Premii la Cannes pentru reclamă românească penală

FLORIAN GOLDSTEIN
Ziarul BURSA #Media-Advertising / 23 iunie 2011

Premii la Cannes pentru reclamă românească penală

Două Grand Prix, două premii de aur şi două de bronz pentru aceeaşi campanie publicitară - "Noul Rom", realizată de agenţia McCann Erickson România - au fost decernate la festivalul reclamei de la Cannes, în categorii şi secţiuni diferite: Promo&Activation (secţiunile Cea mai bună lansare/relansare a unui produs şi Mâncare şi produse non-alcoolice), Direct Lions (secţiunile Traffic & Brand Building şi FMCG) şi la categoria PR (secţiunile Cea mai bună relansare respectiv, Bunuri de consum).

Industria noastră de reclamă încă nu poate estima consecinţele acestei recunoaşteri internaţionale.

Până una-alta, voi aproxima eu însumi unele dintre consecinţe.

Campania "Noul Rom" probabil că se încadrează în ceea ce breasla numeşte "shockvertising", adică "reclama care şochează în mod deliberat, tulburând şi ofensându-şi publicul, violând valori sociale şi individuale" (conform unei definiţii comune); McCann Erickson România a conceput o campanie care a pretins că a substituit Tricolorul românesc cu drapelul american de pe ambalajul ciocolatei Rom, "ca să putem fi mândri când mâncăm ciocolata", iar după valul de înjurături primite, a pretins că a glumit şi a revenit la vechiul ambalaj.

Campania a fost preţuită cu argintul la recentele premii "Effie", iar acum la Cannes.

După cum am arătat de curând, în articolul prilejuit de premiile "Effie", campania a încălcat Codul Penal (Ofensă adusă unor însemne, Art. 236: "Orice manifestare prin care se exprimă dispreţ pentru însemnele Româ-niei se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.")

Totuşi, ofensa adusă Tricolorului a rămas nepedepsită.

Dacă băieţii de la McCann Erickson România ar fi fost băgaţi la pârnaie, atunci campania la "Noul Rom" n-ar mai fi fost premiată nici la Cannes, nici de "Effie".

Aşa că prima consecinţă a Cannes-ului este că a premiat lipsa de vlagă a autorităţilor noastre.

A doua, că, de acum încolo, trebuie să ne aşteptăm la reclame pentru droguri, arme şi abuzuri asupra copiilor, sub pretextul că trebuie să avem umor.

A treia este una de acoperire teoretică: definiţia "shockvertising"-ului va trebui completată, incluzând reclama penală.

Ciocolata ROM este un brand deţinut de compania "Kandia Dulce", care, la rândul ei, este deţinută integral de Oryxa Capital, un fond de investiţii despre care s-a spus că a fost creat "recent" şi că ar aparţine familiei Meinl, deţinătoare a "Meinl Bank", unul din foştii acţionari majoritari ai Kandia Excelent.

În 2007, Cadbury a cumpărat 93,2% din Kandia Excelent de la acţionarii majoritari ai firmei la momentul respectiv, "Axis Investments" şi "Meinl Bank", pentru echivalentul a 99,4 milioane de euro (prin două tranzacţii realizate pe "piaţa deal" a Bursei de Valori Bucureşti).

Până în 2010, Kandia a rămas parte din Cadbury România, însă a fost vândută după ce grupul Kraft Fooods a achiziţionat Cadbury pe plan global (preţul tranzacţiei internaţionale a fost de cca. 19 miliarde USD, iar intermediar/consultant a fost Raiffeisen Investment).

Vânzările ciocolatei "Rom", după campania "Noul Rom", sunt "confidenţiale", conform răspunsului primit de la McCann Erickson România.

În schimb, este ştiut că toate companiile din România care au deţinut ciocolata "Rom" s-au înregistrat cu pierderi la Ministerul Finanţelor.

Opinia Cititorului ( 33 )

  1. Bravo! Bravo! Bravo! articolele dvs pe tema reclamei jegoase pentru ROM m-au razbunat perfect. De cand cu reclama, nu am mai putut manca ciocolata. Rusine sa le fie ca mi-au rapit o bucurie din copilarie. Acu mi-a ramas doar Eugenia.

    1. Nu va suparati pe mine dar am constata in timp ca o parte importanta a populatiei si-a pierdut capacitatea de a intelege anumite glume. Nu tine de intelect cat mai ales din faptul ca au devenit ursuzi si foarte irascibili.

      Mi se pare incredibil ca o reclama care in mod evident a fost facuta special in acest fel sa nu fie inteleasa de multa lume...  

      Cine este cel care nu intelege?

      Cel care plinge la moartea mamei, sau cel care ride ca sa nu fie ursuz? 

      Cred ca acesta din urma ori este imoral, ori suspect de boli mintale, desi sustine sus si tare ca are umor.

      A treia varianta este ca nu intelege... 

      Doamnee, mare ti-e gradina!!

      Numai din comparati pe care ati facut-o imi dau seama ca suferiti in mod clar de problema precizata de mine.

      A introduce in discutie o ipotetica situatie de deces mi se pare total deplasat si rupt de realitate. 

      de acord cu cristi. sunt total uimit si scarbit de modul cum unii oameni pot gandi. este pur si simplu dorinta de a comenta cu orice pret indiferent de cat de penibil este punctul de vedere..

      Este fortata comparatia mamei cu patria?

      draga Cristi, nu ma supar pe tine. imi plac dezbaterile. din pacate nu toate glumele sunt bune. aici sunt de acord cu autorul articolului.

      regret ca acest gen de articol de opinie nu prinde la mai multa lume. si inca ceva: toata lumea a inteles reclama. Dar intentia creatorilor nu este o scuza si nu fac fapta mai putin penala. 

      In cazul meu, reclama nu a avut efectul scontat. Si sunt multi ca mine.

    Ciocolata Fagaras cu rom ajuta cu brio la depasirea ofensei reprezentate de reclama la ciocolata Rom. Oricum, este salutara pozitia dvs in articol! Ar fi fost de dorit sa regasim articole similare in toata presa din RO!

    intelegeti din publicitate la fel de mult cum inteleg eu care este legatura dintre faptul ca o ciocolata si-a schimbat ambalajul cu acuze de ordin penal. sunteti foarte agresiv si nu cred ca este sanatos sa nu aveti un filtru sau o decenta cand folositi informatii pe care le presupuneti. acesta nu este jurnalism. cel putin cuvinte folosite de genul "parnaie" pozitioneaza articolul in zona de buletin de scandal mai mult decat "ziarul oamenilor de afaceri". cam urat

    1. nu este rostul consumatorului sa inteleaga mecanismele din publicitate. Autorul este un consumator ca oricare altul. din punctul meu de vedere, campania este un esec. m-a facut sa nu mai manac ciocolata ROM in semn de protest. ar trebui sa iei aminte nu sa arunci cu noroi, ca sa dai bine la serviciu (evident esti printre autorii reclamei).

    intelegeti din publicitate la fel de mult cum inteleg eu care este legatura dintre faptul ca o ciocolata si-a schimbat ambalajul cu acuze de ordin penal. sunteti foarte agresiv si nu cred ca este sanatos sa nu aveti un filtru sau o decenta cand folositi informatii pe care le presupuneti. acesta nu este jurnalism. cel putin cuvinte folosite de genul "parnaie" pozitioneaza articolul in zona de buletin de scandal mai mult decat "ziarul oamenilor de afaceri". cam urat

    1. Stimate Robert, intradevar, nu intelegeti problema penala, desi Codul penal este explicit, ca si dispretul la adresa Tricolorului din campania McCann.

      Aveti toate elementele sa intelegeti. 

      Dar nu intelegeti. 

      Ce sa va fac? 

      Restul aprecierilor dumneavoastra provine din aceasta incapacitate.

      Ce sa va raspund? 

      make journalism not crap! ))

      doamne dumnezeule... ok domnule MAKE. m-ati convins. nu aveti nici o noima. e greu pentru restul dintre noi sa tinem pasul cu firul gandirii dumneavoastra :)

      e nu intelege...ba intelege f bine da adevarul doare. au facut o reclama penala si acu tre sa combata aici pe site ca sa para ca-i doare in cot. premiile alea sunt penibile. poate le-au luat si pentru ca BURSA a creat aceasta dezbatere.

    Bravo Domne

    1. Da, bravo!!!

      Daca nu abdica regele, nu se intampla una ca asta

      Asa le trebuie!! Puscarie!! Au patat imaginea neamului. vai vai vai

    Cel mai stupid articol. Sa va fier rusine!

    da-ti demisia prietene. nu stii interpreta nimic, esti doar inca un hater invidios, dornic sa socheze.

    ai reusit! prin prostie ;) 

    1. Admit.

      Este o insulta personala. 

      No problem.

      Ceea ce nu admit este insulta nationala. 

      Bravo Domne asa.

      dupa cum vorbesti si scrii banuiesc ca esti un trepadus de 2 lei din agentiile de publicitate. Daca am dreptate, ma bucur ca am ocazia sa-ti vorbesc direct ca sa afli ce gandeste un consumator.

      Daca asta e reactia ta la articol (o jignire personala pentru MAKE) atunci ce pretentii sa am de la reclamele pe care le faci! Retardate cap coada! 

      Insulta nationala? Nu am vazut ca se vorbeste undeva de Israel!

      Insulta nationala? Nu am vazut ca se vorbeste undeva de Israel!

    Hallo , ROM este o reclama facuta special sa mearga la competitii sa socheze si sa fie premiata nu sa vinda produsul... si a reusit!!!

    Cu acordul clientului sau nu necesar..... 

    best

    CULTURE PUB 

    1. auzi, ce tiraj are bursa? ce retur? o citeste cineva? e prima oara cand vad un articol de la voi si m-am convins :)

      du-te si te culca! nu asta e subiectul dezbaterii. Dupa reactia celor ca tine inseamna ca articolul a usturat acolo unde trebuie. Pacat de banii clientilor care v-au platit. Cred ca acu si-au dat seama cit de dobitoci sunt...

      .... orice client s-ar simti jignit sa aprobe o reclama care ia cannes-ul :))) poate cineva a uitat sa-si ia rudotelul zilele astea :)

      si apropos: multumesc pentru comentariul cu "poate le-au luat si pentru ca BURSA a creat aceasta dezbatere". de mult nu am mai ras atat :) pe de alta parte, e nasol sa vezi ca presupunerile tale sumbre in privinta inteligentei consumatorilor sunt depasite in halul asta.

    Inteleg din articol ca ciocolata Rom e un insemn national. Gresit :)))))) Nici macar in Elvetia nu e :)))))))))))). Articolul e slab, logica de care dati dovada si mai slaba :)))))))))). Pacat.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
IBC SOLAR
rpia.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

27 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9760
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4612
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2832
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9711
Gram de aur (XAU)Gram de aur382.0804

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
energyexpo.ro
cnipmmr.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb