Libertate, democraţia vrea să te sugrume!

MAKE
Ziarul BURSA #Politică / 3 noiembrie 2014

Libertate, democraţia vrea să te sugrume!

Limita de bun simţ a libertăţii de opinie

Accesul la cunoştinţe, condiţionat moral

Şcolile democraţiei, în slujba exploatării

Mass media, convocată să manipuleze masele

Abolirea monarhiei prilejuieşte globalizarea

Pierderea respectului de sine

Suveranitatea, periclitată din interior

Democraţia reprezentativă naşte idioţi

Să ne imaginăm democraţia directă contemporană

În loc de încheiere: Constituţia spiritului

Dezmăţul mahalagesc al campaniei electorale (care, de fapt, durează de ani) şi precaritatea ofertei politice de la alegerile prezidenţiale de ieri, subliniată gros, prin zecile de arestări de miniştri şi politicieni operate pe ultima turnantă a mandatului lui Traian Băsescu, evidenţiază crevasa dintre cetăţeni şi sfera politicului, ceea ce îndepărtează regimul de la caracterul definit al democraţiei.

Până la urmă, nu faptul că poporul alege între un politician sau altul este definitoriu pentru regimul democratic, ci dacă preşedintele ales exprimă, realmente, interesele poporului, în cursul mandatului său.

Dar, ieri, electoratul (probabil, doar cam jumătate din el) nu a trăit, eventual, decât satisfacţia că Băsescu va pleca de la Cotroceni; întrucât oricum trebuie să se întâmple, voturile cetăţenilor nu au contat, în această privinţă.

În schimb, electoratul nu a trăit şi satisfacţia să deceleze vreun candidat care să ne reprezinte interesele.

De ce să votez?!

Sunt captivul unei clase politice care-şi vede de propriile interese, în dauna intereselor mele cetăţeneşti.

Nu contează partidul, schimbarea persoanei preşedintelui nu va aduce vreo schimbare, pentru mine.

Votul meu contează, dar numai şi numai pentru ei, nu şi pentru mine.

Refuz să îi legitimez.

Cinismul butadei "Democraţia este un sistem politic prost, cel mai bun, însă, dintre cele pe care omenirea le-a inventat până acum" îi relaxează brusc pe cetăţeni, înduplecându-i (intelectual) să accepte o serie de dizgraţii, pînă la, chiar, pierderea libertăţii, a egalităţii şi a guvernării legii, sub considerentul confuz că ar fi inerente democraţiei, într-un mod paradoxal, căci exact aceste trei aspecte sunt definitorii democraţiei.

La o examinare (nu neapărat foarte profundă), butada atribuită lui Winston Churchill (figurând, astăzi, în arsenalul semidoctismului politic) începe să sune a doagă, pentru că fumătorul de trabuce nu s-a obosit să precizeze despre care tip de democraţie vorbeşte şi cam cât de prost poate să ajungă sistemul, în aşa fel ca, totuşi, să mai putem vorbi despre democraţie.

În principiu, opusă monarhiei absolute, tiraniei şi autocraţiei, în care puterea deciziei este centralizată piramidal, democraţia distribuie policentric puterea deciziei exprimate prin vot, atribuind-o majorităţii, (cu ajustări, ca să nu prilejuiască dictatura majorităţii asupra minorităţii).

Sigur că democraţia este un sistem politic prost, pentru că dă pierzării calităţi certe ale monarhiei şi elitismului (nu pomenesc şi de calităţile dictaturii, ca să nu vă şochez; dar, ce-i drept, nu prea are, decât când este vorba de vreo mobilizare generală).

Limita de bun simţ a libertăţii de opinie

Cele trei drepturi democratice fundamentale - libertatea opţiunii politice, libertatea de expresie şi libertatea presei - produc o nebuloasă, din care grăbiţii ies convinşi că "oricine are dreptul la opinie", nu doar în domeniul politic, ci şi în cele care n-au nimic de a face cu decizia policentrică.

Ca să dau un exemplu izbitor, un candidat maestru care şi-ar permite o opinie contrară în faţa lui Bobby Fischer, n-ar dovedi decât că este retardat şi nesimţit.

Ca să va atrag atenţia, repet: "şi nesimţit".

De ce accentuez?

Pentru că lipsa de bun simţ este un semn al absenţei conştiinţei valorii.

Ierarhia de valori este făcută terci, prin zăpăcita extrapolare a principiilor democraţiei, într-un domeniu unde ierarhia este precisă, iar democraţia politică nu are aplicaţie: când răposatul Bobby Fischer a smuls titlul mondial de la Boris Spasski, la Reykjavik, în 1972, s-a prezentat cu un singur aşazis "consultant", care, de fapt, îi aducea prosopul, în timp ce Spassky a fost sfătuit de o echipă excepţională, de zece foşti campioni mondiali sovietici.

Nu a contat numărul lor, ci faptul că Fischer cunoştea toate partidele jucate de fiecare dintre ei, în precedenţii cinci ani şi că gândea strategic superior.

Acest exemplu din şah este doar izbitor, dar nu şi cel mai fericit; în realitate, cel mai delicat aspect al policentrismului deciziei democratice stă în temeiurile diferite ale opiniilor cetăţenilor, (pe o scală care parcurge drumul de la concepţia coerentă, de profunzime şi largă cuprindere, la incoerenţă, superficialitate şi îngustime), deşi principiul "un cetăţean, un vot" este incontestabil ca definitoriu democraţiei.

Accesul la cunoştinţe, condiţionat moral

Voi apela un alt exemplu, ca să ilustrez pagubele pe care democraţia le-a pricinuit, prin accesul larg la educaţie şi democratizarea informaţiei.

Staţi, nu săriţi de pe scaun!

Aşezaţi-vă la loc!

Vă rog să aruncaţi cu castraveţi şi ouă clocite abia după ce citiţi, dacă mai credeţi că ar fi cazul!

Ştiţi cât dura studiul în universităţile medievale europene, din primele secole ale mileniului trecut?

Cam doisprezece ani, într-un regim de douăzeci de ore pe zi, neîntrerupt, şapte zile din şapte; doar patru ore din zi erau rezervate somnului, mesei şi celorlalte nevoi.

Se păstrează scrisoarea unui profesor, către părintele unui student din anul al IV-lea:

"Cu părere de rău va informez că fiul dumneavoastră nu are talent la învăţătură, căci, după şaisprezece ore de studiu, adoarme".

De ce un regim de studiu întratât de neomenesc?

Pentru că toate, repet, toate cunoştinţele omeneşti elaborate până la acea dată puteau fi asimilate, de un om, în doisprezece ani de astfel de severitate a studiului.

Diferenţa spirituală (universităţile europene derivă din aşezăminte mănăstireşti) dintre un student şi un oarecare făcea democraţia inimaginabilă, deşi omenirea trăise, deja, experienţa democraţiei: atenţie!, transferul de cunoştinţe era condiţionat de consolidarea setului de valori morale şi de credinţă ale studentului, preluând tradiţia antichităţii greceşti a celor şapte arte liberale, organizate în "trivium" (prima treaptă: gramatica, logica şi retorica) şi "quadrivium" (a două treaptă: aritmetica, geometria, muzica şi astronomia).

Nici evul mediu şi nici antichitatea greacă nu au asigurat accesul "democratic" la cunoştinţe, dar nu neapărat din elitism (elitele au fost rezultat, nu cauză), ci pentru că în mentalitatea timpului, cunoştinţele conferă putere asupra celorlalţi şi nu se cuvine să fie încredinţată atare putere oricui, fără autentica garanţie morală şi spirituală.

Se spune că Alexandru Macedon s-ar fi aflat în campanie militară, în Asia, când Aristotel, care-i fusese profesor, a oferit studenţilor "Organonul" (considerat eronat a reprezenta naştere fără precedent a logicii) şi că i-ar fi trimis o scrisoare de reproş:

"Cum îndrăzneşti să oferi publicului cunoştinţele rezervate regilor?!"

Aristotel i-ar fi răspuns:

"Cartea este scrisă astfel încât doar regii să o pătrundă".

Ceea ce nu este un răspuns diplomatic abil, ci este adevărat: principiile ultime ale logicii aristotelice reclamă spirit, ele nu sunt simple ecuaţii.

Şi să nu uităm, logica figura în "trivium" (este rădăcina etimiologică a cuvântului "trivial").

Şcolile democraţiei, în slujba exploatării

Astăzi, nimeni nu mai poate asimila toate cunoştinţele omenirii, aşa că învăţământul nostru superior (ca şi al altora) a fost redus la trei ani de spoială specializată şi doi ani de master, pentru că facultăţile nu-şi mai asumă să formeze spirit, pentru beneficiul elevului, învăţându-l căile de înălţare a trăirii, ci carne de tocat în malaxorul exploatării.

Despre moralitate nici nu poate fi vorba.

Pe de o parte, democratizarea accesului la informaţie şi a transferului de cunoştinţe ne face să câştigăm în eficienţa şi suprafaţa cercetării, dar, pe de altă parte, relativ paradoxal, învăţământul şi-a pierdut atributul spiritual, astfel că putem inventa dinamita şi apoi, în faţa crimelor prilejuite de invenţia noastră, să instituim Premiul Nobel, ca să ne răscumpărăm vinovăţia, cum ne-am cumpăra diligenţe papale.

În definitiv, dacă oricine are dreptul la opinie, înseamnă că ţi-o poţi schimba oricând.

Trăim plat, fără adâncime, fără înălţime.

Fără miracol, fără magie.

Fără mister.

Socialist.

Şi dacă, aşa cum ne-a făcut nouă Ceauşescu, dezrădăcinezi populaţia din cultura sătească tradiţională şi o smuceşti la oraş, fără să-i transferi valorile culturale urbane, în condiţiile exploziei demografice dictate prin interzicerea avortului (deşi nu dispui de profesori, în şcoli, pentru acest tsunami de progenituri), atunci vei obţine o masă enormă de indivizi, la periferia dintre două lumi - nici săteni, nici orăşeni - definiţia mahalagiului.

Mass media, convocată să manipuleze masele

Teoria manipulării şi practicile şcolii democratice converg în procedurile de "standardizare" a personalităţii, producând tipologii cărora le-au fost amputate atât sursele de exaltare, cât şi neliniştea (decurgând din condiţia umană), astfel încât să semene cât mai bine cu abstracţia sociologică a "cetăţeanului mediu" (apropo, sociologia are ca problemă nu doar absenţa instrumentului experimentului, fără de care nimic nu este "ştiinţă", ci şi faptul că studiază nu omul, ci o abstracţie produsă prin artificiu, de învăţământul de masă şi manipulare - dacă nu luaţi în serios asta, atunci luaţi-o ca pe o glumă, dar vă costă!).

Manipularea maselor devine posibilă doar când indivizii masei sunt uniformizaţi, astfel ca manipulatorii să poată trata masa ca pe un singur individ, cu conştiinţa îngustată de ceremonialul discursului şi repetarea sloganurilor, în cor.

Masa devine permeabilă atât la nonvalori politice, cât şi comerciale şi culturale.

Mass media este convocată în ambele stadii ale manipulării: să însoţească şcolile în amputarea spirituală, prin divertismentul robotic, jovial-hăhăitor, consacrând mahalagescul, căruia îi furnizează imnurile (manelele) şi poveştile eroice (telenovelele); concomitent, să promoveze nonvalorile politice şi comerciale.

Adrian Năstase oferă un caz exemplar: mai întâi, "intelectualul fin" cu umor sofisticat, s-a declarat prieten cu Mugur Mihăescu (Garcea), actorul maimuţărelilor vulgare de la "Vacanţa mare", care avea calitatea unei popularităţi enorme, pentru ca, mai apoi, însuşi Garcea să intre în politică, devenind preşedinte executiv al Partidului Verzilor.

De ce să ne mai mirăm că, ulterior, Năstase îşi trage un glonte în pieliţa gâtului?!

Astăzi, kitsch-ul şi mahalagismul "clasei" noastre politice compromit pe oricine tentează să facă politică (fără să mai socotim şi corupţia generalizată).

Abolirea monarhiei prilejuieşte globalizarea

Mai staţi un pic, înainte să aruncaţi cu castraveţi în mine!

Ce dă pierzării democraţia, din calităţile monarhiei ereditare?

În primul rând, dinastiile au avut pretenţia autorităţii divine, adesea regii înălţându-se la statutul de unşi ai lui Dumnezeu.

Această aură de sacru înconjurând monarhul a reclamat un respect deosebit de cel adresat meritocraţiei, plutocraţiei sau tehnocraţiei, conducând la ceremonialuri (invidiate mereu de preşedinţii aleşi democratic) care îl diferenţiau de restul oamenilor, astfel ca autoritatea regelui să fie indiscutabilă, iar el însuşi să devină un simbol.

Dar caracterul său simbolic a avut şi o altă sursă: ca reprezentant al unei dinastii, monarhul este garant al perenităţii valorilor naţionale, pe cale ereditară - simbolul lor.

De aceea, unii condamnaţi de regină la ghilotinare au strigat "God save the Queen!", drept ultime cuvinte, înainte de execuţie.

Nu se refereau la femeia care, vremelnic, era regină, ci la valorile naţionale.

Dar, valorile naţionale pun oarece piedici impulsului financiar al globalizării, astfel că, în drum spre integrare piramidală continentală şi mondială, trecem, mai întâi, prin "democratizare", împăienjenind perenitatea valorilor naţionale: astăzi unele, mâine altele, după cum vin partidele la putere.

La rândul său, paloarea valorilor naţionale slăbeşte aderenţa şi trăirea colectivă, înlesnind dezrădăcinarea şi transformarea noastră în "cetăţeni universali" ai "satului global" - furnici buimace, pierdute pe scoarţa unei planete orecare, dispuse la orice propunere, doar, doar ne-am găsi un rost.

Ambele Biserici creştine (precizez că sunt ateu), atât cea Ortodoxă, cât şi cea Catolică, au sesizat că nu reuşesc să-şi mai îndeplinească menirea să ne asiste în căutarea înţelesului vieţii noastre; criza dogmatică ("dogma" şi "kerigma" - trăirea sacrului şi ghidul căutării) din acest moment nu are precedent decât în primele secole creştine, din perioada canonizării Textului Sfînt.

Pierderea respectului de sine

Căutându-ne reprezentarea naţională specifică, mai întâi în brânza de burduf şi în ţuică, o agenţie de publicitate ne-a livrat-o drept imagine a unei frunze, copiată după o altă reclamă.

Nimeni nu a mai avut timp să-şi aminteasacă de înrâurirea profundă a ortodoxiei asupra identităţii noastre naţionale, nimeni nu realizează eroismul acestei credinţe subtile, minoritare, într-o creştinătate copleşitor catolică cu atribute de superioritate în eficienţa tehnologică şi ştiinţă, pentru nimeni nu mai reverberează semnificativ mottoul Casei Regale "Nihil sine Deo".

Un istoric a cutezat, chiar, să afirme că nu avem şi nu am avut niciodată identitate naţională, dar mâhnitor nu este cum ne-a împroşcat naţiunea (în care şi el este parte), ci marele succes al opiniilor lui în rândul intelectualităţii, superficialitatea celor şcoliţi, care n-au priceput insulta - semn al degradării respectului de sine, degradare pe care cartea o stimulează.

Cu o şcoală care nu cultivă spirit, ci exploatabili, sub presiunea manipulării mediatice comandate politic şi comercial care promovează nonvalori şi generalizează teoretic şi practic lipsa respectului de sine şi complexul de inferioritate, suveranitatea naţională devine cu atât mai vulnerabilă în faţa abuzurilor integrismului şi globalizării, făcându-ne să uităm că ritualul ospitalităţii noastre tradiţionale şi ritualul războinic din "Mioriţa" (pe care criticii literari l-au confundat cu fatalismul, când el nu este decât pregătire extremă pentru victorie în luptă) sunt moşteniri, într-o împerechere unică, în Europa, (împerecherea se mai regăseşte la beduini), a unei culturi rafinate, umaniste.

Suveranitatea, periclitată din interior

Când invoci suveranitatea, îndeobşte te gândeşti la un pericol din exterior, dar a noastră a regresat la pericolul din interior.

În regimul democratic, prin "suveran" înţelegem poporul.

În cazul nostru, sfera politicului s-a autonomizat, stabilizându-şi filtre proprii de promovare a "noilor cadre" - un material uman de plastilină, în absenţa ranforsării susţinute de principii morale.

Traseismul şi afacerile transpartinice sunt manifestări care semnalează că membrii partidelor, de orice culoare politică, au o caracterestică esenţială, care le este comună: sunt idioţi.

Aici, cuvîntul "idiot" nu înseamnă prost şi, deşi poate să vă contrarieze, nu reprezintă o jignire, căci îl folosesc în înţelesul său antic, din greaca veche: "idiotes", cel care lucrează spre folosul său propriu, prin opoziţie cu "demiurgos", cel care lucrează în folosul comunităţii.

Sfera de putere este desprinsă de interesul comunităţii şi atunci când propriul interes i-o cere, acţionează contra interesului poporului, cel care, teoretic, este "suveranul".

Tomá¹ Garrigue Masaryk (1850-1937), primul preşedinte al Cehoslovaciei, greşeşte, în cazul nostru, atunci când susţine: "Democraţia are defectele sale, pentru că oamenii au defectele lor. Cum este proprietarul, aşa-i şi prăvălia lui".

Masaryk pare să nu fi auzit de băieţii de prăvălie care-şi fură proprietarul, în schimb, pentru noi, este un fapt banal.

Democraţia reprezentativă naşte idioţi

Democraţia, în sine, nu ar fi fost întratât de vătămătoare dacă nu ar fi evoluat la stadiul de "democraţie reprezentativă", ci ar fi rămas în forma sa de la originile antichităţii greceşti, ca "democraţie directă", unde idiotizarea era prevenită de scurtarea progresivă a mandatului funcţionarilor publici, pe măsura înaintării în ierarhie, astfel că şeful cetăţii (echivalentul preşedintelui de astăzi) avea mandat pentru o singură zi, fiind mereu înlocuit cu un alt cetăţean, prin rotaţie.

Dar un mandat de patru-cinci ani pentru preşedinte şi parlamentari oferă suficient timp politicului să devină un univers în sine, o cloacă - pleacă ai noştri, vin ai noştri.

Churchill ar fi trebuit să spună la care dintre formele de democraţie se referă când afirma că este un sistem politic prost, pentru că democraţia reprezentativă este, indubitabil, un sistem politic mult mai prost decât democraţia directă, care nu permite confiscarea suveranităţii poporului în folosul idioţilor.

În secolul al XVII-lea, când a fost reînnodată democraţia, reprezentativitatea a soluţionat imposibilitatea reunirii fizice a poporului, într-un singur spaţiu, ori de câte ori ar fi trebuit adoptate decizii de interes naţional, astfel că a fost inventat Parlamentul, care nu este doar o clădire, ci, mai ales, adunarea reprezentanţilor poporului.

Câteva secole mai târziu, democraţia socialistă românească a inventat butada: "Poporul român bea şampanie, prin reprezentanţii săi".

Să ne imaginăm democraţia directă contemporană

Astăzi, dezvoltarea tehnică a comunicaţiilor ar permite democraţia directă.

Americanii şi-au pus, deja, problema legiferării votului prin Internet.

Internetul, telefonia mobilă, ba chiar şi votul prin telecomanda televizorului ar putea acoperi întreaga capacitate de vot a naţiunii, chiar şi la noi, nu doar la americani.

Şi totuşi, niciun politician nu suflă o vorbă despre trecerea la democraţia directă.

Isteţul Traian Băsescu şi-a consacrat eforturile pentru "înnoirea clasei politice", cu zero rezultate, (chiar dacă i-a ieşit Referendumul pentru modificarea Parlamentului), dar nu s-a gândit niciodată să o desfiinţeze, pur şi simplu.

Ţara, de fapt, poate fi condusă prin referendum continuu, caz în care presa ar juca rolul esenţial să disemineze problematica şi să cristalizeze opiniile.

Sfera politicii ne-ar putea cuprinde pe toţi cetăţenii şi abia atunci Masaryk ar avea dreptate.

În loc de încheiere: Constituţia spiritului

Este tulburător că o problema simplă, cum este sistemul politic, apelează la atâtea subterfugii, dezvoltând stufoase şi sofisticate elaborări teoretice, numai şi numai ca să nu-i fie găsită soluţia evidentă.

În definitiv, problema se reduce la a respecta sau a nu respecta libertatea spirituală, cu toate mijlocirile materiale şi legislative care să conducă la asta.

Astăzi, teritoriul democraţiei, în lume, a fost invadat printr-un mix cu monarhia, plutocraţia şi tehnocraţia, sub pretextul colectării calităţii sistemelor politice opuse, ba chiar, în mod ridicol (dacă n-ar fi tragic), democraţia însăşi a fost impusă, autocontradictoriu, societăţilor tribale arabe.

Alegerea sistemului politic nu ar fi o problemă intelectuală prea adâncă, dacă libertatea spirituală ar fi respectată.

Această din urmă aserţiune apropie politicul, care, de fapt, ar trebui să fie o temă marginală, de teritoriul spiritului - temă care ne este fundamentală.

Vă propun ca, în loc de încheiere, să evaluaţi ideea unei Constituţii, a cărei primă şi fundamentală teză să fie formulată astfel:

"Omul are statut de fiinţă spirituală".

Dezvoltaţi-i singuri celelalte articole de lege.

Acum, cei care aţi avut răbdare să citiţi ce am avut de spus, puteţi să-mi aruncaţi cu castraveţi, în cap.

Opinia Cititorului ( 27 )

  1. "electoratul (probabil, doar cam jumătate din el) nu a trăit, eventual, decât satisfacţia că Băsescu va pleca de la Cotroceni;", " Isteţul Traian Băsescu şi-a consacrat eforturile pentru "înnoirea clasei politice", cu zero rezultate, (chiar dacă i-a ieşit Referendumul pentru modificarea Parlamentului), dar nu s-a gândit niciodată să o desfiinţeze, pur şi simplu." Pline de adevar aceste afirmatii dragul meu Florian, totusi nu cred sa nu fi observat faptul ca pe domnul Basescu il intereseaza un singur lucru si anume acela ca Romania sa fie ancorata in interiorul Uniunii Europene avand garantata asigurarea suveranitatii prin aderarea la structurile pactului nord-atlantic. Esti de parere ca afirmatiile domnilor Treichl, Mobius, Roiss , Isarescu si ale doamnei Gheorghe vor reusi sa mai puna la indoiala faptul ca "OMUL ARE STATUT DE FIINTA SPIRITUALA" :-) Poate daca le vom ura noroc acestor distinse personalitati in a ne arata cat suntem de brute va fi singura modalitate pentru a reusi sa inteleaga ca singurul sentiment pe care il vor avea drept feedback nu va fi decat indiferenta...

    Trăiţi frumos într-o lume fundamental alienată.

    Aţi reuşit să-mi redaţi speranţa. Vă mulţumesc! 

    Nu cred in iluziile domnului Make. Omul fiinta spirituala? Da, dar care om? Cel indobitocit de o scoala precara si tembelizat de o propaganda perpetua? Imi place ca Make vorbeste despre rolul presei de a "disemina problematica si de a cristaliza opiniile". Sunt tare curios, ce tip de cristalizare au facut oficinele de propaganda B1, Hotnews, Adevarul s.a.m.d.? Si, mai ales, ce tip de "servicii" pot oferi intr-o democratie directa?

    E o iluzie, Make! Societatea perfecta n-are cum sa existe. Dac-ar fi perfecta n-ar mai fi compusa din oameni, ci din masini.

    Eu unul nu am asteptari mari. As fi multumit sa se respecte rezultatele consultarilor populare(mai ales atunci cand la peste 40 de grade 90% voteaza o chestie). Si mi-as dori ca ceea ce tine de mine sa se stabileasca aici in tara, nu in biroul unui ambasador care pute de prostie sau de catre un birocrat tembel. Lucruri simple, care pot fi corectate, nu abstractiuni imposibile. 

    1. ..."pe o scală care parcurge drumul de la concepţia coerentă, de profunzime şi largă cuprindere", tu, Copp, te afli "la incoerenţă, superficialitate şi îngustime" si in mod normal, ar trebui sa taci, pana pricepi ce citesti, nu sa-ti exprimi opinia, dovedindu-te "retardat si nesimtit".

      Articolul descinde dintr-un nivel la care nu ai acces, asa ca taci!

      Original, Make!, mai ales ca nu-i doar teorie fara aplicatie practica. 

      Justin, daca m-am adresat lui Make inseamna ca, eventual, de la el asteptam o opinie, nu de la un ipochimen obraznic si incapabil sa vada mai mult de lungimea propriului nas. Te-ai bagat in discutie fix ca musca-n ... stii tu ce.

      Combinand citate nu inseamna ca te ridici deasupra proastei din targ. Ba chiar demonstrezi contrariul, deoarece arati ca n-ai capacitatea asumarii unor opinii. Astfel incat, te rog sa nu ma mai bruiezi. N-am chef de opiniile tale copy&paste. 

      Retardat, nesimtit si insistent.

      Vezi CA CU bruierea se ocupau (si se mai ocupa) "patriotii" pe care-i lingi dumneata prin partile dorsale, stiut fiind faptul ca oamenii nu si-au mai curatat de mult timp pantofii, dupa spitzurile trase HAIMANALELOR si LICHELELOR carora le faci dumneata propaganda... In rest, dupa ce ati batjocorit Diaspora, nu vii tot dumneata, Obraznicule SA DAI LECTII cine si ce iti raspunde...

      O spunem direct, nu facem gargara ca la psd : corlatean si bogdan stanoevici (un actoras de duzina) sa-si dea DEMISIA , nu atat pentru incompetenta cat pentru nesimtire !

      Iar toti reprezentantii consulari ai Romaniei in strainatate trebuiesc chemati AZI , LUATI DE GULER SI AZVARLITI PE SCARILE M.A.E. ! 

      Se pare ca nu mai e nevoie sa demonstrez nimic. Intunericimea si ingustimea unuia ca Justin sau exaltarea unuia precum propagandistul de mai sus(opinia 3.4) sunt dovezi cat se poate de clare ca "democratia directa" e o himera. QED.

      Pe tine te-ai pus?

      Mergeti si vedeti filmul, unde securistii si comunistii sunt "pusi in valoare", Florin Piersic jr.face rolul carierei...Intr-adevar, este o iluzie ca in Romania ar putea exista vreodata un "SOLIDARNOSC" ca in Polonia ! Acolo muncitorii de la santierele navale Gdansk, impreuna cu intelectualii de la Gazeta Wiborcza, avand si Biserica Catolica I-AU LUAT DE GULER PE PROPAGANDISTII REGIMULUI ,pe multi dintre "militienii" care si-au batut joc de poporul polonez si i-au azvarlit la LADA DE GUNOI a istoriei si a INFAMIEI ! La fel si in Cehoslovacia lui Waclav Havel sau in Germania de est, unde arhivele Stasi au fost desfacute fara intarziere, pastorul Gauck a fost si a ramas un Erou RESPECTAT ! Numai la noi MISCARILE NAZISTE ALE ANTENEI 3 n-au fost atinse cu nici un deget...

      Copp asta este un exemplu de nulitate zgomotoasa care se inchipuie original, cult si inteligent, cand el este doar un mahalagiu.

    Chapeau bas, ca sa ma exprim ca o fiinta spirituala elitista :)

    Subscriu, cred ca in totalitate, la cele scrise si gandite (sau invers:) de Make.  

    Ce mi-a placut cel mai mult? 

    "Nimeni nu a mai avut timp să-şi amintească de înrâurirea profundă a ortodoxiei asupra identităţii noastre naţionale, nimeni nu realizează eroismul acestei credinţe subtile, minoritare "...:) 

    Eh, nu chiar nimeni, dar pe aproape.

    Imi permit o gluma, daca ati gandit asa, inseamna ca sunteti liber cugetator doar din cauza tineretii. Spun asta pentru ca si Tutea a fost un ateu infocat la tinerete. 

    ..... Dar (Daca), ieri, electoratul (probabil, doar cam jumătate din el) nu a trăit, eventual, decât satisfacţia că Băsescu va pleca de la Cotroceni; întrucât oricum trebuie să se întâmple, voturile cetăţenilor nu au contat, în această privinţă.

    1. Am adaugat/inlocuit in postarea de mai sus pe "Dar" a lui Make, cu "Daca" (scuze Make), cred ca ar fi fost mai potrivit si vin cu completarea: Daca (Daca,din nou!) cel putin jumatate din cealalta jumatate, indiferent daca a trait sau nu "satisfactia" si ma refer aici in primul rand la tineretul idiotizat de catre democratie, daca acest tineret trandav in ale cetatii va realiza in urmatoarele doua saptamani ca soarta cetatii sta in/si in mainile lui si va iesi in masa la vot, Make va constata ca voturile cetatenilor conteaza. 

      Desigur se mai impune inca o conditie: liderii esichierului politic de dreapta sa realizeze pericolul, sa lase la o parte orgoliile si sa puna interesul natiunii deasupra a toate, astfel ca finalul sa devina: DREAPTA UNITA, STANGA UIMITA!.

      Cred/sper ca se poate. Doamne ajuta!. 

      Ca se poate ce?

      Sa iasa Iohannis, acest alt tembel!?

      Foarte bun articolul!

      Nu tembelule, n-ai priceput. 

      N-aveam ce.

      Omul asta ne zice sa dam dracului politica, iar tu vrei sa mobilizezi dreapta ca sa uimesti stanga. 

      Hai Make, lanseaza in spatiul public indemnul: DREAPTA UNITA, STANGA UIMITA! sau DREAPTA UNITA, STANGA UMILITA.

      Se poate, mai avem doua saptamani. 

    bun de pus pe rana.

    Dau curs indemnului si las Gindul sa zboare pentru intilnirea Spiritului, ca impreuna sa dea nastere Ideii, care poate, poate va gasi calea de a se intrupa in articole noi ale Constitutiei necesare.  

    Suferinte grave are actuala Constitutie in zona Puterii. Pornesc de la faptul ca din dorinta de a face lucruri perfecte, Constitutia noastra a fost complicata inutil, prin regim semiprezidential, separarea alegerilor parlamentare de cele prezidentiale, mandat prezidential de cinci ani... Daca dai peste un presedinte jucator prost si needucat, te-ai ars, institutiile statului devin lipsite de orice putere, facind doar o figuratie a existentei lor. Dupa zece ani constati, cu oroare, ca societatea a jucat doar “batuta pe loc” sau “un pas inainte si doi inapoi”, alegindu-se praful de toate dorintele de mai bine ale alegatorului. Deci, regim prezidential, cu presedintele sef al guvernului. 

    Consider ca Puterea, pentru a se manifesta, trebuie sa fie deplina, nu ciot de putere. Ea trebuie pusa in actiune de partidul care a cistigat alegerile, fara posibilitatea ca prin jocul politic dezonorant al partidelor - fragmentari, reformari, dezertari, transferari, aliante - sa fie schimbata pe durata unei legislaturi. In asemenea cazuri nu mai este suveran poporul, ci “maestrii rozalii ai combinatiilor”. Fluidizarea si dezagregarea puterii pe parcursul unui mandat, datorate compromisurilor, aranjamentelor si cedarilor la care se ajunge, face posibil ca raufacatori sa fie mereu la putere si ca urmare sa fie trasi cu greutate la raspundere. Prin aceste combinatii, democratia este lipsita de beneficiul alternantei la putere, care permite ca acei care in guvernarea lor nu s-au ridicat la inaltimea asteptarilor sau au pacatuit, sa fie inlocuiti si trasi la raspundere pentru faptele lor. Deci, cind forta Parlamentului ales este distrusa, adio Parlament!, vei exista din nou dupa noile alegeri, mai curat si mai dedicat interesului national, poate. Puterea a murit, traiasca Opozitia!, ca d’aia-i Opozitie. 

    Tinind cont ca realitatea ne arata ca omul poate fi usor in starea de sfint sau de porc, Constitutia, zdrobind Libertatea “rea”, ar trebui sa bareze posibilitatea omului de a ajunge in starea de porc. In acest scop detinatorul averii, ochiul dracului, trebuie sa justicifice, el, provenienta acesteia. A fost un om normal sau geniu si si-a dobindit averea pe cai licite, felicitari!; a fost un nenorocit, s-a dedat omul nostru la porcisme, se confisca averea dobindita in mod ilicit. Poate, poate se va forma o societate mai curata si mai sanatoasa. 

    Ce a fost, am vazut. Si vom vedea si ce va mai fi. Important este sa ajutam Statul asta nevolnic sa capete puterea sa-si apara cu suces resursele obtinute din sudoarea poporului si sa le administreze rational. Aceasta ar fi menirea oamenilor onesti care aspira la titlul de intelectual. 

    1. Foarte frumos spus dar nu-mi place finalul cu "onestia" aspiratie spre intellectual!??. Esti in Romania sau scrii din alte zari?. 

    Senzational articolul! Îmi părea rău să nu fac bruma de efort şi să vă transmit mesajul de mai sus! La mai multe... pe aceeaşi vibraţie!

    Chapeau, monser Make!

    Visez la aceasta democratie directa despre care am citit intaia data la Tofler. 

    Dar este utopie intrucat sistemul politic actual este osificat, indestructibil. 

    Societatea s-a asezat in patru straturi care au o sporadica legatura intre ele : 

    a - “clasa politica” – politiceii plus cele cateva sute de potentati care impart tortul numit bugetul consolidat al statului - al carei unic, subliniez unic, scop este imbogatirea (idei socialamente necesare precum binele comun sau meritocratie sunt doar teoretice) ; 

    b - media (sluga a stratului a) – este vectorul potentatilor prin care este manipulat stratul c) ; 

    c - patura mijlocie – la noi un calup de maximum 20% din populatie ; 

    d - grosul populatiei – paupera – care traieste din asa-numitele politici sociale si din actiunile “caritabile” ale potentatilor, 

    Interactiunea intre primele trei straturi apare doar in campanile electorale. 

    Primele doua straturi interactioneaza permanent intrucat media este un argument in negocierele din startul a). 

    Stratul d) este inert intrucat singura sa grija este supravietuirea. Plusul de zece lei la salariu sau sticla de ulei sunt acceptate cu recunostinta : “bogdaproste maica, ne-a dat ceva !”. Stratul pauper simte ca nu are nici un rol in exercitiul puterii. Este Marele X (apud Arthur Koestler – Intuneric la amaiza). 

    Am afirmat mai sus ca sistemul politic actual este osificat. Crezi ca va permite sa se autodistruga ? Si nu vorbesc numai de Romania. 

    Un exemplu universal valabil : de ce un cetatean poate ocupa doar doua mandate in demnitatea de sef al statului iar celelalte demnitati alese le poate ocupa de cate doreste ?! 

    Presupun ca un specialist in drept constitutional mi-ar demonstra cu varf si indesat ca asa trebuie si ca sunt un prost sau mai dur spus nu sunt corect politic ! 

    Asadar subscriu la idea democratiei directe. Cum spui, tehnologic este posibila. Practic este irealizabila prin mijloacele “democratice” actuale. Iar prin violenta este iarasi imposibil. Ii vezi pe romani aducand in piata ghilotina ? 

    Si atunci propun – tie si tuturor celor care te citesc - incercarea de a crea un curent de opinie in favoarea amendarii legii fundamentale in sensul urmator : “un cetatean poate ocupa doar doua mandate intro demnitate aleasa ; ocupand doua mandate intro demnitate aleasa nu mai poate ocupa o alta demnitate aleasa in stat.” 

    Ei, ce spuneti tovarasi de comentarii ?

    1. Chapeau, monser firav! ai uitat pe intelectuali iar sistemul politic actual nu este osificat, este foarte flesibil, gelatina in toata regula; cum apare o plasuta cum rasare un acord/un vot pro causa. 

      "Niet tavarischi" - la ce anume Va referiti d-le Pontacule ?

      Sunteti de acord cu propunerea de anedare a Constitutiei ? 

      D-le Pontacul,

      nu i-am uitat pe intelectuali.

      Dar in modelul social pe care l-am descris (valabil in Romania) "intelighentia" este egocentrica si dezorganizata si ca urmare nu conteaza in edificiul social. 

      Carevasazica am mai ramas doar noi, prostimea?  

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb