După 15 ani de activitate, fondurile de pensii private Pilon II au circa 8,1 milioane de participanţi, 117 miliarde de lei acumulaţi, dintre care trei sferturi reprezintă contribuţiile virate în sistem şi un sfert (peste 30 de miliarde de lei) reprezintă câştigul net adăugat în conturile celor care cotizează la fondurile de pensii private, conform prezentării de ieri a preşedintelui Asociaţiei pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR), Radu Crăciun, susţinute în ocazia unui eveniment găzduit de BNR.
În acelaşi timp, fondurile de pensii private din Pilonul II au efectuat deja plăţi în valoare totală de 1,7 miliarde de lei către 130.000 de beneficiari, cifră aşteptată să depăşească două miliarde lei până la finele lui 2023 şi să continue să crească exponenţial în anii următori, potrivit prezentării preşedintelui Asociaţiei.
Domnia sa a declarat: "Din estimările APAPR, dacă se respecta graficul iniţial al creşterii contribuţiilor Pilonului II, valoarea conturilor de pensie privată pentru un stagiu de contribuţie complet ar fi trebuit să fie cu 36% mai mare. Pentru remedierea măcar parţială a acestei situaţii, este necesară reluarea procesului de creştere a contribuţiilor la Pilonul II. Un prim pas important este cel din 2024 când, conform angajamentelor luate de România prin PNRR, contribuţia ar trebui să crească de la 3,75% la 4,75% din venitul brut al românilor".
Guvernatorul Mugur Isărescu a afirmat că, potrivit viziunii Băncii Mondiale, cu care cei din BNR sunt de acord, un sistem de pensii bazat pe mai mulţi piloni este mai apt să răspundă nevoilor societăţii.
"După 15 ani, fondurile de pensii private sunt acum cel mai important actor din sectorul financiar după bănci, banii administraţi de aceste fonduri - circa 25 de miliarde de euro în prezent - reprezentând al doilea cel mai important activ financiar al populaţiei, după depozitele bancare. Activele fondurilor de pensii reprezintă o acumulare istorică de capital românesc, care se regăseşte inclusiv în dezvoltarea pieţei de capital din România", a spus guvernatorul.
Dan Armeanu, Vicepreşedintele Sectorului Pensii Private din cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), a subliniat rezultatele Pilonului II: "De-a lungul celor 15 ani, sistemul de pensii private din România a devenit cea mai importantă componentă a pieţei financiare non-bancare, dovedindu-şi eficienţa prin creşterea substanţială a performanţei fondurilor de pensii private, activele fondurilor de pensii private ajungând la 8,3% din PIB. Rentabilitatea anualizată obţinută de la începutul sistemului până în prezent a fost de 7,55%, superioară ratei inflaţiei pentru aceeaşi perioadă de 4,35%, iar rentabilitatea obţinută în ultimul an a fost de 18,51%, superioară ratei inflaţiei de 8,83%".
Ionuţ Dumitru, profesor universitar în cadrul Academiei de Studii Economice, a punctat că, în ţara noastră, rata de dependenţă contributori/beneficiari în sistemul public de pensii (Pilonul I) este cea mai nefavorabilă în cadrul Uniunii Europene, atât din motive demografice, dar şi ca urmare a unor motivaţii fiscale nepotrivite.
"România are o problemă structurală majoră în piaţa muncii, numărul de contribuabili la buget, în particular la bugetul public de pensii, fiind cel mai mic în cadrul ţărilor UE27 (raportat la bazinul potenţial de forţă de muncă disponibilă). Această situaţie face ca rata de dependenţă contributori/beneficiari în sistemul public de pensii (Pilonul I) să fie cea mai nefavorabilă în cadrul UE27, atât din motive demografice, dar şi ca urmare a unor motivaţii fiscale nepotrivite. Cifrele demografice sunt aşteptate să se deterioreze şi mai mult pe termen mediu şi lung, ceea ce face ca suplimentarea pensiei din Pilonul I prin pensii din Pilonii II, III şi cele ocupaţionale să fie o necesitate stringentă pentru România", a explicat Ionuţ Dumitru.
La rândul său, Adrian Codirlaşu, vicepreşedinte al CFA România, a subliniat că, din calculele asociaţiei pe care o reprezintă, Pilonul II de pensii are o eficienţă pentru contributori de trei la unu comparativ cu pilonul de pensii publice.
"De la înfiinţare, Pilonul II de pensii private a adus valoare contributorilor, generând randament în termeni reali pentru aceştia. Astfel, din calculele CFA Romania, Pilonul II de pensii are o eficienţă pentru contributori de trei la unu comparativ cu pilonul de pensii publice (Pilonul I). Soluţia pentru asigurarea unui sistem sustenabil de pensii este conversia graduală către un sistem finanţat de pensii (Pilonii II şi III), care este în măsură să asigure atât echitate pentru contributori cât şi randamente real pozitive pentru banii astfel economisiţi de ei", a afirmat vicepreşedintele CFA România.
• Mugur Isărescu, BNR: "Evoluţiile demografice din România au constituit principalul motiv pentru crearea sistemului privat de pensii"
Evoluţiile demografice din ţara noastră au constituit, probabil, cel mai puternic motiv pentru crearea părţii private a sistemului de pensii, a spus Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, adăugând că, în prezent, banii administraţi de fondurile private de pensii reprezintă al doilea cel mai important activ financiar al populaţiei.
Guvernatorul a afirmat: "După anul 2000, procesul de aderare la Uniunea Europeană a oferit cadrul propice pentru accelerarea deciziilor, care au dus la construirea sistemului de pensii cu trei piloni, pe care-l avem în prezent. Esenţa reformei a constat în crearea, alături de sistemul public de pensii, bazat pe bugetul asigurărilor de stat, a unor fonduri de pensii bazate pe acumulare şi capitalizare, care să suplimenteze sistemul public. Astăzi, sistemul este alcătuit din pilonul public, fără capitalizare, pilonul privat II, care este obligatoriu, şi pilonul privat III, care este facultativ".
Mugur Isărescu a adăugat: "În timp, evoluţiile demografice din România au fost, probabil, cel mai puternic motiv pentru crearea părţii private a sistemului de pensii. Piloanele II şi III au fost create şi pentru a reduce presiunile asupra pilonului public de pensii. Dar au existat şi raţiuni referitoare la sinergia care apare între sistemul public şi cel privat, precum şi cele referitoare la potenţialul de a acomoda preferinţele diverse ale oamenilor în ceea ce priveşte nivelul de trai după pensioare".
Conform guvernatorului, la nivelul OECD, activele aflate în administrarea fondurilor de pensii private reprezintă în medie aproximativ 65% din PIB, în vreme ce la noi, activele administrate de fondurile de pensii private reprezintă 7% din PIB.
"Fondurile de pensii private de România sunt acum, după bănci, cel mai important actor din sectorul financiar. Banii administraţi de aceste fonduri reprezintă al doilea cel mai important activ financiar al populaţiei, după depozitele bancare. În acelaşi timp, fondurile private de pensii reprezintă o acumulare istorică de capital românesc, care se regăseşte inclusiv în avântul luat de piaţa de capital din România", a spus Isărescu, care a dat exemplu oferta publică a Hidroelectrica, din vară.
"Acest IPO, de o asemenea magnitudine, s-a spus atunci, ar fi fost de neconceput pe Bursa de Valori din Bucureşti, în urmă cu câţiva ani. Anul acesta IPO-ul s-a putut realiza datorită faptului că au apărut aceste acumulări din fondurile de pensie. Fondurile de pensii private au contribuit esenţial la succesul altor IPO-uri, de exemplu Electrica, Romgaz, Nuclearelectrica. De asemenea, în cei 15 ani de la înfiinţare, sectorul pensiilor private a devenit unul dintre creditorii importanţi ai Guvernului, deţinând o pondere de aproape 8% din datoria publică emisă de trezoreria statului", a afirmat guvernatorul.
Isărescu a mai subliniat că, potrivit ONU, îmbătrânirea populaţiei are o dimensiune îngrijorătoare în întreaga lume. "În 2018, pentru prima oară, populaţia cu vârstă de 65 de ani şi peste a depăşit numărul de copii cu vârstă mai mică de cinci ani, iar populaţia în vârstă de 80 de ani sau peste era în 2019 de 146 de milioane şi este estimat a ajunge la 426 de milioane în 2050. Aceste evoluţii arată atât magnitudinea cât şi complexitatea problemei la care trebuie să răspundem nu numai noi, ci toate ţările, cu ajutorul sistemelor adecvate de pensii, ale căror componente, cea publică şi cea privată, sunt cred complementare", a spus Mugur Isărescu.
• Radu Crăciun, APAPR: "Dacă se respecta graficul creşterii contribuţiilor Pilonului II, valoarea conturilor de pensie ar fi fost cu 36% mai mare"
Creşterea contribuţiilor la fondurile de pensii private obligatorii (Pilon II) nu a fost respectată conform planificării iniţiale, a afirmat Radu Crăciun, preşedintele Asociaţiei pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR), subliniind că, dacă graficul iniţial ar fi fost respectat, valoarea conturilor de pensie privată pentru un stagiu de contribuţie complet ar fi trebuit să fie cu 36% mai mare decât în prezent.
Preşedintele APAPR a spus: "Evoluţia contribuţiilor, aşa cum era iniţial planificată, a fost alta. Practic a existat o creştere după care a existat o corecţie importantă. Mă refer la procentul din salariul brut care a fost virat. Acum ne aflăm într-un oarecare proces de recuperare şi sper ca începând cu anul viitor vom vedea această creştere de la 3,75% la 4,75%, care a fost legalizată de Guvern şi a fost parte a angajamentului pe care România şi l-a luat prin PNRR".
Conform datelor prezentate de preşedintele APAPR, conform planificării iniţiale, contribuţia la Pilonul II ar fi trebuit să ajungă, încă din 2016, la 6% din venitul brut al salariaţilor, faţă de 3,75%, cât este în prezent.
"În cei 15 ani, cineva care avea salariul mediu pe economie şi care a contribuit lună de lună, ar trebui să aibă astăzi undeva în jur de 36.000 lei. Dacă graficul creşterii contribuţiilor ar fi fost cel planificat, suma pe care ar fi avut-o în cont ar fi fost de 49.000 de lei, deci cu 36% mai mult", a spus Radu Crăciun.
Potrivit prezentării preşedintelui APAPR, valoarea contribuţiilor virate între 2008 şi 2023 (estimare) va fi de 91,8 miliarde de lei, iar contribuţiile nevirate s-ar ridica la 39,5 miliarde de lei.
Radu Crăciun a adăugat: "Au mai fost şi alte devieri de la planul iniţial, de exemplu scoaterea anumitor categorii de angajaţi din contribuţia de la Pilonul II. Salariaţii din construcţii sunt scoşi de la contribuţii la Pilonul II, salariaţii din agricultură, din indstria alimentară şi mai nou, din păcate, cei din IT. Vom ajunge, în urma exceptării IT-ştilor de la contribuţii, la aproximativ un milion de români care nu vor mai contribui pentru o perioadă de timp la Pilonul II, ceea ce nu este în avantajul lor la pensie".
Conform preşedintelui APAPR, au existat şi anumite elemente legislative care nu au susţinut planul iniţial. "De exemplu legea de plată a pensiilor private ar fi trebuit să fie realizată conform legii încă din 1 iulie 2009. Din păcate, nici în momentul de faţă nu există o astfel de lege de plată. Deductibilitatea Pilonului III este neschimbată de 14 ani. În aceşti 14 ani, salariul mediu net pe economie a crescut de 3,6 ori, deductilitatea nu a crescut, ceea ce bineînţeles că descurajează economisirea pe termen lung a populaţiei, care are acum o putere de economisire semnificativ mai mare. Din păcate, pensiile ocupaţionale care funcţionează în alte ţări au fost legiferate de doi ani (n.r. la noi), însă nu au absolut niciun tratament fiscal care să le avantajeze şi prin urmare sunt total neatractive", a spus Radu Crăciun.
Cu toate acestea, Pilonul II de pensii a ajuns în septembrie 2023 la active nete în administrare de 117,1 miliarde lei, din care 30,3 miliarde lei câştig din investiţii (net de comisioane). Sistemul avea 8,1 milioane de participanţi (din care 4,1 milioane activi), iar plăţile făcute se ridicau la 1,7 miliarde de lei (către 130.000 de beneficiari).
Conform prezentării preşedintelui APAPR, de la înfiinţare, Pilonul II a performat substanţial peste inflaţie, în pofida crizelor financiare şi deciziilor politice adverse, cu un randament mediu anual de 7,57%, iar în prezent 25% din activele administrate reprezintă câştigul din investiţii.
Potrivit prezentării, dacă fondurile de pensii au câştigat 30 de miliarde de lei pentru cetăţenii ţării noastre, soldul cumulat al profitabilităţii administratorilor este negativ, peste 70% din cheltuielile acestora fiind obligatorii prin legislaţie.
APAPR estimează că, probabil, în următorii cinici ani, activele Pilonului II se vor dubla, ajungând la echivalentul a 50 miliarde de euro. "Întrebarea este - cum punem la treabă aceşti bani?", a conchis Radu Crăciun.
• Dan Armeanu, ASF: "Sistemul de pensii private a devenit cea mai importantă componentă a sistemului non-bancar din România"
Sistemul de pensii private a crescut în cei 15 ani de existenţă şi a ajuns să fie cea mai importantă componentă a sistemului non-bancar din ţara noastră, a afirmat Dan Armeanu, vicepreşedintele Sectorului Pensii Private din cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), adăugând că, din punctul de vedere al valorii absolute, activele fondurilor de pensii au crescut în ultimii cinci ani de aproape două ori şi jumătate, până la recordul de 24,5 miliarde de euro.
Dan Armeanu a afirmat: "În cei 15 ani de existenţă, sistemul de pensii private a crescut de la o perioadă la alta şi a ajuns să fie cea mai importantă componentă a sistemului non-bancar din România. Piaţa pensiilor private este cea mai mare piaţă dintre cele trei supravegheate de ASF, având o pondere a activelor în acest moment de aproximativ 8,3% din PIB, fiind urmată de piaţa de capital cu o pondere a activelor de aproximativ 4,8% din PIB şi piaţa asigurărilor, din păcate cu o pondere de doar 2% din PIB".
Vicepreşedintele ASF a adăugat: "Piaţa pensiilor private a avut o dezvoltare accelarată în ultimii cinci ani, reuşind să pună în medie, aproximativ 1% din PIB la active, iar din punct de vedere al valorii absolute, activele fondurilor de pensii au crescut în ultimii cinci ani de aproape două ori şi jumătate, de la zece miliarde de euro active în 2018 la o valoare record în acest an, de aproximativ 24,5 miliarde de euro, un maxim istoric pentru sistemul de pensii. În cei 15 ani de existenţă, sistemul de pensii private a avut o contribuţie la creşterea economică în medie cuprinsă între 0,2 şi 0,5 puncte procentuale. Din punctul de vedere al dezvoltării pe termen lung, prin investiţiile pe care sistemul de pensii private le realizează în economia reală, prin finanţarea companiilor româneşti, prin plăţile asigurate în economie, toate au un impact implicit asupra PIB-ului potenţial, iar calculele arată că impactul asupra PIB-ului potenţial este de aproximativ 0,3 puncte procentuale".
Conform oficialului ASF, sectorul de pensii private împreună cu sectorul bancar reprezintă principalele surse de finanţare a datoriei publice interne. "Sectorul de pensii private, cu o pondere a activelor de 8,3%, asigură în jur de 22% din necesarul intern de finanţare, iar sectorul bancar cu o pondere a activelor de 50% în PIB asigură mai mult de 44% din finanţarea datoriei interne. Cele două sectoare împreună finanţează mai mult de 66% din datoria publică internă", a spus Dan Armeanu.
Pe de altă parte, pe piaţa de capital, fondurile de pensii private reprezintă practic cei mai mari investiitori instituţionali, având investiţii de aproximativ şase miliarde de euro, conform oficialului ASF.
"Asigură aproximativ 15% din capitalizarea bursieră şi între 13 şi 17% din lichiditatea Bursei de Valori Bucureşti. Acţiunile companiilor româneşti listate la BVB au o pondere în structura portofoliului de aproximativ 24%, fiind în creştere cu aproximativ cinci puncte procentuale în ultimii cinci ani", a afirmat Dan Armeanu, adăugând: "Dezvoltarea pieţei de capital româneşti nu ar fi fost posibilă fără existenţa şi aportul fondurilor de pensii private din România. Importanţa acestui sistem de pensii private în dezvoltarea bursei s-a văzut cel mai bine în listarea Hidroelectrica numai pe bursa de la Bucureşti, unde fondurile de pensii au subscris aproape un miliard de euro, mai mult de 50% din ofertă".
Potrivit oficialului ASF, în cei 15 ani de la începutul sistemului până în prezent, pe baza evoluţiei VUAN-ului, randamentul este de până la 7,4%, un randament real pozitiv, aproape de două ori cât rata inflaţiei, de aproximativ 4,3%. "Mai mult, randamentul din ultimul an calculat la septembrie, de asemenea, pe baza evoluţiei VUAN-ului, este undeva la 18,8%, de peste două ori mai mare ca rata inflaţiei la septembrie, de 8,8%. Toate aceste elemente pun în evidenţă faptul că sectorul de pensii private reprezintă o adevărată alternativă la economisirea internă", a punctat Dan Armeanu.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 00:09)
Pe bune" si cum marcam aceste randament de 18% ? La pensie nu :)
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. )
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 12:36)
incearca 3700 % sau 37000% ... am lasat in spate in 2020/2021 un ciclu deflationist vechi de .... 5000 de ani (de aia toti ati vazut bondurile guvernamentale in lume la randamente sub 0 - nu o s-o mai vedeti cat veti trai voi si copiii si nepotii si stranepotii vostri si tot neamul vostru inca 5000 ani de acum incolo) .
next? Inflatie cat cuprinde, inflatie transgenerationala!
activele tangibile... rulz! :)) daca sunt si productive... rulz x 2 (sau x n).
Ban.Cher.Vali
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 06:30)
Un singur pilon ar fi suficient, numai sa fie administrat, investit, supravegheat corect. De fapt exista pilonul I, II, III, din care administratorii trăiesc regeste.
2.1. fragment de intelepciune (răspuns la opinia nr. )
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 12:41)
"Plus ca exista riscuri majore sa nu te poti pensiona direct din campul muncii, vremurile sunt altele acum. "
mic fragment de intelepciune , marca bancher vali :
eu cred ca in prezent piata muncii incepe natural sa te pensioneze de pe la 40-45-50 ani
dificultatea cu care se mai gaseste job la peste 50 de ani ar chema dupa sine COBORAREA VARSTEI DE PENSIONARE LA 50 DE ANI .
asta e opinia mea si ma doare in cot de deficitul fondului de pensii.
OARE CUM REZOLVA UN GUVERN O VARSTA DE PENSIONARE DE 65-70 ANI VERSUS O VARSTA DE NEANGAJABILITATE CARE INCEPE DE LA 45-50 ANI IN SUS ?
ne criogenam de la 50 la 65 de ani? ce facem?
traim cu coaja de copac si radacini si apa sfintita?
Zzzzz.... guvernul incet dormea PENTRU CA NU AVEA SOLUTII.
Ban.Cher.Vali
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 08:10)
intrebare: pana la urma sunt 17 sau 117 miliarde?! - greseala intentinata sau nu?!
ia sa vedem acest “pom laudat”
17.000.000.000 : 8.100.000 = 2098,76 lei / ceratean
117.000.000.000 : 8.100.000 = 14444,44 lei / cetatean = 4,8 venituri “minime”
sa impartim zic la media salariatilor (in vremuri bune si vremuri rele) 4 milioane, 5 milioane si 6 milioane:
17.000.000.000 : 4.000.000.000 = 4250 lei (nici de o chirie si trai pe 1 1/2 luni)
117.000.000.000 : 4.000.000.000 = 29250 lei 9,7 venituri minime (luni de “trai” ca nici chirie nu iti permiti de ei)
17.000.000.000 : 5 milioane = 3400 lei o chirie si trai de maxim 1 luna intr-o cocioaba ce 1 pereti
117.000.000.000 : 5.000.000.000 = 23400 lei (7,8)
17.000.000.000 : 6 milioane = 2833,33 lei
117.000.000.000 : 6.000.000.000 = 19500 lei
Din ce vad eu piloanele astea de pensii la 15 ani de contributie performeaza exagerat de prost!
Au performat cel mai bine “administratorul/administrat orii” pilonului si nu “cetatenii”… care doar prin inflatia recenta nedeclarata au fost furati de 40-50%-100% (in functie de categorii( din putere de cumparare: motorina in nici 2-3 ani de la 4 la 8-9 lei; zahar de la 2,5 la 5,5 lei; ulei de la 4 lei la 8,5 lei; chirie cocioaba neluxoasa 4 pereti de la 200-210 euro respectiv 1000-1100 lei la 280-300 euro respectiv 1400-1500 lei … mai bagam si scoaterea deducerilor la chrii se adauga este cost; bagam si cresterea taxelor si impozitelor..,
Cu mana pe inima pot sa spun atat: Jaf la Drum Mare - a productivitatii cetatenilor din Romania.
Dormiti in pace; are gov si banca centrala grija de puterea voastra de “necumparare” in timp.
Sa nu uitam ca in crasul din 2007-2008 la reconversia banutilor si pensiilor.. milioane de iameni au fost furati in putere de cumparare (asta uita sa zica articolul). unde oameni cu contributii de o viata aveau pensii de nici 1 chirie la propriu intr-o cocioaba din tara… altii aveau pensie de nici 1 pui sa 1 paine… altii aveau pensii de nici 1 sacosa de cumparaturi la careffour (stiu pentru ca aveam batrani in bloc carora le dadeam pensia)….
Sa vorbim si de perioada 89-92 cu alt jaf si crash al pensiilor?! De aveam in cartier cetateni care cumparau 1 jumate de paine; 1 jumate… sau daca avea vanzatorul paine veche o cumpara pe aia tare ca piatra; o inmuia acasa in apa si o baga la cuptor.
Fondurile astea sunt strict “speculative” pentru “bancheri si gov” ca sa arate “cristaline” atat timp cat umfla bula de credit.. cand pocneste bula pocneste si “malaiul” din fonduri… si chiar daca promisiunea nominala se “achita” caci chipurile “garantata” … promisiunea puterii de cumparare ne se respecta de carea gov si cel ce sustine ca a adus “randamente”.
Somnul natiunii naste alti monsteii in fata! - dar poate pentru alta generatie!
s c c r e t
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Andrei Iacomi în data de 08.11.2023, 08:46)
In raportul APAPR apare suma de 117 miliarde lei cum scrie în text. A fost o eroare pe care am corectat-o.
Mulțumesc pentru atenționare !
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 09:40)
voi mai cumparati produse de igiena?
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 09:46)
????
3.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 09:48)
Bagase un emoticon care rade,dar vad ca a luat semnul întrebării. Vin vremuri grele.
3.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 10:01)
articolele alea rapoartele le baga la “lux” nu la “necesitati”…
da 1 sapun dove de la 2,3-2,6 lei la 5,5-6 lei
….
asteptam sa reapara ca interes de consum a populatiei “urzica” si “axionul” ….
s c c r e t
3.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 12:44)
"altii aveau pensii de nici 1 sacosa de cumparaturi la careffour (stiu pentru ca aveam batrani in bloc carora le dadeam pensia)"
ai lucrat la Posta Romana?
Ban.Cher.Vali
3.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 14:14)
nu.
s c c r e t
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 08:22)
mai multe piloane de pensii nu inseamna pentru cetateni mai multa putere de cumparare la “pensie”… inseamna doar mai multa putere de furta a productivitatii generatiei actuale !
Banii au o valoare “prezenta” mai mare; gov si banca centrala stiu asta…
mI multe piloane de pensii = mai multe praz pentru sacali financiari!
s c c r e t
5. Japca
(mesaj trimis de Dan în data de 08.11.2023, 08:45)
Bani luati cu forta de stat si dati unor smecheri sa-i praduiasca. Ce o fi de sarbatorit aici? In mod normal, asigurarile, fie ele medicale, fie sociale ar trebui sa fie facultative. Nu am nevoie sa ma jefuiasca nimeni, mintind ca se ocupa de bunastarea mea.
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 09:13)
cea mai importantă componentă a sistemului non-bancar din România sunt oamenii care contribuie si investitorii retail... vedeti ce sa intamplat cu Nicusor Marcu care tot latra aiurea ca noi nu contam ;)
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 09:30)
nu stiu la altii dar pensia mea s-a dus in jos 10% in 2022 si anul asta vad ca a urcat inapoi 10 % deci 0% in 2 ani in care inflatia compusa a fost 27,6%. am pierdut aproape 30% din puterea de cumparare in 2 ani. si mai am 18 ani pana la pensie. dumnezo cu mila.
bine, ca scrie acolo ca ti se garanteaza macar banii investititi, nominal. dar cat va mai valora 100 de lei peste 20 de ani nu-ti garanteaza nimeni. in ritmul in care mergem cu datoriile , printarea/falsificarea oficiala de bani si inflatia, poate un kg de mere.
mi-am facut o livada de nuc, investitie pe langa pensie, si nu ma bazez pe astia. sanatate curata si relaxare in fiecare week-end aia am primit bonus. nu e pt toata lumea munca cu pamantul, unora nu le place, dar sunt si alte investitii, sau chiar si arenda recomand la toata lumea sa va faceti ceva pe langa pensia de la stat pt ca astia sunt hoti. si e tot mai rau, foamea de bani e tot mai mare la guvern-bnr.
7.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 11:38)
Felicitări pentru livada de nuci.
7.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 12:47)
felicitarile mele, esti om serios, cu cap !
da, astia umbla sa ne jefuiasca cat mai tare la drumul mare ca haiducii vampiri :) , numai copiii si ineptii si asistatii social (si nu doar social, asistatii in general) ii mai cred pe astia din Guvern
Ban.Cher.Vali
8. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 09:54)
ce'ghinion' pe aia din It si restul care nu mai contribuie cu forta la tinut sindrofii si simpozioane in care vorbesc numai din astia care o sa ia pensie speciala,ca asa e la gradati!
cum nu se mai pot duce banii lor pe randamente nominale inchipuite iar reale care deriva logic din bonduri la jumate fata de inflatie,ca vorba aia statul a dat,statul a luat,numele statului fie laudat ca el ne da pensioara speciala
deci tu ai bonduri din astea majoritar portofoliu si restul preponderent actiuni unde faci morisca la fel ca sov pe vremuri
cand o sa fie nu 1,7 ci 17 miliarde iesiri o sa vanda la preturile prinse in activ TRP,BVB,M alea energetice care abia o iau in jos ca vine deflatia pe commoditiesul lor
dar bancutele noastre care azi rup norii la ROE,ROA unde vor fi cand se vor integra cu adevarat in peisajul Eurozone?da,da,raman ele de 7 ori mai performante ca vine manole sef la BCE
9. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 10:05)
Cine se pensioneaza cand somajul e in revenire - castiga ceva putere de pensie pe productivitatea noua a generatiei.
Cine se pensioneaza din somaj pe minime urmat de crash - ia marfarul financiar in plin in fata; sa aibe nenorocul/sau norocul - dupa caz - sa prinda somaj de tip inflatie sau somaj de tip deflatie!
s c c r e t
10. Pilonul II nu e pensie (viagera - asa cum este
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 11:15)
Pilonul II este o forma de acumulare de capital si nu de pensie viagera asa cum se intelege in mod larg in societate.
Caci daca traiesti 150 de ani ti-ai fi dorit ca banii cu care contribui la pilonul II sa-i fi depus la pilonul I de unde ai fi primit bani mereu pana la moarte...
10.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10)
(mesaj trimis de Dan în data de 08.11.2023, 12:16)
Absolut logic. Denumirea de pensie la pitonul asta, este inselatoare
11. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 11:26)
informator de formatie,ne informeaza despre beneficiile la pensie-indiferent cum ii spune vine tot de la stat,pilon 1 sau dobanzi platite de stat=pilon 2,el fiind in postura de a lua si pensie de guvernator si salariu de guvernator
12. pilon 2 - pensie anticipata partial
(mesaj trimis de Gigi în data de 08.11.2023, 12:15)
Sunt un sustinator al pilonului 2 de pensii, precizez din start. Ce nu inteleg eu: Daca ai pensie de serviciu pentru limita de varsta nu poti accesa pilonul 2 !!! Va vine sa credeti asa ceva ? Incurca cuvantul SERVICIU ! Apoi, daca ai pensie partial anticipata sau anticipata, la fel, nu poti accesa pilonul 2 !? Pai ce are ca iesi cu 5 ani mai devreme, penalizat, de nu poti accesa pilonol 2 ? In cei 5 ani pana treci la pensie pt limita de varsta nici nu ai voie sa lucrezi ! Este interzis prin lege !!! Pai daca nu ai voie sa lucrezi, macar sa accesezi pilonul 2 si in cei 5 ani sa acoperi cat de cat penalizarea. Oricum avem media de viata cea mai scazut din Europa.
13. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 12:59)
bai baietii lu'tata bancheru'...
uitati opinia mea:
vreti cea mai buna versiunea la pilonii lu peste de pensie?
Investiti in active productive! Si va opriti din muncit daca vreti si cand vreti si la ce varsta vreti cand observati ca ati acumulat atatea active productive incat in cele mai negre timpuri (deflatie, recesiune, depresiune economica) tot aveti bani de trait bine sau foarte bine!
Aici sta tot secretul.
Nu e nevoie de piloni, de legi,... sa stai agatat dupa limita lor de varsta sa iti vezi banii, etc.
Pe scurt si pe romaneste: CE E IN MANA NU-I MINCIUNA! Restul.... povesti cu Cosanzeana care inca mai era fata mare cand a pus mana pe ea Fat Frumos!
Vrajeli de emotionat publicul lefegiu (virate ba de finantisti, ba de guvern)!
Ban.Cher.Vali
13.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 13:00)
pilonii lu peste prajit cu mujdei de fraieri ... nu inseamna NIMIC fata de certitudinea puternica data de ce simti cand PUI MANA PE CE E AL TAU !
Ban.Cher.Vali
13.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13.1)
(mesaj trimis de ggg în data de 08.11.2023, 14:42)
presupui ca proprietatea va mai fi garantata... in ultimii 80 ani am trecut prin niste ciuntiri de proprietate ca de unii aveau prea mult.
13.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 18:21)
din acest motiv ai: aur argint ca asigurare si firme ce se pot plia dupa guvernare..
proprietatile se muta la cicluri de generatii… dupa cum bate vantul de revolutii noi si ideologii noi sociale… dar nu vor avea treaba cu “omul de rand”…
iar daca se aduna nori de furtuna nu o sa stai in furtuna.. te pregatesti din timp diversificat ca sa nu iti mananci ficatii de stres si nervi… pe mai multe piete! Atat ciclice cat si anticiclice pe: valute, ideologii, conceptii, tehnologii etc politica, economica…
Fa cum fac bancile centrale!
Mai putin Rusia care a tras pe moment un bat scurt la active blocate dar ne taie usor sub coasta la griparea mancarii si petrolului in forma de cartel… adic tot fac banuti….
s c c r e t
14. Randament mediu anual Pilon 2
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 14:59)
Ca in majoritatea cazurilor pe acest site vad mult "hate" in comentariile postate (din pacate) :(
Si eu sunt un sustinator al P2 avand in vedere ca sunt neincrezator in capacitatea statului de a gestiona subiectul pensiilor pilon 1 si datorita situatiei dezastruoase privind demografia in Romania in ultimii ani si perspectivele sumbre. Un alt aspect demn de luat in seama: pentru urmasii celor ce nu apuca pensionarea (dar au contribuit la P1) nu exista niciun fel de beneficiu din P1 (cu exceptia unei pensii de urmas daca este mai mare decat cea a sotului/sotiei supravietuitor/oare).
Legat de randamentul P2, va rog sa urmariti situatia acumularilor in fondul de pensii la care contribuiti si veti vedea un randament mediu de peste 7.5% in perioada de 15 ani de cand exista P2. Acest randament e calculat la nivel lunar tinand cont de data platiicontributiei de la CNPP catre administratorul pensiei private si valoarea la zi a portofoliului. Multi dintre voi sunteti economisti sau stiti sa faceti calcule si puteti compara acest randament cu inflatia medie anuala in aceeasi perioada...
Restul e cancan.
14.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 17:32)
Randamentul P2 intotdeauna va fi negativ ;)
Analizati detinerile P2 - ridica foarte multe semne de intrebare vizavi intentiile administratorilor... nici nu mai vorbesc de ceilalti 4 din P2 (inafara NN, AZT si Metropolitan) care efectiv isi bat joc.
14.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 19:00)
la ce va referiti? cum isi bat joc? eu am pensia la unul din ei, sunt curios.multumesc
14.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 22:59)
atat doar ca tu pensia o s-o iei mult in viitor si-o sa ai ocazia sa vezi care-i diferenta dintre un randament nominal de aratat credulilor in raport cu inflatia oficiala si inflatia reala de la momentul pensiei
Sper ca e timp cateva zeci de ani sa realizeze credulii ca ei au un cos de consum, un standard de viata iar inflatia din graficul din poza se calculeaza pe cosul INS, adica ala care nu e relevant nici pentru cei mai dedavorizati, cu veniturile mici si piramida Maslow compusa doar din demisol.
15. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 16:21)
Ceea ce se fac ca nu pricep aia care fac apologia randamentului pilon 2 este ca nu suntem la emisiunea profetii despre trecut cu brucan.
De 'randamentul' pilon 2 vine vremea sa beneficieze un numar consistent de cetateni peste cam un deceniu.Atunci curba acelui randament clamat se duce la pamant pentru ca inflatia medie se duce mult in sus,dobanzile real negative la titluri de stat o s-o tina si mai rau asa,randamentele pe bursa vor fi ametite rau(cum sa fie altfel cand portofoliu e deja plin de supraevaluate si in lume au mai ramas putini finantisti care sa asculte basmul'daca luai S&P in 1900 toamna aveai randament XX%').Astia care tot cred balivernele spuse de administratorii ineficienti vor constata cu trecerea anilor ce inseamna ca fondurile pilon 2 vor avea iesiri mai mari decat intrarile pentru ca vine vremea sa plateasca decreteilor pensia acumulata si sa vad eu cum se iese de pe bondurile romanesti sau ce sa mai zic de actiunile de pe BVB.Nici macarnu arunca un ochi sa observe cam ce fonduri straine mai sunt peBVB si ce detineri au.Aveau pe vremuri unele mai multi dolari in unele Rasdaqe decat au azi in bluechips(careo rfi alea ca nici pe H2O nu e lichiditate).Apropo de H2O ia sa arunce un ochi cat au strainii din capitalizarea totala.Sunt unele fonduri gigant care abia au bagat un deget,cateva zeci de milioane.
Pentru cei care ignora lichiditatea si bat toba ca suntem decuplati de extern sa studieze fenomenul de la crizele precedente=unde afara coboara cu treptele la noi direct cu etajele.
16. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 16:45)
pot enumera astia de la fondurile private unde au facut ei investitii foarte profitabile?adica sa spuna ca au intrat cu A milioane si au iesit cu 2xA .Nu ca intra banii pe o parte lunar,punem in RO bonds cat e in statut si restul luam actiuni pe care le umflam aiurea pe spirala in sus si dormim pe ele si spunem ca aia e valoarea cat e cotatia.
cazuri concrete SNG,SNP in ultima vreme unde datorita cumpararilor lor cotatia e intr-o directie in timp ce toate marfurile care le fac lor veniturile sunt intr-o scader fantastica..Cam pare deflatie pe astea si atunci sa ne explice maestrii randamentelor cui vand ei aceste actiuni la valoarea la acre le-au umflat.
Nu stam sa mai amintim de TRP sau alti campioni mondiali la supraevaluare.
dar despre concurenta lor in administrare,FT la FP ce ne pot spune,pot sa ofere o comparatie sa vedem ce buni sunt?aha,acolo au votat cu Statul ala de care ne tot apara pe gura ca sa alunge FT de la butoane.Si cu Statul sau SIF au votat mai maereu,niciodata cu interesele actionarilor corecti.
dar stai ca e misto sa aruncam bani grei ca sa spalam creiere ca de fapt noi suntem altceva,nu suntem detasati cu ordin de serviciu tot din sistem
16.1. delegati flamanzi si setosi. (răspuns la opinia nr. 16)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 18:53)
Am avut ocazia sa-i vad pe unii cu delegatie.
In AGA de la Sif-uri toti delegatii administratorilor din pilonul II veneau la AGA doar sa manance si sa bea.
Nici unul nu a lut vreo data cuvantul in AGA de la Sif-uri.
Tacere mormant.
Astia oare apara interesele deponentilor in pilonul II cu asa atitudine.
16.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 16.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 21:19)
basme, prietene…toti voteaza prin corespondență. confunzi cu baieti de la SAI-uri, brokeri sau alti chibiti ca tine…
16.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 16.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 22:19)
la cate AGA ai fost tu de nu i-ai vazut?!
16.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 16.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 22:53)
El crede ca toti facem bursa de alaltaieri si asta pe Facebook pe inv fara front si stiinta gologanilor. Aia le mai stiu pe toata insa-i fac la buzunare neica nimeni care lanseaza o aero-petarda.
17. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2023, 23:05)
Am citit, cu mare distractie si veselie maxima, comentariile comentatorilor anteriori. Cu cit mai anteriori, gen "pretul baxului de hirtie igienica la omul din Lascaux, deflat (nu se stie, baxul, sau omul)", pina la teoriile neo-proprietariste, "trebuie sa posezi, orice, macar nevasta". Doar sa produca plus-valoare.