Modificarea Codului Penal şi Codului de Procedură Penală intră în linie dreaptă, conform unui comunicat de presă emis, ieri, de Ministerul Justiţiei, prin care se anunţă că proiectele de lege respective au fost înaintate Guvernului spre aprobare, după care vor fi trimise spre dezbatere şi vot Parlamentului.
Pe lângă faptul că definitivarea proiectelor noilor legi ale Justiţiei, precum şi a proiectelor de modificare a Codului Penal şi a Codului de Procedură Penală sunt prevăzute în programul de guvernare al coaliţiei PSD-PNL-UDMR şi reprezintă un obiectiv în cadrul Mecanismului de Cooperare şi Verificare, acestea reprezintă ţinte şi jaloane în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) la capitolul privind reformele din justiţie. Termenul asumat de autorităţile de la Bucureşti în cadrul PNRR pentru intrarea în vigoare a modificărilor la Codul Penal şi Codul de Procedură Penală este 31 decembrie 2022, iar pentru legile privind organizarea şi funcţionare justiţiei şi privind statutul magistraţilor termenul este 30 iunie 2023.
Proiectele de modificare a legislaţiei penale înaintate Guvernului pun în acord textele iniţiale cu deciziile din ultimii ani emise de Curtea Constituţională a României, inclusiv cu privire la definirea unor infracţiuni.
Printre acestea se numără şi infracţiunea de abuz în serviciu, care, potrivit proiectului legislativ va fi definită ca fiind "fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act prevăzut de o lege, o ordonanţă a Guvernului, o ordonanţă de urgenţă a Guvernului sau de un alt act normativ care, la data adoptării acestuia, avea putere de lege ori îl îndeplineşte cu încălcarea unei asemenea dispoziţii legale, cauzând astfel o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice".
Practic, prin modificarea de mai sus, se elimină din textul definiţiei abuzului în serviciu sintagma "în mod defectuos", care, conform deciziilor CCR, lăsa loc la interpretări multiple din partea organelor de cercetare penală şi din partea instanţelor.
Viitoarea modificare a definiţiei abuzului în serviciu nu are implicaţii şi cu privire la sancţionarea acestei infracţiuni, fiind păstrat textul iniţial care prevede o pedeapsă cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică.
Aceeaşi modificare are loc şi cu privire la infracţiunea de neglijenţă în serviciu, unde sintagma "în mod defectuos" va fi înlocuită cu aceea referitoare la încălcarea dispoziţiilor legale.
O primă formă a textelor, elaborate în 2019 în cadrul Ministerului Justiţiei, a fost pusă, la finalul anului 2019 - începutul anului 2020, în discuţia grupului de lucru interinstituţional constituit la nivelul Ministerului Justiţiei, ce a avut ca obiect discutarea unor aspecte vizând modificarea Codului penal şi a Codului de procedură penală, grup de lucru la care au participat reprezentanţi ai instituţiilor din sistemul judiciar (ÎCCJ, PÎCCJ, DNA, DIICOT, CSM, INM), grup care a lucrat asupra textelor iniţiale. Cele două proiecte de lege, rezultate în urma dezbaterilor din cadrul grupului de lucru, au fost supuse dezbaterii publice prin publicarea acestora pe pagina de internet a Ministerului Justiţiei în 27 iulie 2021 şi 2 septembrie 2021. Ulterior încheierii dezbaterii publice, cele două proiecte de acte normative au intrat în faza de finalizare, prin analizarea propunerilor şi a observaţiilor primite.
Deşi proiectele nu fac parte din categoria celor pentru care se cere formal avizul Consiliului Superior al Magistraturii, cu toate acestea, în spiritul politicii de consultare a reprezentanţilor sistemului judiciar asupra politicilor sale publice adresate justiţiei, Ministerul Justiţiei a consultat CSM.
"Ministerul Justiţiei a transmis cele două proiecte Consiliului Superior al Magistraturii, solicitând punctul de vedere al acestuia, care a fost emis în data de 1 aprilie 2022. O parte dintre observaţiile primite din partea Consiliului Superior al Magistraturii au fost valorificate la finalizarea proiectelor", se arată în comunicatul de presă citat.
Separat, Ministerul Justiţiei a demarat procedura de avizare interministerială, trimiţând proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum şi a altor acte normative Ministerului Afacerilor Interne, care l-a avizat în data de 01.04.2022. De asemenea, proiectele de lege au făcut obiectul unor consultări tehnice de lucru cu Comisia Europeană, în perioada aprilie-mai 2022.