• Campaniile publicitare din Europa vor încerca să îi surprindă pe francezi cu turismul rural, pe nemţi cu litoralul, iar pe englezi cu munţii Carpaţi
Trecută în curtea ministrului Miron Mitrea, promovarea turismului românesc va primi o nouă înfăţişare şi bani mai puţini în 2004. Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turis-mului (MTCT) va dispune în acest an de suma de 196,6 miliarde de lei (circa 5 milioane de euro), din care circa 3,5 milioane de euro vor fi cheltuiţi pentru marketing şi promovarea turis-tică. Faţă de anul trecut, cînd turismul a avut un buget de peste 193 miliarde de lei, în acest an fondurile alocate din bugetul de stat promovării turismului sînt mai mici, calculate în termeni reali. Reprezentanţii minis-terului de resort speră să atenueze posibilul efect negativ al reducerii fondurilor printr-o mai înţeleaptă politică de marketing a ofertei turistice româneşti. În opinia ministrului Miron Mitrea, acest lucru se va face în primul rînd prin regîndirea concepţiei clipurilor de promovare a "României mereu surprinzătoare". Pentru început, România va renunţa să promoveze ofertele care au echivalent bine reprezentat pe piaţa ţintită. Astfel, ecranele TV nu vor mai îmbia publicul din Franţa, o ţară cu tradiţii în turis-mul estival de munte şi litoral, să cumpere pachete în staţiunile montane sau de ţărm româneşti. Potrivit ministrului Miron Mitrea, campania din Franţa va ţinti publicul interesat de turismul rural şi cel ecologic. Promovarea diferenţiată, de la ţară la ţară, va fi făcută de o manieră asemănătoare şi pe celelalte pieţe din lume - SUA, Europa (Germania, Benelux, Marea Britanie), Japonia etc.
Litoralul românesc nu a reuşit în ultimii ani să deturneze în mod semnificativ traficul de pe drumurile turistice europene. Oferta etichetată ca medie din punct de vedere al calităţii, al preţurilor practicate şi, cel mai grav, al programelor dis-tractive aferente, nu a reuşit să atragă nici măcar pe nemţi, cunoscuţi de tur-operatorii din toa-tă lumea drept cei mai plictisitori turişti cu putinţă. În acest sens, programele promovate de către ministerul de resort vor pune accent pe turismul rural, ecologic şi cel ecumenic, capitole la care oferta din zonă (exceptînd Grecia în domeniul ecumenic) este încă în formare şi în care ţara nostră are reale şanse să exceleze. Litoralul românesc poate atrage mai mulţi turişti dacă aceştia vor fi informaţi de toate oportunităţile existente din timp (turism rural, ecumenic etc.). În acest sens, MTCT va intensifica activitatea de informare a turiştilor străini, utilizînd instrumente care pînă acum erau mai puţin sensibile la campaniile desfăşurate de ministerul Turismului, respectiv agenţiile "Tarom" din toată lumea. Potrivit ministrului Mitrea, aceste agenţii vor fi puternic angrenate în promovarea ofertei turistice româneşti în pes-te douăzeci dintre cele mai importante ţări ale lumii. Anul trecut sectorul turistic a înregis-trat una dintre cele mai mari creşteri economice din ţară, de circa 10%. Responsabilii cu turismul din MTCT declară că vor fi mulţumiţi dacă ritmul de creştere se va menţine la cota anului 2003 şi în acest an.