Două Grand Prix, două premii de aur şi două de bronz pentru aceeaşi campanie publicitară - "Noul Rom", realizată de agenţia McCann Erickson România - au fost decernate la festivalul reclamei de la Cannes, în categorii şi secţiuni diferite: Promo&Activation (secţiunile Cea mai bună lansare/relansare a unui produs şi Mâncare şi produse non-alcoolice), Direct Lions (secţiunile Traffic & Brand Building şi FMCG) şi la categoria PR (secţiunile Cea mai bună relansare respectiv, Bunuri de consum).
Industria noastră de reclamă încă nu poate estima consecinţele acestei recunoaşteri internaţionale.
Până una-alta, voi aproxima eu însumi unele dintre consecinţe.
Campania "Noul Rom" probabil că se încadrează în ceea ce breasla numeşte "shockvertising", adică "reclama care şochează în mod deliberat, tulburând şi ofensându-şi publicul, violând valori sociale şi individuale" (conform unei definiţii comune); McCann Erickson România a conceput o campanie care a pretins că a substituit Tricolorul românesc cu drapelul american de pe ambalajul ciocolatei Rom, "ca să putem fi mândri când mâncăm ciocolata", iar după valul de înjurături primite, a pretins că a glumit şi a revenit la vechiul ambalaj.
Campania a fost preţuită cu argintul la recentele premii "Effie", iar acum la Cannes.
După cum am arătat de curând, în articolul prilejuit de premiile "Effie", campania a încălcat Codul Penal (Ofensă adusă unor însemne, Art. 236: "Orice manifestare prin care se exprimă dispreţ pentru însemnele Româ-niei se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.")
Totuşi, ofensa adusă Tricolorului a rămas nepedepsită.
Dacă băieţii de la McCann Erickson România ar fi fost băgaţi la pârnaie, atunci campania la "Noul Rom" n-ar mai fi fost premiată nici la Cannes, nici de "Effie".
Aşa că prima consecinţă a Cannes-ului este că a premiat lipsa de vlagă a autorităţilor noastre.
A doua, că, de acum încolo, trebuie să ne aşteptăm la reclame pentru droguri, arme şi abuzuri asupra copiilor, sub pretextul că trebuie să avem umor.
A treia este una de acoperire teoretică: definiţia "shockvertising"-ului va trebui completată, incluzând reclama penală.
Ciocolata ROM este un brand deţinut de compania "Kandia Dulce", care, la rândul ei, este deţinută integral de Oryxa Capital, un fond de investiţii despre care s-a spus că a fost creat "recent" şi că ar aparţine familiei Meinl, deţinătoare a "Meinl Bank", unul din foştii acţionari majoritari ai Kandia Excelent.
În 2007, Cadbury a cumpărat 93,2% din Kandia Excelent de la acţionarii majoritari ai firmei la momentul respectiv, "Axis Investments" şi "Meinl Bank", pentru echivalentul a 99,4 milioane de euro (prin două tranzacţii realizate pe "piaţa deal" a Bursei de Valori Bucureşti).
Până în 2010, Kandia a rămas parte din Cadbury România, însă a fost vândută după ce grupul Kraft Fooods a achiziţionat Cadbury pe plan global (preţul tranzacţiei internaţionale a fost de cca. 19 miliarde USD, iar intermediar/consultant a fost Raiffeisen Investment).
Vânzările ciocolatei "Rom", după campania "Noul Rom", sunt "confidenţiale", conform răspunsului primit de la McCann Erickson România.
În schimb, este ştiut că toate companiile din România care au deţinut ciocolata "Rom" s-au înregistrat cu pierderi la Ministerul Finanţelor.
1. BRAVO!!!!
(mesaj trimis de sabina în data de 23.06.2011, 09:01)
Bravo! Bravo! Bravo! articolele dvs pe tema reclamei jegoase pentru ROM m-au razbunat perfect. De cand cu reclama, nu am mai putut manca ciocolata. Rusine sa le fie ca mi-au rapit o bucurie din copilarie. Acu mi-a ramas doar Eugenia.
1.1. O tara de ursuzi (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Cristi în data de 23.06.2011, 09:47)
Nu va suparati pe mine dar am constata in timp ca o parte importanta a populatiei si-a pierdut capacitatea de a intelege anumite glume. Nu tine de intelect cat mai ales din faptul ca au devenit ursuzi si foarte irascibili.
Mi se pare incredibil ca o reclama care in mod evident a fost facuta special in acest fel sa nu fie inteleasa de multa lume...
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2011, 10:05)
Cine este cel care nu intelege?
Cel care plinge la moartea mamei, sau cel care ride ca sa nu fie ursuz?
Cred ca acesta din urma ori este imoral, ori suspect de boli mintale, desi sustine sus si tare ca are umor.
A treia varianta este ca nu intelege...
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2011, 11:26)
Doamnee, mare ti-e gradina!!
1.4. q.e.d. (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de Cristi în data de 23.06.2011, 12:30)
Numai din comparati pe care ati facut-o imi dau seama ca suferiti in mod clar de problema precizata de mine.
A introduce in discutie o ipotetica situatie de deces mi se pare total deplasat si rupt de realitate.
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.4)
(mesaj trimis de geo în data de 23.06.2011, 12:45)
de acord cu cristi. sunt total uimit si scarbit de modul cum unii oameni pot gandi. este pur si simplu dorinta de a comenta cu orice pret indiferent de cat de penibil este punctul de vedere..
1.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.06.2011, 15:17)
Este fortata comparatia mamei cu patria?
1.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de sabina în data de 23.06.2011, 16:27)
draga Cristi, nu ma supar pe tine. imi plac dezbaterile. din pacate nu toate glumele sunt bune. aici sunt de acord cu autorul articolului.
regret ca acest gen de articol de opinie nu prinde la mai multa lume. si inca ceva: toata lumea a inteles reclama. Dar intentia creatorilor nu este o scuza si nu fac fapta mai putin penala.
In cazul meu, reclama nu a avut efectul scontat. Si sunt multi ca mine.
2. fără titlu
(mesaj trimis de cititoare în data de 23.06.2011, 09:40)
Ciocolata Fagaras cu rom ajuta cu brio la depasirea ofensei reprezentate de reclama la ciocolata Rom. Oricum, este salutara pozitia dvs in articol! Ar fi fost de dorit sa regasim articole similare in toata presa din RO!
3. fără titlu
(mesaj trimis de robert în data de 23.06.2011, 11:24)
intelegeti din publicitate la fel de mult cum inteleg eu care este legatura dintre faptul ca o ciocolata si-a schimbat ambalajul cu acuze de ordin penal. sunteti foarte agresiv si nu cred ca este sanatos sa nu aveti un filtru sau o decenta cand folositi informatii pe care le presupuneti. acesta nu este jurnalism. cel putin cuvinte folosite de genul "parnaie" pozitioneaza articolul in zona de buletin de scandal mai mult decat "ziarul oamenilor de afaceri". cam urat
3.1. nu inteleg (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de sabina în data de 23.06.2011, 16:32)
nu este rostul consumatorului sa inteleaga mecanismele din publicitate. Autorul este un consumator ca oricare altul. din punctul meu de vedere, campania este un esec. m-a facut sa nu mai manac ciocolata ROM in semn de protest. ar trebui sa iei aminte nu sa arunci cu noroi, ca sa dai bine la serviciu (evident esti printre autorii reclamei).
4. fără titlu
(mesaj trimis de robert în data de 23.06.2011, 11:29)
intelegeti din publicitate la fel de mult cum inteleg eu care este legatura dintre faptul ca o ciocolata si-a schimbat ambalajul cu acuze de ordin penal. sunteti foarte agresiv si nu cred ca este sanatos sa nu aveti un filtru sau o decenta cand folositi informatii pe care le presupuneti. acesta nu este jurnalism. cel putin cuvinte folosite de genul "parnaie" pozitioneaza articolul in zona de buletin de scandal mai mult decat "ziarul oamenilor de afaceri". cam urat
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de MAKE în data de 23.06.2011, 11:55)
Stimate Robert, intradevar, nu intelegeti problema penala, desi Codul penal este explicit, ca si dispretul la adresa Tricolorului din campania McCann.
Aveti toate elementele sa intelegeti.
Dar nu intelegeti.
Ce sa va fac?
Restul aprecierilor dumneavoastra provine din aceasta incapacitate.
Ce sa va raspund?
4.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de vladimir în data de 23.06.2011, 12:43)
make journalism not crap! ))
4.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de robert în data de 23.06.2011, 12:49)
doamne dumnezeule... ok domnule MAKE. m-ati convins. nu aveti nici o noima. e greu pentru restul dintre noi sa tinem pasul cu firul gandirii dumneavoastra :)
4.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de sabina în data de 23.06.2011, 16:36)
e nu intelege...ba intelege f bine da adevarul doare. au facut o reclama penala si acu tre sa combata aici pe site ca sa para ca-i doare in cot. premiile alea sunt penibile. poate le-au luat si pentru ca BURSA a creat aceasta dezbatere.
5. fără titlu
(mesaj trimis de C.V. Tudor în data de 23.06.2011, 12:06)
Bravo Domne
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de N. Ceausescu în data de 23.06.2011, 12:22)
Da, bravo!!!
5.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de Basescu, Traian în data de 23.06.2011, 12:31)
Daca nu abdica regele, nu se intampla una ca asta
5.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.2)
(mesaj trimis de PCR în data de 23.06.2011, 12:47)
Asa le trebuie!! Puscarie!! Au patat imaginea neamului. vai vai vai
6. fără titlu
(mesaj trimis de Anonimul Inteligent în data de 23.06.2011, 12:32)
Cel mai stupid articol. Sa va fier rusine!
7. Florian Goldstein e un retardat
(mesaj trimis de Andrei în data de 23.06.2011, 13:09)
da-ti demisia prietene. nu stii interpreta nimic, esti doar inca un hater invidios, dornic sa socheze.
ai reusit! prin prostie ;)
7.1. OK (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de MAKE în data de 23.06.2011, 13:28)
Admit.
Este o insulta personala.
No problem.
Ceea ce nu admit este insulta nationala.
7.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.1)
(mesaj trimis de Mihai Viteazu în data de 23.06.2011, 14:45)
Bravo Domne asa.
7.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de sabina în data de 23.06.2011, 16:40)
dupa cum vorbesti si scrii banuiesc ca esti un trepadus de 2 lei din agentiile de publicitate. Daca am dreptate, ma bucur ca am ocazia sa-ti vorbesc direct ca sa afli ce gandeste un consumator.
Daca asta e reactia ta la articol (o jignire personala pentru MAKE) atunci ce pretentii sa am de la reclamele pe care le faci! Retardate cap coada!
7.4. OK (răspuns la opinia nr. 7.1)
(mesaj trimis de maresalul în data de 23.06.2011, 18:26)
Insulta nationala? Nu am vazut ca se vorbeste undeva de Israel!
7.5. OK (răspuns la opinia nr. 7.1)
(mesaj trimis de maresalul în data de 23.06.2011, 18:28)
Insulta nationala? Nu am vazut ca se vorbeste undeva de Israel!
8. Rom - reclama facuta sa fie premiata nu sa vinda
(mesaj trimis de Culture Pub în data de 23.06.2011, 13:52)
Hallo , ROM este o reclama facuta special sa mearga la competitii sa socheze si sa fie premiata nu sa vinda produsul... si a reusit!!!
Cu acordul clientului sau nu necesar.....
best
CULTURE PUB
8.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de maria în data de 23.06.2011, 14:09)
auzi, ce tiraj are bursa? ce retur? o citeste cineva? e prima oara cand vad un articol de la voi si m-am convins :)
8.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8.1)
(mesaj trimis de sabina în data de 23.06.2011, 16:43)
du-te si te culca! nu asta e subiectul dezbaterii. Dupa reactia celor ca tine inseamna ca articolul a usturat acolo unde trebuie. Pacat de banii clientilor care v-au platit. Cred ca acu si-au dat seama cit de dobitoci sunt...
8.3. fireste... (răspuns la opinia nr. 8.2)
(mesaj trimis de cristina în data de 23.06.2011, 17:57)
.... orice client s-ar simti jignit sa aprobe o reclama care ia cannes-ul :))) poate cineva a uitat sa-si ia rudotelul zilele astea :)
8.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8.3)
(mesaj trimis de cristina în data de 23.06.2011, 18:04)
si apropos: multumesc pentru comentariul cu "poate le-au luat si pentru ca BURSA a creat aceasta dezbatere". de mult nu am mai ras atat :) pe de alta parte, e nasol sa vezi ca presupunerile tale sumbre in privinta inteligentei consumatorilor sunt depasite in halul asta.
9. Faceti o confuzie, domnule :)
(mesaj trimis de Robert în data de 24.06.2011, 10:49)
Inteleg din articol ca ciocolata Rom e un insemn national. Gresit :)))))) Nici macar in Elvetia nu e :)))))))))))). Articolul e slab, logica de care dati dovada si mai slaba :)))))))))). Pacat.