Reporter: Cum evoluează piaţa comertului de IT şi electronice într-o lume care se îndreaptă în ritm alert către robotizare în majoritatea domeniilor?
Dragoş Sîrbu: Retailul electro-IT evoluează continuu şi se adaptează la nevoile de automatizare şi eficientizare a activităţii din tot mai multe domenii - de la producţie la retail, de la nevoi casnice la sarcini profesionale sau hobby-uri. Observăm o integrare tot mai mare a componentelor AI în produsele recent lansate, în special în cazul telefoanelor, laptopurilor, televizoarelor sau electrocasnicelor. Consumatorii sunt mai deschişi să adopte tehnologii avansate, iar noi ne adaptăm constant portofoliul de produse ca să le oferim acces la aceste inovaţii.
Reporter: Cum caracterizaţi cererea, în contextul actual? Este din ce în ce mai orientată catre tehnologie?
Dragoş Sîrbu: Consumatorul este, în primul rând, mult mai raţional în alegerea cheltuielilor decât în ultimii ani. Dacă un produs este eficient, îi uşurează sarcinile zilnice, îi îmbunătăţeşte viaţa şi aduce plus valoare - iar produsele inteligente deseori reuşesc să facă asta -, atunci are şanse mari să fie ales. Gadgeturile personale, televizoarele şi electrocasnicele mari sunt segmentele în care consumatorii caută cel mai mult performanţă tehnologică şi funcţii avansate.
Reporter: Ce se cumpără cel mai mult în această perioadă?
Dragoş Sîrbu: Fiind în plină campanie de Black Friday, toate categoriile de produse sunt mai căutate în această perioadă. Cum spuneam, consumatorul este raţional şi îşi planifică atent cheltuielile, astfel că, în perioada cu cele mai mari reduceri din an, ne aşteptăm ca vedetele să fie produsele care presupun investiţii medii sau mari, precum electrocasnicele mari, televizoarele, smartphone-urile de ultimă generaţie. Produsele de gaming sunt, în continuare, foarte căutate, la fel şi electrocasnicele care aduc un plus de confort, precum aspiratoarele robot, purificatoarele sau uscătoarele de rufe.
Reporter: Ce recomandaţi unui client care doreşte să aibă o casă inteligentă?
Dragoş Sîrbu: Îi recomand să înceapă cu elementele esenţiale care aduc confort şi eficienţă imediată. Sisteme precum iluminatul inteligent, termostatele accesate de la distanţă, aspiratoarele robot controlate prin smartphone sau prizele inteligente reprezintă o bună introducere în universul smart home. Odată ce integrează aceste sisteme, poate să adauge şi alte dispozitive, precum electrocasnicele mari. Este important să aleagă produse compatibile sau, ideal, produse de acelaşi brand, pentru o experienţă interconectată optimă.
Reporter: În ce măsură noile produse IT şi electronice înglobează Inteligenţa Artificială sau presupun utilizarea AI?
Dragoş Sîrbu: Produsele electro-IT recent lansate integrează din ce în ce mai mult Inteligenţa Artificială pentru o experienţă mai intuitivă şi personalizată, dar şi pentru îmbunătăţirea costurilor de producţie. De la smartphone-uri cu funcţii avansate de recunoaştere facială şi optimizare a performanţei, până la televizoare cu o calitate de top a imaginii şi a sunetului, recomandări de aplicaţii, platforme şi conţinut potrivite profilurilor şi control vocal, inteligenţa artificială este tot mai prezentă. Electrocasnicele inteligente, precum aspiratoarele robot sau purificatoarele de aer, folosesc AI ca să se adapteze la preferinţele utilizatorilor, să crească eficienţa şi confortul sau chiar să "facă treabă" în baza comenzilor de la distanţă sau a programărilor inteligente.
Reporter: Care este profilul cumparatorului Flanco?
Dragoş Sîrbu: Comportamentul cumpărătorului Flanco a trecut prin schimbări importante în ultimii zece ani, foarte strâns legate de circumstanţele economice şi geopolitice. Până în 2019, clientul era concentrat pe "experienţa de cumpărare", era dispus să consume şi să experimenteze lucruri noi, fie că avea sau nu nevoie de ele.
În pandemie, cu toţii am cumpărat produse moderne, sofisticate, scumpe, ca să aducem mai mult confort în mediul restrâns al casei în care ne desfăşuram, de nevoie, toate activităţile. Cumpărăturile pentru casă erau, practic, o formă de terapie.
La ieşirea din pandemie, am avut parte de noi provocări - războiul de la graniţă şi criza energetică -, ce au dus la un consum polarizant. Pe de o parte, clienţii alegeau produse foarte ieftine, în special în cazul electrocasnicelor (vacanţele au înlocuit investiţiile în casă). Pe de altă parte, în cazul telefoanelor şi al produselor pentru sporirea confortului (gaming, maşini de cafea, aspiratoare robot), se orientau mai degrabă spre modelele foarte scumpe.
Din 2024, vedem începutul unui alt comportament de consum: cel raţional, în care, deşi nu ducem neapărat lipsă de bani, suntem foarte chibzuiţi cu modul în care îi cheltuim. Raţionalul depăşeşte cu mult emoţia.
Reporter: Ce lipsuri are piaţa pe care activaţi şi care consideraţi că sunt perspectivele domeniului?
Dragoş Sîrbu: Piaţa noastră este strâns legată de producţie şi de lanţurile de aprovizionare, vulnerabile la contextul geopolitic şi la creşterea costurilor materiilor prime. Războiul din Ucraina suprapus cu criza energetică are, în continuare, un impact vizibil asupra pieţei locale. Volatilitatea economică, deciziile autorităţilor privind taxele şi reformele şi schimbările rapide ale preferinţelor consumatorilor sunt alte provocări la care trebuie să găsim rapid noi soluţii.
În acelaşi timp, perspectivele domeniului sunt promiţătoare, având în vedere interesul tot mai crescut pentru tehnologie, case inteligente şi produse care integrează inteligenţa artificială pentru a ne îmbunătăţi vieţile.
Reporter: Ce investiţii derulaţi în această perioadă?
Dragoş Sîrbu: Principala noastră investiţie este în magazinele reţelei. Ne-am propus ca în următorii trei ani să implementăm noua identitate Flanco Smart Discounter în toate locaţiile noastre. Avem deja zece magazine Smart Discounter, în centre comerciale principale, iar până la finalul anului planificăm alte patru deschideri în oraşe mari din ţară. În 2025 şi 2026 vom extinde procesul la alte 50 de magazine/an.
De asemenea, urmărim oportunităţi pentru achiziţionarea de proprietăţi de tip greenfield, în 20 de oraşe medii şi mari din ţară, în completarea celor două proiecte de real estate din Braşov şi Botoşani.
O altă parte a bugetului de investiţii o alocăm dezvoltării flanco.ro şi aplicaţiei mobile Flanco Buzz, pe care o vom lansa până la finalul anului.
Reporter: În ce proporţie cererea vine pe canale online?
Dragoş Sîrbu: Deşi pandemia ne-a obişnuit cu cumpărăturile online, în ultimii ani clientul şi-a dorit să se reîntoarcă în magazin, să vadă, să atingă, să testeze produsul. Chiar şi aşa, cu siguranţă există o evoluţie constantă, mai echilibrată, a online-ului. În prezent, ponderea cumpărăturilor online ajunge la aproximativ 15-20% din vânzările noastre.
Reporter: Cu ce cifră de afaceri aţi încheiat primul semestru al acestui an şi ce estimaţi pentru întreg anul în curs?
Dragoş Sîrbu: 2024 este un an de creştere. Am încheiat primele şapte luni cu o valoare a vânzărilor de 650 milioane de lei, mai mult cu 14% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior. Ne aşteptăm ca, pentru întregul an, creşterea să fie mai ridicată, sezonul toamnă-iarnă fiind cel mai important în industria noastră.
Reporter: Ce strategie aţi abordat pentru a depăşi dificultăţile macro-economice pe care le traversăm - inflaţie mare, dobânzi crescute, crize energetice?
Dragoş Sîrbu: Anul acesta sărbătorim 30 de ani de existenţă, timp în care Flanco a depăşit nenumărate crize şi a continuat mai puternic decât era înainte de fiecare obstacol. În prezent, ne aflăm într-o perioadă de reaşezare a identităţii de brand şi de creştere a business-ului. Ne ascultăm clientul şi ne adaptăm noilor sale cerinţe. În acelaşi timp, poziţionarea ca Flanco Smart Discounter este mai mult decât o acţiune punctuală dedicată noului consumator. Este o transformare generală a companiei şi a mindset-ului echipei, către o zonă profund raţională, ca discounter care propune soluţii deştepte clienţilor săi.
Reporter: În ce mod va afectează activitatea situaţia geo-politică din zonă?
Dragoş Sîrbu: Războiul din Ucraina a adus incertitudine şi a crescut preţurile materiilor prime şi ale energiei, ceea ce a influenţat direct costurile noastre operaţionale. Profitul a scăzut, pentru că ne străduim să absorbim o parte din aceste costuri pentru a ne proteja clienţii. Totodată, tensiunile regionale au un impact direct asupra consumatorului, care a devenit mai precaut şi mai atent la preţ. Trăim într-un climat de îngrijorare şi neîncredere, care înseamnă un consum mai redus, reţinere în accesarea instrumentelor de finanţare, amânarea deciziei de cumpărare.
Reporter: Mulţumesc!