"Deschideţi un ziar, daţi drumul la televizor, navigaţi pe Internet - veţi găsi peste tot pe cineva care vinde un produs. Publicitatea este o modalitate vitală pentru companii, pentru a-şi face cunoscute produsele şi serviciile pe care le oferă. Totuşi, consumatorii trebuie să se ferească de companiile care încearcă să vîndă produse sau servicii de slabă calitate sau care costă mai mult decît ar trebui", informează un comunicat de presă al APC România.
Răzvan Resmeriţă, expert APC România, consideră: "Publicitatea înşelătoare promovează produse sau servicii care par a veni dintr-o lume fantastică. Obţineţi o musculatură puternică fără să faceţi exerciţii, slăbiţi fără a mînca mai puţin, transformaţi-vă viaţa prin cumpărarea unui produs - totul fără griji! Problema este că această lume fantastică nu există!".
Conform legii 148/2000, publicitatea înşelătoare este orice publicitate care în orice fel, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce în eroare orice persoană căreia îi este adresată sau care ia contact cu aceasta şi îi poate afecta comportamentul economic, lezîndu-i interesul de consumator sau care poate leza interesele unui concurent.
Pentru determinarea caracterului înşelător al publicităţii, trebuie luate în considerare toa-te caracteristicile acesteia şi, în mod deosebit, elementele componente referitoare la: caracteristicile bunurilor şi serviciilor (disponibilitatea, natura, modul de execuţie şi de ambalare, compoziţia, metoda şi data fabricaţiei sau a aprovizionării, măsura în care acestea cores-pund scopului destinat, destinaţia, cantitatea, parametrii tehnico-funcţionali, producătorul, originea geografică sau comercială ori rezultatele testelor şi încercărilor asupra bunurilor sau serviciilor, precum şi rezultatele care se aşteaptă de la aces-tea); preţul sau modul de calcul al preţului, precum şi condiţiile în care sunt distribuite produsele sau sunt prestate serviciile; condiţiile economice şi juridice de achiziţionare sau de prestare a serviciilor; natura serviciilor ce urmează să fie asigurate după vînzarea produselor sau prestarea serviciilor; natura, atribuţiile şi drepturile celui care îţi face publicitate, cum ar fi: identitatea, capitalul social, calificarea, dreptul de proprietate industrială, premii şi distincţii primite; omiterea unor informaţii esenţiale cu privire la identificarea şi caracterizarea bunurilor sau serviciilor, cu scopul de a induce în eroare persoanele cărora le sunt adresate.
Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România consideră că publicitatea trebuie să fie legală, decentă, cinstită şi bazată pe fapte reale, să fie realizată cu responsabilitate faţă de consumatori şi societate şi să respecte principiile generale ale competiţiei loiale acceptate în mediul de afaceri. APC precizează: "Este de datoria agenţiilor de publicitate să dovedească afirmaţiile pe care le fac. Dacă ele nu pot face acest lucru, reclama în sine trebuie să fie retrasă sau modificată".
APC avertizează: "Reclamele nu trebuie să sugereze că produsele oferite sunt sigure şi au eficienţă doar dacă sunt «naturale». Feriţi-vă de produsele sau tratamentele cărora li se face reclamă ca fiind cure rapide şi eficiente pentru o serie largă de probleme. Fiţi suspicioşi faţă de martorii care pretind că au beneficiat de rezultate minunate. Feriţi-vă de reclamele care folosesc propoziţii ca «tratamente miraculoase», «produse exclusive», «ingrediente secrete»".