Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR) solicită Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor organizarea de consultări ample cu reprezentanţii săi şi ai comunităţii bancare şi prelungirea termenului de consultare publică privind proiectul de Ordin care stipulează noi cerinţe de afişare ale comisioanelor şi a altor operaţiuni la ATM‐uri.
Potrivit unui comunicat remis redacţiei, în notificarea remisă ANPC ieri, cât şi în solicitările premergătoare acesteia pentru organizarea de consultări, CPBR a insistat asupra faptului că ANPC şi comunitatea bancară trebuie să găsească împreună cele mai realiste soluţii de implementare ale proiectului din punctul de vedere al creşterii transparenţei, însă şi pentru evitarea creşterii semnificative a costurilor la consumatorul final şi a distorsiunilor de natură concurenţială.
Totodată, CPBR a relevat faptul că proiectul de Ordin nu va putea fi implementat în formă să actuală atât din considerente legale cât şi din raţiuni ce ţin de limitările tehnice şi practice ale arhitecturii sistemului de ATM‐uri atât la nivel naţional cât şi internaţional, motiv pentru care a cerut modificarea formei actuale a proiectului pe baza de consultări. În acest sens, CPBR şi‐a manifestat şi disponibilitatea de a conlucra cu ANPC inclusiv pentru elaborarea unui studiu de impact, cât şi pentru termene realiste de implementare a formei finale a Ordinului.
Concret, CPBR a enumerat printre multe alte obstacole şi faptul că afişarea comisioanelor în valoare absolută la ATM‐uri altele decât cele ale băncii emitente ar necesită schimbări inclusiv la nivelul sistemelor MasterCard şi Visa şi ar presupune că orice banca din sistem cu reţea ATM să poată vedea în timp real comisioanele tuturor celorlalte. În cazul cardurilor în valută, situaţia ar fi şi mai complicată, deoarece există diferenţe de curs valutar între dată tranzacţiei şi dată decontării efective, iar în cazul cardurilor de credit ar fi din nou imposibil de a comunica clientului care ar fi costul cu dobânda aferentă respectivei tranzacţii.
Mai mult, chiar dacă taxele şi comisioanele standard ale băncilor sunt afişate în bănci şi disponibile pe site‐urile băncilor, există categorii de clienţi care beneficiază de condiţii specifice, care ar fi supuse în egală măsură eventualului schimb de informaţii între bănci, ridicând probleme de natură practicilor anticoncurenţiale, cât şi de respectare a confidenţialităţii secretului bancar şi comercial.
De asemenea, CPBR, pe baza informaţiilor remise de către băncile sale membre, a evidenţiat faptul că ar putea fi implementat cel mult un sistem de afişare al comisioanelor doar în cazul operaţiunilor cu carduri desfăşurate la ATM‐urile băncilor emitente, însă cu anumite limitări. În această situaţie, băncile membre CPBR au anticipat că va fi nevoie de un termen de cel puţin 12 luni de la publicarea Ordinului şi de costuri considerabile pentru a implementa chiar şi numai acest sistem. Membrii CPBR sunt Banca Comercială Română, BRD ‐ Groupe Societe Generale, Raiffeisen Bank, UniCredit‐Ţiriac Bank, ING Bank România şi Volksbank România. Cele şase bănci care compun CPBR deţin împreună aproape 6 000 de ATM‐uri, reprezentând mai mult de jumătate din numărul total de circa 10 700 de bancomate de pe teritoriul României.