Vase de lux pentru croaziere, ambarcaţiuni de mare capacitate pentru exploataţii petroliere şi nave de transport maritim vor fi construite în Mangalia, în cel mai mare şantier naval din Europa, a anunţat, ieri, într-un comunicat de presă, Ministerul Economiei Naţionale.
În document se arată că, la numai şase luni de când şantierul naval Mangalia a fost preluat de grupul olandez Damen, au fost atrase noi contracte majore care vor permite ca unitatea să funcţioneze la capacitate maximă încă din această vară.
Noile contracte sunt axate pe toate cele trei sectoare de activitate ale şantierului din Mangalia: nave de croazieră, nave destinate transportului de pasageri şi nave offshore.
Niculae Bădălău, ministrul Economiei Naţionale a declarat: "Putem spune că, prin aceste contracte Şantierul Naval Damen Mangalia îşi reîn-cepe activitatea şi începe să producă nave de mari dimensiuni în cel mai mare şantier naval din Europa. Economia României are de câştigat, pentru că sunt produse cu valoare adăugată mare. În plus, sunt create locuri de muncă, oportunităţi şi perspective pentru viitorii investitori şi furnizori. Este o nouă etapă în construcţia navală din România, care permite continuarea unei lungi tradiţii a construcţiilor navale în Marea Neagră".
Unul dintre aceste noi proiecte care va fi realizat la Şantierul Naval Mangalia, este o navă de croazieră - un mega iaht de 155 de metri pentru călătorii de lux în întreaga lume. Contractul a fost semnat cu SeaDream Yacht Club din Norvegia, marcând astfel intrarea grupului Damen pe piaţa vaselor de croazieră. Iahtul va fi construit în întregime la Şantierul Naval Damen Mangalia.
Tot în Şantierul Naval Damen Mangalia, muncitorii români vor construi vase de transport şi o navă complexă pentru exploataţii offshore, cu o capacitate de încărcare de peste 10.000 de tone (10.000 TDW).
Chris Groninger, Managing Director al Şantierului Naval Damen Mangalia a precizat: "Potenţialul şantierului Mangalia este imens şi reprezintă baza ca Damen să-şi realizeze ambiţiile pe termen lung de a construi nave mari, complexe, în special pentru sectorul de croazieră, de nave de transport pasageri şi offshore-energetic. Şantierul oferă oportunităţi nu doar pentru grupul Damen, ci şi pentru personalul din construcţii navale şi pentru industria maritimă românească în ansamblu".
Pentru segmentul offshore, fabricarea va include structuri offshore, şabloane de submarine şi diverse conducte sau plutitoare pentru morile de vânt de pe mare, precum şi pentru pieţele de acvacultură. În plus, se ţine seama de o gamă largă de nave offshore, inclusiv navele de inspecţie şi de instalare a turbinelor, platforme de ridicare, FPSO, nave de dezvoltare a câmpului şi nave specializate de adâncime care acoperă atât sectoa-rele regenerabile, cât şi cele neregenerabile din întreaga lume.
Odată cu preluarea managementului şantierului, Damen s-a angajat într-un parteneriat strategic pe termen lung cu Ministerul Economiei. Când grupul Damen a preluat conducerea operaţională, în şantierul Mangalia erau 1700 de angajaţi. Acest număr a crescut în mod constant şi este de aşteptat să se ajungă la aproximativ 2.500 de angajaţi până la sfârşitul anului.
Amintim că, în afară de preluarea pachetului majoritar de acţiuni de la Şantierul Naval Mangalia, Grupul Damen a achiziţionat în anul 1999 Şantierul Naval Galaţi. La Galaţi, Damen a cons-truit 400 de nave, multe dintre acestea fiind nave militare destinate diferitelor forţe navele de pe mapamond. Şantierul din Galaţi livrează anual 20 de nave şi are 2500 de angajaţi, la care se adaugă încă 1500 de la subcontractori.