Soluţiile de securitate Kaspersky au blocat peste 893 de milioane de încercări de phishing în 2024 - o creştere cu 26% faţă de 2023, când totalul a fost de aproape 710 milioane, potrivit unui comunicat emis redacţiei. Creşterea tentativelor în perioada mai - iulie este în mod tradiţional legată de sezonul vacanţelor, când fraudatorii încearcă frecvent să atragă călătorii cu escrocherii care implică rezervări false la companii aeriene şi la hoteluri, pachete turistice înşelătoare şi oferte prea bune pentru a fi adevărate.
Experţii au observat o serie de scheme de phishing şi escrocherie care vizează furtul de date sau bani şi instalarea de software rău intenţionat. În 2024, infractorii cibernetici au imitat adesea site-urile unor branduri cunoscute precum Booking, Airbnb, TikTok, Telegram şi altele. O campanie în curs, de exemplu, a vizat utilizatorii TikTok Shop. Criminalii cibernetici au creat pagini de conectare false concepute pentru a fura acreditările vânzătorilor. În plus, escrocii au valorificat ştirile în tendinţe, orchestrând scheme de fraudă care implică subiecte hype, de exemplu jocul de criptomonede Hamster Kombat şi portofelele TON.
Schemele frauduloase au încercat, de asemena, să valorifice imagini false ale celebrităţilor, promovând în mod fals giveaway-uri cu premii valoroase pentru fani, care nu au fost niciodată livrate. Tendinţa persistă în 2025.
Potrivit datelor Kaspersky, în 2024, atât persoanele fizice, cât şi utilizatorii corporativi au primit de peste 125 de milioane de ori documente şi link-uri rău intenţionate pe e-mail.
Infractorii cibernetici au folosit diverse tactici în campaniile de e-mail care vizează companiile, după cum au observat experţii. Acestea au inclus trimiterea de e-mailuri cu arhive protejate prin parolă care ascund conţinut rău intenţionat şi imagini SVG deghizate în grafice inofensive, precum şi multe alte scheme. Atacatorii au atras victimele să facă click pe conţinut rău intenţionat prin false chemări în judecată, oferte false, notificări oficiale contrafăcute şi multe altele.
Aproape fiecare al doilea e-mail trimis către mesageriile corporaţiilor - 47% din traficul global, marcând o creştere cu 1,27 puncte procentuale faţă de anul precedent - a fost spam. În timp ce spamul include diferite ameninţări prin e-mail, inclusiv cele menţionate mai sus, nu este întotdeauna rău intenţionat şi constă în mare parte din reclame nesolicitate. Experţii observă că tendinţele spam-ului corporativ din ultimul an prezintă în mod proeminent reclame pentru soluţii AI, seminarii web aferente, servicii de promovare online, scheme de creştere a numărului de followers şi multe altele.
Pentru a evita să deveniţi o victimă a phishingului, spam-ului sau a mesajelor rău intenţionate, experţii Kaspersky recomandă următoarele:
-Deschideţi e-mailurile şi faceţi click pe link-uri numai dacă sunteţi sigur că puteţi avea încredere în expeditor.
-Când un expeditor este legitim, dar conţinutul mesajului pare ciudat, verificaţi veridicitatea mesajului cu expeditorul printr-un mijloc alternativ de comunicare.
-Verificaţi ortografia adresei URL a unui site web dacă bănuiţi că vă confruntaţi cu o pagină de phishing. În cazul unui atac, adresa URL poate conţine greşeli greu de observat la prima vedere, cum ar fi 1 în loc de I sau 0 în loc de O.
-Utilizaţi o soluţie de securitate dovedită atunci când navigaţi pe web. Datorită accesului la surse internaţionale de informaţii despre ameninţări, aceste soluţii sunt capabile să detecteze şi să blocheze campaniile de spam şi phishing.