Ucraina a transportat 8,1 milioane de tone de cereale prin portul românesc Constanţa în primele şapte luni ale anului, a declarat pentru Reuters autoritatea portuară, ritmul încetinind în iulie, când Rusia a început să atace infrastructura din porturile interioare ale Ucrainei, informează news.ro.
Fluviul Dunărea este ultima rută navală a Ucrainei pentru exportul de cereale, întrucât accesul la propriile porturi din Marea Neagră a fost întrerupt după ce Rusia a ieşit, la jumătatea lunii iulie, din acordul care asigura un coridor de trecere pentru cerealele ucrainene pe Marea Neagră. De atunci, Rusia a atacat în mod repetat porturile dunărene ale Ucrainei, Reni şi Izmail.
Datele Autorităţii Portuare Constanţa arată că 8,1 milioane de tone de cereale ucrainene au părăsit portul românesc în primele şapte luni ale anului, faţă de 7,5 milioane de tone la sfârşitul lunii iunie, ceea ce arată că în iulie au fost expediate doar 0,6 milioane de tone.
Cerealele ucrainene concurează însă pentru spaţiu în portul Constanţa, care se ocupă în mod tradiţional de exporturile de recolte ale României şi de cele ale vecinilor săi fără ieşire la mare, inclusiv Ungaria şi Serbia. În total, portul Constanţa a manipulat 18,9 milioane de tone de cereale în primele şapte luni ale acestui an, a declarat pentru Reuters Autoritatea Portuară din Constanţa. Asta înseamnă că cerealele ucrainene au reprezentat aproape 43 la sută din volumul total de exporturi trimise prin portul Constanţa.
La apogeul său de dinainte de războiul din Ucraina, Constanţa a manipulat 25 de milioane de tone într-un an, dar unii operatori portuari spun că recordul va fi depăşit, deoarece mulţi au investit în creşterea capacităţii lor.
Prin porturile ucrainene de la Dunăre erau trimise aproximativ un sfert din exporturile de cereale ale Ucrainei înainte ca Rusia să se retragă din acordul de la Marea Neagră susţinut de ONU. De atunci, porturile sale dunărene au devenit principala rută de ieşire, cerealele fiind trimise pe barje către portul românesc Constanţa pentru a fi expediate mai departe.
La începutul acestei luni, ministrul român al transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat că România şi-a propus să dubleze capacitatea lunară de tranzit a cerealelor ucrainene la 4 milioane de tone în următoarele luni. Diferite proiecte pentru infrastructura de legătură, finanţate de UE, sunt în curs de desfăşurare în România, Ucraina şi Republica Moldova vecină, au declarat Grindeanu şi reprezentanţi ai Comisiei Europene şi ai Departamentului de Stat al SUA, reaminteşte Reuters.