Din cauza existenţei unui oligopol în piaţa de echilibrare din energie, care impune preţuri din ce în ce mai mari, o parte importantă din furnizorii de energie şi-ar putea închide porţile în următoarele trei luni, dacă Guvernul, Ministerul Energiei sau autoritatea de reglementare - ANRE - nu vor lua imediat o serie de măsuri menite să atenueze explozia preţurilor din această piaţă, au susţinut reprezentanţii Asociaţiei Furnizorilor din Energie din România (AFEER), în cadrul unei întâlniri informale pe care au avut-o ieri cu reprezentanţii mass-media.
Laurenţiu Urluescu, preşedintele AFEER, a declarat: "Ţin să precizez că furnizorii nu au niciun rol în tranzacţiile cu produse de echilibrare pe piaţa de echilibrare; ei nu sunt furnizori de servicii de echilibrare pe această piaţă, nu transmit niciun fel de oferte. Pe această piaţă tranzacţionează doar operatorul pieţei de echilibrare, respectiv Transelectrica S.A., unii dintre producătorii de energie electrică şi posesorii capacităţilor de stocare calificate. Furnizorii doar transmit operatorului acestei pieţe consumurile prognozate şi în final decontează costurile cu echilibrarea sistemului. Potrivit celor mai recente date publicate de către Transelectrica, energia tranzacţionată pe piaţa de echilibrare a scăzut de exemplu, în luna martie 2024 ca procent din consumul total la 3%, faţă de 3,7% în aceeaşi lună a anului 2023. Ca volum, scăderea este de la 172 MWh la 142 MWh. Această scădere cu peste 20% arată că a fost o îmbunătăţire semnificativă a prognozelor tuturor participanţilor la piaţă. Îngrijorător este că, deşi volumul a scăzut, preţurile plătite au crescut de la o medie de aproximativ 400 lei/MWh în anul 2023, la peste 2000 lei/MWh în 2024, cu maxime ce au depăşit şi 15.000 lei/MWh. Astfel, deşi prognozele lor au avut în acest an un grad de acurateţe mai mare, furnizorii sunt cei care suportă pierderile cauzate de creşterile exorbitante ale preţurilor. Cauzele acestor creşteri de preţ pe piaţa de echilibrare trebuie lămurite de autorităţi împreună cu producătorii de energie electrică participanţi la această piaţă şi cu Transelectrica".
Domnia sa a precizat că, de la 1 iulie, situaţia se agravează, deoarece, pe baza noilor criterii de calificare, numărul companiilor care stabilesc preţurile din piaţa de echilibrare se reduce considerabil şi a avertizat că, dacă autorităţile nu iau rapid măsuri privind preţurile de echilibrare, s-ar putea ca mulţi furnizori să dispară din piaţa de energie.
Preşedintele AFEER a arătat: "ANRE a refuzat plafonarea acestor preţuri şi ne-a trimis la Transelectrica ca să declare stare de alertă şi să plafoneze, ceea ce e greu de făcut în condiţiile în care vorbim despre o companie listată la bursă. Noi, ca furnizori, nu putem să plătim preţuri de echilibrare 7000 lei sau 5000 lei pe MWh. Deocamdată suntem obligaţi de prevederile OUG 27/2022 să plătim. Dar, când actul normativ respectiv nu va mai fi aplicat, pierderile rezultate din respectivele preţuri de echilibrare vor ajunge în factura finală".
Situaşia este dramatică ţinând cont de faptul că ultimul preţ de echilibrare datează din 1 iulie 2024, iar furnizorii nu ştiu ce facturi de echilibrare vor fi nevoiţi să achite pe luna în curs şi, mai ales, la ce preţuri vor fi calculate facturile respective. Chiar dacă au o idee despre volumele pe care le-au avut până la 1 iulie, în lipsa preţului pe fiecare zi, sunt nevoiţi să aştepte facturile din 15 august pentru a constata care sunt noile pierderi ce trebuie achitate.
Cristian Culea, membru al Consiliului Director al AFEER a afirmat: "În luna iulie zburăm cu ditamai avionul fără radar privind aceste preţuri, pentru că Transelectrica până la ora actuală nu a publicat nicio dată referitoare la preţurile estimate de dezechilibre şi nici preţurile marginale la care s-a închis sistemul. Ceea ce pot să spun este că explozia de preţuri din ultimele zile impactează, pentru că un preţ de 3500 lei MWH nu este chiar cuşer pentru noi. (...) Echilibrarea o să o aflăm probabil în august, pentru că deocamdată din 1 iulie ora 7 dimineaţă până acum nu avem nicio cifră: nici cantităţi, nici preţuri de echilibrare. Vom afla pe 15 august ce plătim dezechilibre pe iunie. Până pe 15 august suntem blind total".
• Pregătiri pentru re-liberalizarea pieţei de energie
Reprezentanţii AFEER mai solicită autorităţilor să demareze urgent pregătirile pentru re-liberalizarea preţurilor la energie electrică şi gaze naturale.
Laurenţiu Urluescu a declarat: "Crizele mondiale, începute odată cu pandemia de coronavirus - sanitară, economică, energetică şi geo-politică - au determinat autorităţile române să ia măsuri excepţionale. În domeniul energetic, aceste măsuri au avut ca efect plafonarea/compensarea facturilor la energie electrică şi gaze naturale. Legislaţia în acest sens se aplică până la 31 martie 2025. Ceea ce înseamnă că, peste numai câteva luni, această restricţie în sectorul energetic va fi ridicată. Pentru a nu crea haos în piaţă, solicităm autorităţilor demararea pregătirilor privind re-liberalizarea preţurilor la energie electrică şi gaze naturale, astfel încât aceasta să se desfăşoare lin, calm, dând posibilitatea economiei, dar şi oamenilor, să se re-adapteze. Numai aşa vom putea beneficia cu toţii de preţuri corecte la energie şi gaze".
Potrivit legislaţiei, consumatorii casnici şi industriali beneficiază de energie electrică la preţuri de maxim 1.300 lei/MWh, care includ toate componentele (tarifele de reţele, certificate verzi, bonus de cogenerare, accize, TVA). Plafonarea/compensarea facturilor de la bugetul de stat se realizează în două etape: în prima etapă, furnizorii plătesc din banii proprii către producători, transportatori, distribuitori şi bugetul de stat (TVA şi accize) diferenţa între preţul final plătit de consumatori şi cel al pieţei. În etapa a doua, furnizorilor le sunt decontate de la buget sumele cheltuite pentru statul român.
Preşedintele AFEER a precizat: "Toate aceste prevederi creează furnizorilor îngrijorări în plus! Pe de o parte, avem sume nedecontate încă de anul trecut, iar pe de alta OUG 32/2024 stabileşte la 700 lei/MWh valoarea maximă a preţului mediu ponderat al energiei electrice la care ANRE calculează sumele de decontat de la bugetul de stat; un plafon artificial introdus fără o analiză corectă a volatilităţii preţului din piaţă. In plus, ne temem că fondul de Solidaritate şi cel de Tranziţie Energetică, care a fost alimentat prin supra-taxarea producătorilor atunci când preţurile au fost foarte mari şi din care s-au făcut până acum rambursările, nu vor mai fi alimentate suficient pentru decontarea sumelor cheltuite de furnizori pentru susţinerea schemelor de plafonare/compensare introduse de autorităţi. Toate acestea ne crează expuneri mari la riscul de a nu putea recupera la timp sumele cu care furnizorii suportă schema de ajutor a consumatorilor", mai spune preşedintele AFEER.
În prezent, din cauza condiţiilor meteorologice, cu coduri roşii de caniculă, consumul de energie electrică a ajuns la cote foarte înalte, nu numai în România, ci în toată zona, ceea ce a condus la creşterea preţurilor pe pieţele spot. Prelungirea acestei sitaţii poate avea efecte asupra facturilor consumatorilor, asupra furnizorilor şi asupra bugetului de stat, prin aplicarea legislaţiei privind plafonarea/compensarea facturilor.
• AFEER solicită crearea unei pieţe pentru garanţii de origine
În schimb, producătorii, cel puţin cei regenerabili, ar putea să-şi recupereze investitiile, prin înfiinţarea unei pieţe voluntare a garanţiilor de origine, având în vedere cererea tot mai mare datorată extinderii politicilor ESG ale consumatorilor finali industriali. ESG (Environmental, Social and Governance) reprezintă aplicarea unor practici sustenabile de afaceri în contextul criteriilor de Mediu, Sociale şi de Guvernare, care sunt recunoscute şi la nivel internaţional.
ANRE emite o garanţie de origine pentru fiecare megawatt oră produs din surse regenerabile de energie. În România, în prezent, aceste garanţii de origine se transferă de furnizor, clientului său final, la solicitarea acestuia, odată cu energia electrică vândută. Furnizorul nu poate transfera unui client final doar garanţia de origine, fără să-i şi furnizeze energia electrică aferentă acesteia.
Laurenţiu Urluescu a spus: "Dacă un consumator nu are, deocamdată, nevoie de garanţii de origine, acestea se pierd. Practic, se emit degeaba! În schimb, alţi consumatori, care au nevoie de astfel de garanţii, nu le pot achiziţiona. Atragem atenţia că, deşi există cerere tot mai mare, metoda actuală de transfer este ineficientă şi provoacă blocaje şi lipsuri. De aceea solicităm creerea unei pieţe functionale pentru aceste garanţii de origine, astfel încât acestea să poată fi transferate independent de energia electrică, la fel cum există în celelalte ţări din UE".
Înfiinţată în anul 2006, AFEER cuprinde, în prezent, un număr de 44 de membri, furnizori şi traderi licenţiaţi şi activi pe piaţa de energie electrică şi/sau de gaze naturale, care asigură furnizarea energiei atât către consumatori persoane fizice, cât şi către IMM-uri şi consumatori din toate categoriile de agenţi economici care activează în România, cu o cotă de piaţă de circa 85% din consumul final de electricitate şi 85% din consumul final de gaze naturale.