Achiziţiile pe pieţele emergente permit companiilor mari din economiile dezvoltate să-şi majoreze semnificativ afacerile, dar acest tip de tranzacţii sunt riscante şi pot fi foarte costisitoare dacă eşuează, arată compania de consultanţă şi audit PwC.
PwC a analizat peste 200 de astfel de tranzacţii, pentru a găsi cauzele care stau la baza acestor probleme.
"În 2011, valoarea tranzacţiilor companiilor vest-europene şi americane pe pieţele emergente a fost de cel puţin 140 de miliarde de lire sterline; dar mai mult de jumătate dintre tranzacţiile care au trecut prin procesul de due diligence extern nu s-au finalizat; iar pentru acele tranzacţii care s-au încheiat, dar au întâmpinat ulterior probleme, costul mediu pentru cumpărător a fost de 50% din valoarea tranzacţiei", se arată într-un comunicat al PwC, care a realizat un raport pe această temă.
În plus, rata de eşec a tranzacţiilor care au intrat în faza de due diligence extern este mai mare decât pe pieţele dezvoltate. Acest lucru atrage costuri adiţionale tangibile - precum operaţiunea de due diligence-, dar şi intangibile, de exemplu încrederea investitorilor. Cele mai frecvente obstacole pentru încheierea tranzacţiilor sunt neîncrederea în evaluarea de piaţă, intervenţia guvernamentală, lipsa unor informaţii financiare transparente şi practici de afaceri "nonconformiste".
PwC România se aşteaptă ca volumul şi valoarea tranzacţiilor de pe pieţele emergente să crească în acest an, iar companiile să caute în continuare noi oportunităţi de extindere. "Există multe tipologii de pieţe în creştere dintre care să poţi alege. Ţările BRIC (Brazilia, Rusia, India şi China, n.r.) au avantajul de a oferi combinaţia dintre pieţe foarte mari şi rate înalte de creştere. Însă există şi alte destinaţii atractive pentru investiţiile străine, printre care şi România. Chiar dacă perspectivele pieţei interne sunt modeste pe termen scurt, având în vedere stagnarea sau chiar scăderea puterii de cumpărare a consumatorilor locali în ultimii trei ani, România oferă avantajul accesului rapid la marea Piaţă Comună Europeană şi are un potenţial de dezvoltare important pe termen mediu şi lung", a spus Radu Stoicoviciu, partener, liderul departamentului Consultanţă pentru Management şi Tranzacţii din PwC România.