Mai poate America să asigure securitatea liniilor maritime globale?

Călin Rechea
Ziarul BURSA #Internaţional / 22 decembrie 2023

Sursa foto: www.maersk.com

Sursa foto: www.maersk.com

Călin Rechea

Compania de transport maritim Maersk a anunţat recent că suspendă rutele care trec prin Marea Roşie, pe fondul înmulţirii semnificative a atacurilor cu rachete şi drone ale rebelilor Houthi din Yemen, care sunt susţinuţi de Iran.

"Este o zi grăitoare când una dintre cele mai mari companii de containere din lume spune în mod efectiv că Marea Roşie nu este sigură pentru transportul comercial, în ciuda prezenţei a două grupuri de portavioane americane în regiunea Mării Mediterane", scrie Javier Blas, analist al pieţei energiei la Bloomberg, pe contul său de Twitter, fără a reuşi să-şi ascundă uimirea.

Ulterior şi alte companii de transport maritim, inclusiv MSC, cea mai mare din lume, au anunţat că îşi deviază navele pe la Capul Bunei Speranţe pentru a evita Poarta Lacrimilor (Bab-el-Mandeb), strâmtoarea prin care se trece din Golful Aden în Marea Roşie.

În comunicate oficiale preluate de Zerohedge, rebelii Houthi au declarat că vor ataca toate navele israeliene şi toate navele care transportă mărfuri din şi către Israel prin Marea Roşie.

"Atacurile asupra navelor comerciale în Marea Roşie ameninţă 12% din comerţul global şi determină creşterea accentuată a primelor de asigurare", se arată într-o ştire recentă de pe site-ul publicaţiei Insurance Journal.

Toate aceste atacuri au avut loc în condiţiile în care două grupuri de portavioane americane se aflau în zona Golfului Persic. A mai rămas doar un grup, după ce portavionul USS Eisenhower a părăsit regiunea şi se îndreaptă către Marea Mediterană.

După cum scrie site-ul de ştiri IranWire, ministrul apărării de la Teheran a declarat că "Marea Roşie se află sub dominaţia noastră", şi "nimeni nu poate face vreo mişcare în regiunea pe care o dominăm".

Zerohedge a preluat declaraţii ale comandantului Marinei Iranului, conform cărora portavionul USS Eisenhower a părăsit regiunea Golfului Persic ca urmare a presiunilor exercitate de forţele iraniene.

Creşterea tensiunilor din Marea Roşie a condus la iniţierea unor discuţii urgente între aliaţii occidentali, pentru formare unui forţe care să asigure securitatea regiunii, la care ar urma să participe circa 40 de ţări.

Răspunsul rebelilor nu a întârziat. "Coaliţia formată de americani încearcă să protejeze Israelul şi să militarizeze marea fără nicio justificare, dar nu va împiedica Yemenul să-şi continue operaţiunile legitime în sprijinul Gazei", a scris Mohammed Abdel-Salam, purtătorul de cuvânt al rebelilor, pe contul său de Twitter.

În aceste condiţii apare un mare semn de întrebare: America nu mai poate garanta singură securitatea traseelor comerciale din acea regiune sensibilă, mai ales când dispune de cea mai mare marină militară din lume şi are numeroase baze militare în regiune?

"Globalizarea a fost posibilă doar în condiţiile în care Marina SUA a protejat liniile maritime globale", a precizat Craig Fuller, director executiv al companiei FreightWaves, pe contul său de Twitter.

Revista Newsweek a scris recent că rebelii Houthi dispun de rachete anti-navă în arsenal, ceea ce reprezintă "o ameninţare care nu este la îndemâna celor mai multe state".

Acesta este contextul în care ministrul apărării al rebelilor Houthi a scris pe contul său de Twitter, ca răspuns la anunţul lansării operaţiunii "Prosperity Guardian", că "Marea Roşie va deveni mormântul vostru", deoarece "avem arme care pot scufunda portavioanele şi distrugătoarele voastre".

Reuters a scris recent că "industria transportului maritim este în întuneric în ceea ce priveşte forţa navală din Marea Roşie". Această incertitudine nu face decât să conducă la creşterea masivă a costurilor de transport, inclusiv pe baza majorării substanţiale a primelor de asigurare.

Pe fondul anunţării operaţiunii "Prosperity Guardian", analistul britanic Philip Pilkington a scris pe Twitter că "planul pare să fie escortarea fiecărei nave comerciale de către o navă militară, ceea ce determină apariţia unor costuri uluitoare şi a unor riscuri enorme", iar concluzia sa este că "descurajarea eficientă pe liniile maritime globale este moartă".

Costuri la fel de uluitoare par să se înregistreze şi pentru Marina SUA, după cum scrie publicaţia Politico. "Pentagonul este îngrijorat de costul atacurilor Houthi", arată Politico, în condiţiile în care navele militare americane doboară dronele de câteva mii de dolari ale rebelilor cu rachete de 2 milioane de dolari.

Dar aceasta nu este nici pe departe principala problemă, după cum a subliniat recent Larry Johnson, fost analist CIA şi fost consilier în cadrul Departamentului de Stat, care scrie pe blogul său că "Marina SUA nu este pregătită pentru un război prelungit cu Yemenul".

Motivul principal în reprezintă chiar structura forţei navele americane, care nu mai este o "forţă expediţionară", ci una care depinde de bazele aliaţilor pentru aprovizionarea cu muniţie. Aceasta înseamnă că navele de luptă trebuie să se întoarcă la baze pentru reîncărcare, în loc să fie aprovizionate în teatrul de operaţiuni, deoarece nu mai există nave de aprovizionare.

Johnson subliniază faptul că dacă un distrugător trebuie să părăsească teatrul de operaţiuni, atunci trebuie să fie însoţit şi de portavionul pe care îl escortează, deoarece o astfel de navă nu poate rămâne neprotejată.

"Flota SUA, alături de aliaţii săi, poate produce pagube Yemenului, dar este puţin probabil să obţină o victorie decisivă", subliniază fostul analist CIA, care mai aminteşte că "Yemenul poate provoca daune grave unora dintre nave, poate chiar să scufunde una sau două, iar dacă face acest lucru va obţine o victorie morală, care va alimenta îndoielile cu privire la puterea navală a Americii". În opinia lui Johnson, un astfel de scenariu explică de ce Statele Unite au răspuns cu întârziere atacurilor lansate din Yemen.

Consecinţele pe termen mediu şi lung ale confruntării dintre rebelii Houthi şi Marina SUA sunt reliefate de Louis-Vincent Gave, directorul executiv al companiei de investiţii Gavekal.

Gave subliniază pe contul său de Twitter că "asistăm la o modificare profundă a regulilor războiului, în condiţiile în care cineva din Yemen poate bloca una dintre cele mai importante rute maritime comerciale cu câteva drone".

"Ce se va întâmpla când noile tehnologii vor împiedica Statele Unite să controleze liniile comerciale?", întreabă directorul de la Gavekal, mai ales în condiţiile în care "China promite lumii bunăstare dacă se aliniază planurilor sale", în timp ce "America promite că va asigura securitatea celor care o urmează".

Probabil că liderii occidentali vor încerca să amâne aflarea răspunsului pe termen nedefinit, însă aşa ceva nu este posibil, deoarece realitatea este dură şi nu ţine cont de scenarii fanteziste.

Opinia Cititorului ( 3 )

  1. Nu va panicati Scopul acestor lovituri nu este altul decit acela de a creea o forta militara Universala da raspuns in Marea Rosie. Practic intreaga oemenire Occidentala si aliatii vor putea acum trimite ce forte navale doresc fara a mai putea fi „ certati ” .Doar nu om fi naivi sa credem ca niste neica unii care arunca cu rachete vot face legea in zona .Prostia sau dorinta de a prosti pe altii are si ea o limita .Iaca cum scenariile fanteziste ofera Occidentului motivul asa cum si Rusia a oferit Germaniei si Japoniei motivul si posibilitatea inarmarii si motivul inarmarii intregului Occident fara ca cineva sa mai conteste .Jocul este cu mult mai mare decit rachetele trase de catre niste bieti Houthi care in visul unor aiuriti distrug ei America .

    1. Asa e, da, clar e cum zici tu! Ai dreptate, da, dar nu mai uita de pastile, te rog, ca uite ce se intampla: postezi numai vise de shizofrenic paranoic suferind de scenarita stadiul 3!

      Hai, ia-le la timp, si nu le mai amesteca ! 

    Ceea ce se intimpla intrece orice imaginativ al celui mai dotat scriitor de Science Fiction .Initial ,am crezut ca totul se va rezuma la refacerea Imperiului European si la separarea pentru sute de ani a Europei de Rusia .Planul devine din ce in ce mai interesant .Orientul Mijlociu incepe sa devina parte a Europei .Acum fortele navale NATO si cele ale aliatilor se pozitioneaza (deocamdata peste 20 de natiuni )in marile ce inconjoara Orientul Mijlociu .O forta navala ce este atit de puternica incit Drumul Matasii nu mai poate fi asigurat decit in masura in care Occidentul doreste sa lase liber drumul .Chiar nu mi-am imaginat cit de mare este Planul .Daca reuseste atunci vom avea in acest areal si in Pacific o mie de ani de pace .Impresionant .Ginditorii din spatele Planului sunt cumva mai puternici decit orisicare figura a Istoriei Omenirii .Genial .Sa nu uitam zona Pacificului acolo unde un NATO 2 deja face mari probleme Rusiei .Cine ar fi crezut , cu putin timp in urma , ca Germania si Japonia se pot inarma fara probleme .

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
gustulitaliei.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb