Milioane de oameni (elevi, profesori, părinţi, bunici) aşteaptă soluţia guvernului pentru finalizarea anului şcolar 2019-2020. Au fost avansate câteva scenarii, s-au demarat consultări cu specialiţştii în domeniu, se fac promisiuni, dar, deocamdată, nu este nimic concret. Lipsa dotărilor - acces la internet şi la dispozitive care să asigure participarea la cursurile online - blochează multe dintre posibilele soluţii. Politicienii nu ratează momentul să mai facă puţină campanie, mai mult sau mai puţin mascată. Indiferent de ce soluţie se va găsi este clar pentru toată lumea că procesul de învăţământ a fost grav afectat, iar elevii vor avea foarte mult de recuperat în următorul an şcolar.
Ministrul Educaţiei, Monica Anisie, anunţă că autorităţile vor lua o decizie privind reluarea cursurilor în şcoli, grădiniţe şi universităţi numai după o consultare cu specialiştii din domeniul sanitar şi spune că aceasta va avea la bază în primul rând grija pentru sănătatea preşcolarilor, elevilor şi studenţilor.
Anisie afirmă că există două scenarii: unul conform căruia anul şcolar ar urma să se termine aşa cum a fost programat iniţial, iar al doilea care prevede prelungirea cu o săptămână a anului şcolar 2019-2020: "Trebuie să ne gândim întâi de toate la siguranţa şi sănătatea copiilor noştri. Atunci când vom lua decizia revenirii la cursuri trebuie să luăm toate măsurile în aşa fel încât copiii să fie în siguranţă. (...)
Această redeschidere a cursurilor trebuie să fie una prudentă, controlată şi treptată şi în condiţii de maximă siguranţă pentru elevi şi pentru profesori în acelaşi timp. Deocamdată vorbim ipotetic. Alegem varianta cea mai potrivită numai în momentul în care avem certitudinea că nu expunem copiii la îmbolnăviri. Ar trebui părinţii să înţeleagă că pe primul plan trebuie să punem sănătatea copiilor noştri. (...) Toate aceste scenarii pe care Ministerul Educaţiei le avansează sunt în funcţie de ceea ce transmit specialiştii din cadrul Ministerului Sănătăţii pentru că noi, ca profesori, nu putem lua decizii fără a ţine cont de ceea ce spun specialiştii".
Ministrul Educaţiei a spus că a discutat, într-o videoconferinţă, cu omologi de-ai săi din alte ţări din Uniunea Europeană, iar aceştia susţin că trebuie luat în calcul ca prezenţa elevilor la cursuri "să nu cumva să înrăutăţească situaţia îmbolnăvirilor cu COVID". În ceea ce priveşte o dată la care să aibă loc revenirea la şcoală, ministrul Educaţiei a spus că aceasta ar putea fi decisă de către Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, care a şi hotărât suspendarea cursurilor ca măsură de prevenire a răspândirii virusului.
Anisie a precizat că decizia privind modul în care ar urma să se facă reluarea cursurilor va fi comunicată "în curând", menţionând că a discutat cu ministrul Sănătăţii pe acest subiect, întrucât este nevoie să se facă o dezinfecţie de către Direcţiile de Sănătate Publică în fiecare şcoală, astfel încât copiii să nu fie supuşi riscului de contractare a virusului: "Aşteptăm să vedem care este vârful, aşteptăm să vedem ce ne spun specialiştii din domeniul medical. (..) Am considerat că deocamdată este bine să nu-i alarmăm sub nicio formă nici pe părinţi, nici pe elevi şi să construim lucruri în aşa fel încât să ne gândim la sănătatea şi siguranţa copiilor. Lucrurile se schimbă de la o zi la alta şi nu putem avea certitudini ce se întâmplă în scurt timp". Ministrul Educaţiei spune că examenele naţionale pentru elevii din anii terminali ar putea fi organizate la alte date decât cele stabilite iniţial "numai dacă va fi nevoie" şi reafirmă că elevii care vor susţine aceste examene vor avea de învăţat materia predată până la finalul primului semestru al anului şcolar. Ea aminteşte că admiterea la universităţi, care se poate face online, se va organiza numai după ce va fi susţinut examenul de Bacalaureat: "Este o decizie pe care am luat-o. Am realizat ordinul de ministru prin care am aprobat noile programe pentru examenele naţionale şi, într-adevăr, materia şi conţinuturile pe care elevii le au de studiat până la examen sunt conţinuturile învăţate până la finalizarea semestrului I. Trebuie să gândim calendarele în funcţie de data la care revenim la cursuri. Cred că este important să finalizăm acest an şcolar. Toate statele din UE caută soluţii în aşa fel încât să se încheie anul şcolar şi examenele naţionale să se realizeze, e adevărat, în condiţii diferite decât am fost obişnuiţi până acum. Însă în orice stat situaţia este specială şi şi la noi este dificil de realizat ceea ce am avut până acum, examenele naţionale pe care le organizam la anumite date. Dacă este nevoie, vom avea şi calendare diferite, dar numai dacă este nevoie."
Pe de altă parte, legat de cursurile online, Monica Anisie afirmă că instrucţiunile aprobate prevăd obligativitatea elevilor care au acces la computer, tabletă şi la internet de a participa la aceste lecţii predate online de către profesori: "Pentru că s-a încheiat perioada de vacanţă, revenim nu la cursurile organizate în spaţiul unităţii de învăţământ, ci la cursurile organizate online. Am dat o instrucţiune, am aprobat-o prin ordin de ministru. Este o măsură prin care am stabilit în mod clar care sunt responsabilităţile la nivel de Minister al Educaţiei, la nivel de Inspectorat Şcolar, unitate de învăţământ, cadrul didactic, elev. Elevul care are acces la internet şi are posibilitatea de a participa la lecţiile online are obligativitatea de a participa la cursurile desfăşurate de către profesor". În ceea ce priveşte durata cursurilor care sunt organizate online, ministrul Educaţiei a precizat că specialiştii în ştiinţele educaţiei au apreciat că un curs ar putea dura până la 50 de minute, profesorul fiind cel care poate aprecia durata optimă a unui curs. Elevii pot fi notaţi, atunci când revin la cursuri, pe baza a ceea ce au realizat în perioada de cursuri online, iar nota poate fi trecută în catalog cu acordul elevilor sau al părinţilor, în cazul minorilor.
Clar? Nu prea.
• Gabriela Firea nu este de acord cu revenirea în şcoli
Primarul Capitalei nu este de acord cu reînceperea cursurilor, considerând că se pot găsi soluţii pentru încheierea anului şcolar, inclusiv pentru clasele terminale. Gabriela Firea susţine că elevii, în special cei mici, nu vor putea respecta regulile de distanţare socială, se vor contamina, vor face forme uşoare, dar vor transmite coronavirusul cadrelor didactice şi părinţilor, bunicilor: "Sub nicio formă nu aş fi de acord cu reînceperea cursurilor! Dar cu toată tăria cred că ne trebuie urgent un plan serios pentru relansarea treptată a economiei. Nu vom mai putea rezista mult timp cu motoarele economiei încetinite. Aici să ne concentrăm mai bine şi să privim cu respect spre ţările civilizate, de unde putem prelua modele de bune practici. Copii cu mască de protecţie mi se pare o imagine dureroasă. Sfâşietoare. Iar pentru elevii din clasele mici, aproape imposibil. Sunt foarte activi, nerăbdători, aleargă, se mişcă...e normal! De aceea sunt copii! Am spus că nu văd ca pe o soluţie bună redeschiderea grădiniţelor şi a şcolilor după 15 mai. Este, încă, foarte periculos! Virusul e printre noi! Din ce în ce mai agresiv! Copiii, prin natura lor, nu vor putea respecta cu stricteţe măsurile sanitare şi de distanţare socială. Se vor contamina, vor face forme uşoare (Slavă Domnului!) dar vor transmite coronavirusul cadrelor didactice şi părinţilor, bunicilor. Va fi o nenorocire! Vor fi mii de îmbolnăviri! Haideţi să nu stricăm tot ce am obţinut cu eforturi imense până acum. Să protejăm în continuare copiii, seniorii, bolnavii cronici! Se pot găsi soluţii pentru încheierea anului şcolar, inclusiv pentru clasele terminale. Avem atâţia profesori buni care pot contribui cu idei valoroase!". Dincolo de mesajul "părintesc" cu accente apocaliptice se poate observa şi tenta politicianistă a discursului.
• Propunere "revoluţionară"
Laviniu Lăcustă, liderul filialei ieşene a Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar (USLIP), propune ca examenul de Bacalaureat să fie înlocuit cu o diplomă acordată pe baza mediilor din anii de studiu, la fel şi pentru clasa a VIII-a, iar admiterea la facultate să fie tot pe bază de medie: "Am putea merge pe modelul Franţei, Olandei sau Republicii Moldova. Dacă Franţa, cea care a inventat Bacalaureatul a avut în acest an forţa de a-l reconsidera nu vedem de ce nu ar putea să o facă şi România. S-ar putea acorda Diploma de Bacalaureat pe baza mediilor din ultimii 3 ani de studiu şi din primul semestru al ultimului an şcolar, la fel şi pentru clasa a VIII-a". Lăcustă propune ca admiterea la liceu să se facă prin repartiţie computerizată, iar la facultăţi "printr-o medie dintre nota de la Bacalaureat şi media din cei 4 ani, de la o disciplină de profil".
1. Laviniu Lacusta
(mesaj trimis de anonim în data de 24.04.2020, 11:05)
Este pe de parte cea mai buna solutie pentru copii, se castiga timp pentru toata lumea, pana in septembrie-octombrie poate reusim sa pregatim scolile , acum sunt doar niste locatii parasite de 2 luni, nu s-a facut nimic acolo, ce credeti ca vor gasii copii daca merg acum la scoala?
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 24.04.2020, 13:26)
Doamna asta nu spune nicidata nimic! Dar nimic! Nu are un plan, nu are o viziune, doar o lalaie! Auzi, maxim o saptamana se prelungeste scoala! Dar de ce doamna, sa nu stricam concediile profesorilor? Or fi obositi saracii, stau de 2 luni acasa, cu salariile intregi ... Asta e scoala romaneasca, astia sunt cei ce sunt platiti sa educe copiii acestei tari! E jenant... si trist. Ne mai miram ca ne pleaca copiii in strainatate, ce sa invete aici? De la cine?
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 24.04.2020, 23:23)
Sa inceapa pe 16 mai de unde am ramas cu predatu 200000 de oameni taie frunza la caini.
Predare pana se termina materia si apoi o sesiune de bac si evaluare nationala.
4. Informatii incomplete
(mesaj trimis de Eleonora Dragomir în data de 26.04.2020, 12:03)
Constat cu ingrijorare ca marea majoritate a cetatenilor din Romania nu stiu inca modul de transmitere si de manifestare a virusului Covid 2 ..
Chiar si guvernantii se fac ca nu stiu.
Virusul poate fi transmis de persoane asimptomatice printr-o simpla discutie , el ramane in aer pana la 3 ore in spatii inchise daca o persoana (si copiii sunt persoane )a tipat sau a stranutat acolo fara masca sau cu masca asezata necorespunzator .
Copii de pana la 15 ani posibil sa nu faca forme grave ale bolii dar in mod egal cu adultii ei se infecteaza si transmit virusul desi sunt asimptomatici. Ei intra in contact cu profesorii , personalul administrativ al scolilor si cu familiile lor . Sigur parintii tineri care nu au comorbiditati si nu locuiesc impreuna cu bunicii isi doresc intoarcerea copiilor la scoala pentru ca ei sa poata merge la munca . Dar ei la randul lor pot lua virusul de la copii si il pot transmite la locul de munca . Fabrica se inchide si ce am facut? Mai poate fi vorba de o relansare a economiei daca fabricile sunt puse in pericol prin cresterea cailor de interactiune in societate intre sectoare care pana acum au stat poate izolate.
Am vazut forografii cu copiii din China care poarta masca si stau ca soldateii in banci. Dar scolile s-au deschis dupa ce in regiunile respective de mai bine de 3 saptamani nu au mai fost raportate cazuri noi de infectare. La noi aproape in fiecare clasa exista elevi din medii sociale defavorizate , comunitati de romi , comunitati izolate unde varsta medie este relativ mica oamenii care sufereau de boli cronice au avut sanse de supravietuire mai mici si fara existenta virusului si virusul nu a facut ravagii iar distantarea sociala nu s-a respectat , va amintiti ce s-a intamplat la Tandarei. Acsti copii doresc revenrea la scoala, nici ei si nici parintii lor nu cred in pericolul Covid si nu sunt constienti de reguli si de pericole nu sunt deprinsi cu distantatrea sociala. Cum ii vor gestiona profesorii fara sa ii traumatizeze si fara sa puna in pericol familiile si comunitatea unde muncesc parintii celorlalti copii?
Doamna ministru isi face griji pentru copii uitand de modul de transmitere si de actiune a acestui virus.