Preşedintele Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Mircea Ursache, a declarat, ieri, la Craiova, că "datoriile istorice" ale societăţii Avioane nu trebuie să fie preluate de Alenia Aeronautica în cazul în care compania italiană va prelua fabrica din Craiova.
"Nimănui nu i se poate pune în cârcă un rucsac încărcat cu pietre. Putem să îi dăm o unitate cu nişte pretenţii pe care le avem ca el să dezvolte activitatea aici, să păstreze locurile de muncă, să nu deturneze obiectul de activitate de aici. Asta putem face. Dar să-i punem în spate datorii, este de departe o eroare. Sigur că ştergerea acestor datorii reprezintă un proces care presupune notificare la Comisia Europeană. Sunt convins că lobby-ul pe care o să îl facem şi cu motive economice solide vom putea obţine, prin demersul Consiliului Concurenţei, un aviz favorabil, astfel încât privatizarea să se facă la intersecţia cererii cu ofertă ca preţ, fără a împovăra cumpărătorul cu datoriile istorice ale societăţii", a afirmat Mircea Ursache, citat de NewsIn.
Preşedintele AVAS a mai spus că în timpul negocierilor cu Alenia Aeronautica se va discuta volumul investiţional pe care va trebui să îl atingă această societate la Craiova. De asemenea, pactul social va fi negociat de sindicat cu reprezentanţii societăţii care va cumpăra Fabrica de Avioane Craiova.
Mircea Ursache a menţionat că, începând cu a doua săptămână din luna iunie, vor începe negocierile cu firma italiană Alenia Aeronautica. "Sper că până la sfârşitul lunii iunie să semnăm, în cadrul unei festivităţi, contractul de privatizare. Uzina, aşa cum am văzut-o eu, comparând-o cu multe unităţi pe care le-am văzut, trebuie să vă spun că ea se prezintă într-un standard corespunzător, care nu are nevoie, sub aspectul reconstrucţiei, de un efort foarte mare. Ca atare, cumpărătorul se poate concentra preponderent pe investiţia tehnologică", a subliniat Mircea Ursache.
Preşedintele AVAS a vizitat fabrica de avioane din Craiova ieri după-amiază, la invitaţia reprezentanţilor Sindicatului Liber Avioane Craiova. "Noi am vrut să îi arătăm domnului preşedinte de ce noi suntem atât de patetici, cum ne spun alţii, dar noi ne luptăm pentru supravieţuirea fabricii, pentru salvarea locurilor de muncă şi a salariaţilor. Sper ca ajutorul domnului Ursache să fie şi în continuare foarte mare pentru noi. Eu sper ca privatizarea Avioane Craiova să se consfinţească mai repede, astfel încât să mai găsească în curtea fabricii salariaţi", a afirmat Victor Peţa, liderul Sindicatului Liber Avioane Craiova.
Preşedintele AVAS a vizitat secţiile în care, în prezent, mai lucrează doar 150 de salariaţi din cei 600 pe care îi mai are fabrica de la Craiova, dar a avut ocazia să se urce în cabina unui avion IAR 99 Şoim produs la Craiova.
"Pe drum, mi se explica cum a fost Avioane Craiova înainte de 1989. Înainte de "89 nu este un criteriu de comparaţie. Atunci nu exista rata profitabilităţii, rata rentabilităţii, exista angajarea personalului, exista dorinţa de a ne prezenta undeva afară foarte frumos. Astăzi, nici un agent economic nu îşi mai poate permite să ţină nici 20.000 de salariaţi, nici să lucreze în pierdere, şi ca atare comparaţii cu "89 nu îşi au rostul. Însă ne putem compara cu societăţi similare din Occident", a afirmat Mircea Ursache.
Preşedintele AVAS a declarat că autorităţile statului nu îşi doresc ca uzina de avioane de la Craiova să se închidă. "Astăzi noi facem un transfer de la stat la privat prin care noi vrem să ne asigurăm că activitatea de aici continuă, acest lucru este fundamental pentru noi. Nu vrem să se închidă această uzină. Vrem să rămânem în continuare pe piaţa din acest domeniu, fie că e vorba de mentenanţă, de producţie de piese uşoare pentru industria aeronautică", a mai precizat preşedintele AVAS.