Legislaţia societăţilor comerciale va fi modificată, în vederea alinierii legislaţiei româneşti la standardele impuse de acquis-ul comunitar, precum şi pentru adaptarea legislaţiei interne la standardele Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD) în materie de guvernare corporativă, informează un comunicat al Executivului. Guvernul a aprobat în şedinţa de miercuri un Proiect de Lege pentru modificarea Legii nr 31/1990 privind societăţile comerciale şi a Legii nr 26/1990 privind registrul comerţului.
Principalele măsuri propuse de proiectul de act normativ vizează dezvoltarea mediului de afaceri şi facilitarea investiţiilor străine, prin crearea unor reglementări competitive în materia administrării societăţilor comerciale, prin consolidarea transparenţei decizionale şi prin asigurarea unei mai eficiente protecţii a drepturilor acţionarilor. Standardele impuse de acquis-ul comunitar în materie de societăţi comerciale au determinat substanţiale modificări legislative, noutăţile aduse de proiectul de Lege sub acest aspect vizând, în special, revizuirea clauzelor obligatorii ale actului constitutiv. Astfel, actul constitutiv al societăţii în nume colectiv, în comandită simplă sau cu răspundere limitată va cuprinde datele de identificare ale asociaţilor, numele şi prenumele, codul numeric personal, forma, denumirea şi sediul social, obiectul de activitate al societăţii, cu precizarea domeniului şi a activităţii principale, capitalul social, cu menţionarea aportului fiecărui asociat, în numerar sau în natură, valoarea aportului în natură şi modul evaluării. La societăţile cu răspundere limitată se vor preciza numărul şi valoarea nominală a părţilor sociale, precum şi numărul părţilor sociale atribuite fiecărui asociat pentru aportul său. De asemenea, actul constitutiv va mai cuprinde asociaţiile care reprezintă şi administrează societatea sau administratorii neasociaţi, datele lor de identificare, puterile ce li s-au conferit şi dacă ei urmează să le exercite împreună sau separat, partea fiecărui asociat la beneficii şi la pierderi, sediile secundare - sucursale, agenţii, reprezentanţe sau alte asemenea unităţi fără personalitate juridică -, atunci când se înfiinţează odată cu societatea, sau condiţiile pentru înfiinţarea lor ulterioară, dacă se are în vedere o atare înfiinţare, durata societăţii şi modul de dizolvare şi de lichidare a societăţii.
În cazul societăţii pe acţiuni sau în comandită pe acţiuni, actul constitutiv va cuprinde şi clauze privind puterile, inclusiv cele de reprezentare, conferite administratorilor, şi, după caz, directorilor, dacă ei urmează să le exercite împreună sau separat, numărul, valoarea nominală şi drepturile conferite fiecărei categorii de acţiuni, dacă sunt mai multe categorii, precum şi orice restricţie cu privire la transferul de acţiuni.
Noile prevederi stabilesc, de asemenea, că societatea cu răspundere limitată nu poate începe activitatea comercială înainte de a fi vărsat întregul capital social, revizuirea condiţiilor care atrag nulitatea societăţii (neprecizarea în actul constitutiv a sediului societăţii sau a capitalului vărsat nu mai constituie un motiv pentru declararea nulităţii societăţii înmatriculate), prevederi exprese în materia răspunderii pentru neîndeplinirea formalităţilor de publicitate la constituirea societăţii şi în cursul funcţionării acesteia, crearea premiselor pentru constituirea arhivei electronice, pentru solicitarea/furnizarea de informaţii din registrul comerţului în format electronic, certificat prin semnătură electronică, pentru formularea cererii de înmatriculare on-line, un nou concept în materia evaluării aporturilor în natură. Noile prevederi mai vizează reglementarea instituţiei capitalului autorizat, revizuirea clauzelor proiectului de fuziune/divizare (inserarea unor clauze prin care sunt identificate condiţiile de repartizare a acţiunilor/părţilor sociale către acţionarii/asociaţii societăţii absorbite/care îşi încetează existenţa în societatea absorbantă, clauze prin care se fixează data de la care tranzacţiile efectuate de societatea absorbită/divizată devin ale societăţii absorbante/beneficiare - clauze care consolidează protecţia acordată asociaţilor/acţionarilor şi terţilor) şi clarificarea reglementării instituţiei "desprinderii". În ceea ce priveşte adaptarea legislaţiei interne la standardele OECD în materia guvernării corporative, componentă a reformei legislative, printre elementele de noutate se numără remodelarea structurii consiliului de administraţie (proiectul de lege oferă societăţilor pe acţiuni posibilitatea de a opta între două sisteme de administrare: unitar sau dualist; în primul dintre ele, societatea este administrată de un consiliu de administraţie, în cadrul căruia se face distincţie între funcţiile ne-executive şi cele executive; în cel de-al doilea, societatea este administrată de un directorat şi un consiliu de supraveghere), definirea funcţiei ne-executive şi a celei executive, exercitată în cadrul sistemului unitar de administrare a societăţii, fixarea cadrului legal al răspunderii faţă de societate a administratorilor ne-executivi şi executivi, stabilirea criteriilor ce definesc independenţa unui administrator ne-executiv şi definirea rolului consiliului de supraveghere şi al directoratului, a raporturilor dintre acestea, precum şi dintre ele şi adunarea generală a acţionarilor.
Noutăţi sunt şi revizuirea reglementării statutului administratorilor, delimitarea statutului membrilor consiliului de supraveghere şi ai directoratului (instituirea obligaţiei de diligenţă, a obligaţiei de loialitate faţă de societate, adoptarea regulii "judecăţii de afaceri"- "bussiness judgment rule"), consolidarea protecţiei acordate acţionarilor, prin modificarea condiţiilor de convocare a adunării generale ordinare şi extraordinare (mărirea termenului de convocare a adunării generale de la 15 zile la 30 de zile, reducerea procentului acţionariatului care poate solicita convocarea adunării generale extraordinare), a cerinţelor de cvorum şi majoritate (reducerea acestora), reglementarea dreptului acţionarilor de a solicita introducerea unor puncte noi pe ordinea de zi a adunării generale, instituirea dreptului acţionarilor ce deţin acţiuni preferenţiale de a participa la adunările generale (fără a putea vota), reglementarea votului în absenţă în adunarea generală şi a posibilităţii încheierii de convenţii între acţionari privind exercitarea dreptului de vot, reglementarea dreptului la informare, îmbunătăţirea sistemului de stabilire şi plată a dividendelor (reducerea termenelor de plată, stabilirea unui raport echitabil între acţiunile preferenţiale cu dividend prioritar şi acţiunile ordinare, reglementarea condiţiilor de transformare a acţiunilor preferenţiale în acţiuni ordinare), clarificarea reglementării în materia numirii auditorilor financiari, auditorilor interni, cenzorilor şi îmbunătăţirea cadrului legal al acţiunii în răspundere împotriva administratorilor, directorilor, respectiv membrilor consiliului de supraveghere şi directoratului. Proiectul de Lege va fi transmis Parlamentului, spre dezbatere şi adoptare.