• Interviu cu domnul Marian Petre Miluţ, preşedintele Consiliului de Administraţie al "Prefab" SA Bucureşti
Societatea comercială "Prefab" SA Bucureşti are ca domeniu de activitate producerea de prefabricate din beton armat şi materiale de construcţii. În ultimii doi ani, activitatea societăţii a cunoscut un trend pozitiv, concretizat într-o cifră de afaceri de 338,39 miliarde lei în anul 2003, respectiv 520,18 miliarde lei în anul 2004 şi un profit net de 14,47 miliarde lei în anul 2003, respectiv 43,76 miliarde lei în anul 2004.
• Ofertă de produse foarte diversă
În legătură cu gama de produse realizate în prezent, domnul Marian Petre Miluţ ne-a declarat: "În cadrul societăţii, se produc: beton celular autoclavizat (blocuri de zidărie şi plăci termoizolante), care se obţine prin asocierea unui material silicios (nisip), a unor lianţi (var şi ciment) şi a unui material de expandare (pulbere de aluminiu) după tehnologie HEBEL, capacitate de producţie 250.000 mc/an; tuburi de presiune din beton precomprimat, cu domeniul de utilizare în reţelele de distribuţie a apei, precum şi în sistemele de irigaţii, realizate prin utilizarea a două tipuri de tehnologii: tehnologie PREMO-IPREROM (tuburi din beton centrifugat, cu diametrul de 600, 800, 1000 mm şi lungimea de 5,0 m), capacitate de producţie 198 km/an echivalent tuburi cu diametru de 600 mm; tehnologie SENTAB (tuburi din beton vibro-hidro-presat, cu diametrul de 1200, 1400, 1600, 2000 mm şi lungimea de 6,0 m), capacitate de producţie 122 km/an echivalent tuburi cu diametrul de 600 mm; prefabricate din beton armat şi precomprimat: elemente industriale şi agrozootehnice (fundaţii, stîlpi, stîlpi electrici, grinzi şi elemente de suprafaţă pentru acoperiş); elemente diverse (garaje, tuburi de fîntînă, stîlpi şi plăci de gard, etc.), realizate după tehnologie tip STAND, capacitate 84.350 mc/an; agregate minerale (tehnologia de extracţie din Dunăre cu dragă refulant - absorbantă); prelucrarea materiei prime în staţii de sortare - clasare; capacitate de producţie 700.000 mc/an".
• 2004, un an cu realizări foarte bune
În ceea ce priveşteactivitatea anului 2004, domnul Marian Petre Miluţ consideră că: "În anul 2004, < Prefab > SA a obţinut rezultate foarte bune la toţi indicatorii economico-financi-ari: 520,18 miliarde lei cifră de afaceri, 43,76 miliarde lei profit net, 75 miliarde lei investiţii pentru modernizarea şi retehnologizarea principalelor sectoare de activitate. Toate plăţile legale către bugetul de stat şi alte bugete sînt < la zi >, la fel plăţile către furnizori".
• Principalele pieţe de desfacere
"Principalele pieţe de desfacere sînt: zona Muntenia (inclusiv Dobrogea) - b.c.a., stîlpi, tuburi canalizare, tuburi Premo, Iprerom şi Sentab, elemente tipizate şi netipizate, agregate; zona Moldova - b.c.a., tuburi Premo, Iprerom şi Sentab, elemente tipizate şi netipizate; zona Transilvania - tuburi Premo, Iprerom şi Sentab.
Livrarea produselor se face auto, vagonabil pe calea ferată sau naval, atît din depozitele proprii ale societăţii, cît şi de la distribuitorii din ţară", a precizat domnul Marian Petre Miluţ.
• Anul trecut, BCA-ul a asigurat 90% din cifra de afaceri
Comentînd ponderea deţinută în ultimii ani de principalele grupe de produse în cadrul cifrei de afaceri, domnul Marian Petre Miluţ a declarat: "Ponderea principalelor grupe de produse în totalul cifrei de afaceri în anii 2002, 2003 şi 2004 a avut următoarea evoluţie: BCA: 66,75% în 2002, 81,16% în 2003, 90,63% în 2004; tuburi PREMO: 4,87% în 2002, 5,76% în 2003, 5,28% în 2004; elemente de structură: 10,15% în 2002, 5,63% în 2003, 5,14% în 2004; agregate minerale: 6,13% în 2002, 2,19% în 2003, 4,05% în 2004; tuburi SENTAB: 2,49% în 2002, 0,55% în 2003, 0,83% în 2004; construcţii - montaj: 6,07% în 2002, 1,06% în 2003, 2,91% în 2004".
• Concurenţa internă şi atuurile societăţii
"Pe piaţa materialelor de construcţii din România se manifes-tă o concurenţă deosebit de puternică, atît din partea producătorilor autohtoni, cît şi a materialelor importate de pe piaţa externă", a declarat domnul Marian Petre Miluţ. "Piaţa internă se confruntă, de asemenea, cu scăderea inves-tiţiilor, cauzată de perioada specifică de tranziţie la economia de piaţă.
În raport cu concurenţa, "Prefab" SA Bucureşti dispune de avantaje (balastieră proprie, folosirea unor materii prime de calitate, valorificarea optimă a capitalului uman şi material), acţionîndu-se pentru maximizarea acestora pe piaţa materialelor de construcţii, dar şi de dezavantaje (în special cheltuielile de transport), reducerea acestora fiind o activitate de primă mărime pentru societatea noastră. Pe segmentul său de activitate, principalii concurenţi ai societăţii < Prefab > SA sînt: pentru BCA: < Celco > SA Constanţa, < Macon > SA Deva, < Prefabricate Vest > SA Bucureşti, < Prefa > SA Braşov, < Elpreco > SA Craiova; pentru agregate: < Argos > SA Cernavodă, S.U.G.C.T. Călăraşi; pentru tuburi PREMO - IPREROM: < Macon > SA Deva, < Elpreco > SA Craiova, < Progresul > SA Bucureşti, < Somaco > SA Doaga; pentru prefabricate din beton armat şi precomprimat: < Somaco > SA Buzău, < Elpreco > SA Craiova, < Prefabricate Vest > SA Bucureşti".
• Materiile prime de bază sînt asigurate de pe piaţa internă
Principalii furnizori de materii prime ai "Prefab" SA Bucureşti sînt: Lafarge Romcim SA Bucureşti - Sucursala Medgidia (ciment); "Carmeuse Holding" SRL Braşov; "Lafarge Romcim" Tg. Jiu (var); "Mechel Trading Romania"; "Laminate" SA Focşani (laminate din oţel); "Grimm Metal Pulver" Germania (pastă de aluminiu).
• Factorii cu implicaţii negative în activitatea societăţii
Dintre factorii care au exercitat o influenţă negativă asupra rezultatelor societăţii în anul 2004, conducerea societăţii menţionează: fiscalitatea excesivă, continuată şi pe parcursul anului 2004; creşterea preţurilor la principalele materii prime, energie şi combustibil; accentuarea dezechilibrelor la nivel macroeconomic, cu implicaţii negative asupra pieţei de desfacere; pătrunderea pe piaţa internă a unor produse similare cu ale societăţii din import.
• Politica privind protecţia mediului
În legătură cu această importantă problemă, specifică societăţilor din domeniu, domnul Marian Petre Miluţ a afirmat: "< Prefab > SA Bucureşti îşi propune intensificarea preocupărilor privind asigurarea şi menţinerea unui mediu înconjurător la nivelul impus de Standardele Internaţionale şi europene.
Pentru aceasta, s-au stabilit următoarele obiective: implementarea şi certificarea unui sis-tem de management de mediu; identificarea şi ţinerea sub control a aspectelor de mediu, asociate tuturor activităţilor ce se desfăşoară în cadru societăţii, pentru asigurarea conformităţii cu cerinţele legale şi prevenirea poluării prin: minimizarea cantităţilor de deşeuri generate şi gestionarea lor în condiţii de siguranţă atunci cînd apariţia lor nu poate fi evitată; ameliorarea calităţii apelor evacuate din societate; reducerea emisiilor de noxe în atmosferă; reducerea consumului de resurse naturale; asigurarea comunicării politicii către toate părţile interesate, interne şi externe; crearea condiţiilor pentru implementarea, menţinerea şi îmbunătăţirea continuă a sistemului de Management de mediu, prin asigurarea resurselor umane competente şi a resurselor materiale necesare menţinerii politicii de mediu şi îndeplinirea obiectivelor propuse".
În cursul anului 2004, s-a urmărit respectarea cerinţelor legale şi a celor cuprinse în actele normative de reglementare, constatîndu-se acest lucru şi în urma controalelor efectuate de organismele autorizate.
• Obiectivele anului 2005
În ceea ce priveşte principalele obiective ale acestui an, domnul Marian Petre Miluţ a precizat: "Pentru acest an, < Prefab > SA şi-a propus realizarea unei cifre de afaceri de 700 miliarde lei, un profit brut de 51 miliarde lei şi investiţii de 105 miliarde lei, susţinute prin reinvestirea profitului ralizat în 2004 şi accesarea de credite pe termen mediu şi lung".