prezent o oferta de restructurare pe 6 ani in care platesti numai dobanda care ajunge in cei 6 ani la 30%din sold si dupa 6 ani daca esti cuminte iti fac reducere 15% din sold.

    1. ce porcarie

      Raiffeisen s fost o banca de KKT. Niște ipocriți în tot ce fac. Problema e ca romanii sunt prosti ai se duc la ei. Asta e. Suntem prinși într-un credit într-o monedă care ne seaca. O sa ieșim noi și din asta. Totuși nu e normal sa platesti de peste 4 ori un credit luat. Iar BNR - ul ii pupa în fund și calcă pe cadavrele romanilor.

    Data fiind reaua credință dovedită de bănci, e necesara adoptarea unui act normativ care sa reglementeze aceasta situație. Prin negociere individuala nu se va ajunge la un compromis ci banca își impune punctul de vedere.

    1. Nu o sa se întâmple niciodata. Riscam sa supărăm FMI - ul și vestul. Nu se vrea ajungerea în situația Ungariei. BNR - ul nu da doi bani pe cei ce au luat credite. Nu ii interesează decât stabilitatea monetară. Ei îndeamnă la negociere cu banca, iar banca nu te baga în seama. Un cerc vicios. Cum ieși din el?

    Doamne cat poate sa minta Raiffeisen, eu tocmai am primit raspuns de la ei ca , comisionul de administrare este perfect legal, si banca nu il scoate, am dovada scrisa de la ei, iar solutia lor personalizata este reesalonarea pe un an de zile, iar dupa un an iti prelungeste nr de ani sau iti mareste rata, prin marirea dobanzii, alta solutie este conversia la cursul actual, am hartie scrisa de la ei, mint cu nerusinare.....nu ofera nimic in avantajul nostru, doar in avantajul lor......

    1. asa e! si eu am facut 2 cereri sa-mi retraga comisionul de administrare si mi-au raspuns ca nici vorba de asa ceva, ca e legal. si eu am rasp lor scris dar nu stiu la ce-mi foloseste! in a 2 a cerere le-am cerut sa-mi justifice valoarea mare a acestu comision , insa in rasp primit imi spun din nou ca acest comision e perfect legal si nimic altceva in plus .

    Bancile se comporta ca niste camatari si institutiile statului nu intervin. Poate cineva se va sensibiliza cand zeci de mii de de creditori nu-si vor mai plati ratele.

    1. Asta ar fi singura soluție. Dar ce faci? Riști sa ramai fără casă? Eu am un credit la BROM și m-am gândit sa îl restructurez pelei, sa scap astfel de ipoteca sși sa nu lemai pplătesc nimic. Asta ar fi soluția ca sa nu pierd casa și sa le dau un șut în fund. BROM mi-a justificat ca a scăzut dobanda cu 0,8 %. E de ajuns pt ei.

    Rusine bancilor, neam de neam de-al meu nu o sa se mai imprumute la banci de acum inainte, o sa stam in case de chirpici dar pana nu strangem leut cu leut nu o sa mai ne suspunem jafului.Rusine FMI, BNR si GUVERN, cum permiteti sa se amestece FMI-ul in problemele noastre care tin de viata si de moarte, ce trebuie sa fecem sa ne spanzuram cu totii ca sa vedeti ca avem probleme.

    NU DORIM AMESTECU; FMI-ULUI.Pt guvernanti sa va intre bine asta in cap, o sa aveti razboi direct cu noi la propriu daca nu va impuneti iata FMFI-ului .FMI-UL TREBUIA SA INTERVINA CAND s-au pus creditele astea in tara nu acum.Rusine sa va fie ca va amestecati in treburile noastre doar ca sa mai obtineti ceva de pe ciolan

    ce spui Isarescule acum, daca bancile n-au vrut sa negicieze cu cateva sute de clienti, ce poate face omul de rand singur ca ne trimiteai la negocieri cu banca individuale, cat tupeu, porc batran !Ai jecmanit toata tara ,ai lasat bancile sa ne fure viitorul copiilor, rusine sa-ti fie, o sa ramai in istorie mai rau decat Militaru si iliescu, clica psd-ista inca nu s-a dus de tot, au mai ramas, batrani ca tinecu care neste rusine

    Minciuni, Raiffeisen!!!!! NU aveti nicio oferta concreta care sa vina in sprijinul clientilor! Vindeti in continuare povesti frumoase!

    Cine si-o mai face credite la bancile astea care isi trateaza cu sictir clientii, chiar ca e un dobitoc!

    Raiffeisen este cea mai mincinoasa banca! RUSINE!!! Rusine guvernantilor nostri carora nu le pasa de proprii cetateni! De cei carora le cersesc voturile in campanii!

Comanda carte
Gala BURSA 2024
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

25 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9767
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7456
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3349
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9683
Gram de aur (XAU)Gram de aur407.8725

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
thediplomat.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb