Consiliul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) a aprobat propunerile de îmbunătăţire a unor reglementări de maximă importanţă pentru sistemul fondurilor de pensii administrate privat: norma aferentă procesului de colectare a contribuţiilor participanţilor şi reglementările privind aderarea, evidenţa şi repartizarea aleatorie a participanţilor
• Noi prevederi legislative privind colectarea contribuţiilor la fondurile de pensii administrate privat
Îmbunătăţirile legislative constau în modificarea şi completarea Normei nr. 11/2008 privind colectarea contribuţiilor individuale ale participanţilor la fondurile de pensii administrate privat cu prevederi care permit: completarea structurii de informaţii din Registrul participanţilor în vederea unei evidenţe clare, actualizate a participanţilor la fondurile de pensii administrate privat; corelarea procesului de colectare cu procesul de aderare a participanţilor; introducerea procedurii de regularizare a viramentelor negative.
Prin completarea structurii de date a Registrului participanţilor cu mai multe elemente de identificare se vizează actulizarea evidenţei referitoare la participanţi, astfel încât informarea anuală a participanţilor să poată fi efectuată în condiţii optime. De asemenea completarea structurii referitoare la datele participanţilor a fost prevăzută şi în scopul facilitării procesului viitor de plată a pensiei private.
Referitor la viramentele negative, aspect nereglementat până în prezent printr-un act normativ, a fost introdusă o procedură specială aplicabilă de către administratori în aceste cazuri. Conform normei, în cazul în care suma virată în contul participantului, rezultată ca urmare a regularizărilor, este negativă, valoarea acesteia nu poate depăşi totalul contribuţiilor pozitive plătite pentru respectivul participant. De asemenea, norma reglementează procedura cu privire la eliminarea unui participant din Registrul participanţilor, ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile de desfiinţare a actului individual de aderare precum şi procedura cu privire la recuperarea contribuţiei brute virate pentru participantul respectiv.
• O nouă normă privind aderarea şi evidenţa participanţilor în sistemul Pilonului II
Prin prevederile sale, noua normă creează cadrul de reglementare necesar soluţionării unor situaţii noi apărute în raport cu procesul de aderare şi de evidenţă a participanţilor la fondurile de pensii administrate privat: obţinerea de către participant, a unei hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile de desfiinţare totală a actului individual de aderare; cazul în care CNPAS nu comunică administratorului informaţiile referitoare la adresa de domiciliu a participanţilor repartizaţi aleatoriu; cazul în care un participant, cetăţean străin, rezident în România, dobândeşte cetăţenia română; cazuri speciale de modificare a codului numeric personal; cazul completării necorespunzătoare a actului individual de aderare.
Noul act normativ permite o mai bună conlucrare între instituţiile implicate în procesul de aderare şi evidenţă a participanţilor (administratorii de fonduri de pensii administrate privat, CNPAS, angajatori) în vederea soluţionării diverselor probleme de natură operaţională.
Norma tratează în capitole distincte dobândirea şi încetarea calităţii de participant la un fond de pensii administrat privat, dispoziţii generale privind actul individual de aderare şi procedura de modificare a acestuia, validarea şi repartizarea aleatorie a persoanelor eligibile în cadrul procesului de aderare precum şi actualizarea informaţiilor cuprinse în Registrul participanţilor la fondurile de pensii administrate privat.
Dintre principalele elemente de noutate introduse de noul act normativ amintim:
- schimbarea modalităţii de repartizare aleatorie prin eliminarea, pe o perioadă de 2 ani, a acelor fonduri de pensii care deţin o cota de peste 20% din numărul total de participanţi; pentru celelalte fonduri repartizarea aleatorie se va efectua proporţional cu numărul de persoane eligibile validate în luna respectivă în cadrul procesului de validare.
- includerea în Registrul participanţilor la fondurile de pensii administrate privat a datelor referitoare la domiciliul tuturor participanţilor aflaţi în evidenţa CNPAS.
- obligaţia angajatorilor să pună la dispoziţia CSSPP şi a administratorilor de fonduri din sistemul Pilonului II, datele şi documentele necesare pentru identificarea participanţilor la fondurile de pensii administrate privat.
Modificările propuse cu privire la repartizarea aleatorie au în vedere considerente ce ţin pe de o parte de încurajarea efortului depus de acei administratori care se implică activ în atragerea de noi participanţi şi în informarea acestora cu privire la sistemul de pensii private, iar pe de altă parte de evitare a riscului de concentrare a participanţilor către unele fonduri.