• Interviu cu domnul Carol Clopoţel, directorul general al societăţii
Reporter: Domnule director, ce loc ocupă societatea "Letea" SA în domeniul său de activitate şi ce gamă de produse realizează în prezent?
Carol Clopoţel: "Letea" SA Ba-cău este în prezent singurul producător de hîrtie de ziar din România, fondată în 1881, an care coincide cu începuturile is-torice ale producţiei de hîrtie şi carton în România. Societatea a fost recent privatizată în cadrul programului guvernamental de privatizare, "Selena" SRL Bacău achiziţionînd pachetul majoritar de acţiuni şi devenind astfel principalul acţionar al socie-tă-ţii. În ceea ce priveşte gama de produse aflate în acest an în portofoliul nostru de fabricaţie, aceasta cuprinde: hîrtie de ziar, hîrtie igienică şi cantităţi mici de hîrtii speciale.
Reporter: Ce acţiuni au fost întreprinse după finalizarea procesului de privatizare în vederea modernizării dotării tehnice şi a societăţii în general?
Carol Clopoţel: Pînă la momentul privatizării, societatea "Letea" SA Bacău se confrunta cu trei probleme majore: calitatea necompetitivă a hîrtiei de ziar, consemnîndu-se din ce în ce mai mulţi clienţi nemulţumiţi; poluarea excesivă, "Letea" SA Bacău fiind unul dintre agen-ţii economici răspunzători de gradul ridicat de poluare a oraşului Bacău; consumul ridicat de masă lemnoasă, din cauza faptului că hîrtia produsă în acea perioadă avea în compoziţie numai fibră virgină. După încheierea procesului de privatizare, s-a pus la punct un program de investiţii majore, în valoare totală de peste 6.000.000 euro, ce vizează relansarea activităţii societăţii noastre prin rezolvarea problemelor majore cu care se confruntă (îmbunătăţirea calităţii produselor şi protejarea mediului înconjurător). Acest program este etapizat pe o perioadă de circa 5 ani, unele dintre investiţii fiind deja finalizate: punerea în funcţiune a instalaţiei de preparat pastă de maculatură cu descernelizare, care permite reciclarea deşeurilor de hîrtie şi utilizarea lor ca materie primă în fabricarea hîrtiei de ziar. În acest mod, reţeta de fabricaţie a hîrtiei de ziar include un procent de 40% pastă din maculatură colectată în special din România, prin programul iniţiat de societatea "Letea" SA. Precizăm că procentul de maculatură poate fi mărit în etape, aliniindu-ne astfel la prevederile standardelor europene, care obligă producătorii să utilizeze un procent ridicat de maculatură în procesul de fabricaţie a hîrtiei de ziar; închiderea fabricii de celuloză, eliminîn-du-se astfel sursa de poluare a aerului şi a apei, concomitent cu punerea în funcţiune a unei linii de prelucrat celuloză suflat albită. Putem spune că, în acest moment ne încadrăm în normele stricte de protecţie a mediului din Uniunea Europeană; modificarea locaţiei maşinii de hîrtie igienică şi modernizarea aces-teia, fapt ce a permis ca după privatizare să majorăm nu-mă-rul angajaţilor de la 750 la 861 în prezent; reciclarea deşeurilor de mase plastice, prin fabricarea de ambalaje. Prin realizarea acestor investiţii şi cu programul de modernizări în curs de desfăşurare, putem spune că fabricăm o calitate competitivă de hîrtie de ziar, comparabilă cu a producătorilor europeni recunoscuţi, cu care concurăm atît pe piaţa internă, cît şi pe cea externă.
Reporter: Realizaţi şi export?
Carol Clopoţel: Din cazua declinului pieţei externe de hîrtie de ziar, declanşat la jumătatea anului 2001, în ultimii doi ani societatea "Letea" SA Bacău nu a avut contracte de export. Prognozele sînt însă optimiste, anticipîndu-se pentru partea a doua a anului 2004 o creştere a cererii de hîrtie de ziar şi, implicit, condiţii mai avantajoase de comercializare. La începutul acestui an, am lansat o campanie de promovare pe piaţa externă a noii calităţi de hîrtie de ziar pe care o produce "Letea" astăzi şi rezultatele sînt îmbucurătoare: s-au livrat deja loturi de probă în ţări ca Iugoslavia, Turcia, cu rezultate pozitive şi pregătim livrări-test în ţări din continentul asiatic. Aşteptăm ca în semestrul II să avem angajamente externe, consistente ca tonaj.
Reporter: Care este ponderea principalelor grupe de pro-duse în structura sortimen-tală realizată în prezent?
Carol Clopoţel: De departe, cea mai mare pondere o deţine hîrtia de ziar (95%), hîrtia igienică şi alte sortimente avînd o pondere de 5%.
Reporter: Care sînt principalii dumneavoastră clienţi şi ce cotă deţineţi pe piaţa internă la hîrtia de ziar?
Carol Clopoţel: Cei mai importanţi clienţi sînt trusturile de presă şi editurile din Ro-mâ-nia. În prezent, deţinem o cotă de piaţă internă de circa 75% şi dacă ne gîndim la prognoza pie-ţei mondiale, care va face mai puţin atractivă oferta din import, aşteptăm ca pînă la sfîrşitul anului să mai cîştigăm cîteva procente. Sîntem conştienţi că pentru recîştigarea segmentului de piaţă care foloseşte hîrtie din import este necesar să ne adaptăm politica de vînzări la cerinţele pieţei.
Reporter: Cît din necesarul de materii prime utilizate în procesele de producţie se asigură de pe piaţa internă?
Carol Clopoţel: Din necesarul de materii prime şi materiale utilizate în procesele de produc-ţie, 98% se asigură din ţară şi numai 2% din import.
Reporter: Care este cea mai dificilă problemă cu care vă confruntaţi în activitatea de zi cu zi?
Carol Clopoţel: Cea mai dificilă problemă cu care ne confruntăm în ultima vreme o cons-tituie oferta redusă de lemn pentru celuloză, care a făcut imposibilă aprovizionarea ritmi-că a cantităţilor de lemn la nivelul necesarului. Pentru rezolvarea acestei probleme ar fi necesară o reglementare legală, în sensul restricţionării exportului de lemn pentru celuloză şi livrării cu prioritate a acestuia către beneficiarii interni.
Reporter: Obiective majore pentru acest an şi în perspectivă?
Carol Clopoţel: Retehnologizarea maşinii de hîrtie de ziar şi realizarea unei calităţi care să permită construirea unei pieţe interne şi externe la nivelul capacităţii de producţie, societatea recăpătîndu-şi astfel poziţia de leader în Balcani.
Reporter: Vă mulţumesc!